Malarstwo Doroty Buczkowskiej to tworzenie, które jest podporządkowane intuicji i eksplorowaniu materii. Jej autorska wersja dekoracji wazonu OKO Malwiny Konopackiej wpisuje się w tę malarską praktykę. Praca powstała w technice farby naszkliwnej. Kobaltowy pigment rozrobiony w gęstym medium nałożony został grubym pędzlem, a vista, a więc bez wcześniejszego dokładnego rozrysowania kompozycji. To praca, w której artystkę "prowadzi farba", dokładnie widzimy kolejność pracy malarskiej, panowanie nad materią farby, pracę z zaciekami, warstwami, grubością. Na poziomie formy to znów praca, która nawiązuje do tego, co Buczkowska powołuje do życia na płótnie - część dekoracji jest zupełnie abstrakcyjną grą, inne jej elementy przypominają to, co ludzkie oko dobrze zna i rozpoznaje - pióropusze, kawałki futra, kosmate kłębki.

Dorota Buczkowska (ur. 1971) studiowała w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie (Wydział Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki, 1991-1998; Wydział Rzeźby, pracownia prof. Grzegorza Kowalskiego, 1999-2003), Uniwersytecie Warszawskim (Gender Studies, 1998-1999), a w latach 2002-2003 w Centre National des Arts Plastiques Villa Arson w Nicei we Francji.


OKO
OKO to limitowana seria ceramicznych, ręcznie malowanych wazonów wykonanych przez Malwinę Konopacką, formą nawiązujących do polskiego wzornictwa przemysłowego lat 50. i 60. Tytułowe oko pojawia się na każdym z nich w formie podkreślanych graficznie okrągłych wgłębień.
Wazon Oko miał swoja premierę w ramach Designers Week w Tokio (2014), później pokazywany był m.in. na indywidualnej wystawie Konopackiej w Cité Radieuse Le Corbusiera w Marsylii (2017). Wazony malowane są w różne wzory, w zależności od kolekcji. Jedna z nich, złoto-czarna, była wynikiem współpracy Malwiny Konopackiej z Łukaszem Jemiołem. Projektantka do malowania używa zarówno metali szlachetnych (złoto, platyna), klasycznego kobaltu jak i palety farb podszkliwnych. Zabawa formą, podkreślanie jej lub zaprzeczanie, ilustracja - symboliczna i figuratywna, kolor - od kobaltu po wielobarwność - tworzą w całości serię wielowymiarowych ilustracji.
Z okazji Balu Dobroczynnego "Spragnieni Piękna" przygotowana została seria 11 wazonów "OKO Teresa", które od pierwowzoru różnią się dwukrotnie niemal większą wysokością: mierzą 78 cm, czyli dokładnie tyle, co roczna córeczka Konopackiej Teresa.

Malwina Konopacka (ur. 1982) jest ilustratorką, graficzką, projektantką. Mieszka i pracuje w Warszawie. Na rzeczywistość patrzy przez pryzmat ilustracji, ale nie zatrzymuje się na dwóch wymiarach - wkracza z rysunkiem w trójwymiarowy świat przedmiotów codziennego użytku i obiektów dekoracyjnych. Jej prace - niezależnie od materiału, w jakim są wykonane (szkło, drewno, papier, ceramika) łączy wyrazista i rozpoznawalna kreska. Powstają tradycyjnymi metodami - na papierze, szkicowane piórkiem i tuszem następnie dzięki cyfrowym technologiom obrabiane i aplikowane na trójwymiarowe obiekty.
Studiowała na Wydziale Wzornictwa ASP w Warszawie, historię sztuki na Uniwersytecie Warszawskim oraz ilustrację na Universität der Künste w Berlinie. Współpracowała z czołowymi polskimi magazynami, dla których tworzyła ilustracje. Obecnie skupia się głównie na ceramice i idei wazonu OKO; który ewoluuje, zmienia się w abstrakcyjną, rzeźbiarską formę.

8
Dorota BUCZKOWSKA (ur. 1971)

Bez tytułu, 2018

ceramika szlachetna, szkliwo przezroczyste, farba naszkliwna, unikat
wys. 78 cm, średnica 25 cm,
sygn. u dołu: OKO / Malwina Konopacka / 2018 / Teresa / No 3 / Buczkowska
SPRAGNIENI PIĘKNA 2018 / MNW / Przyjaciele

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Malarstwo Doroty Buczkowskiej to tworzenie, które jest podporządkowane intuicji i eksplorowaniu materii. Jej autorska wersja dekoracji wazonu OKO Malwiny Konopackiej wpisuje się w tę malarską praktykę. Praca powstała w technice farby naszkliwnej. Kobaltowy pigment rozrobiony w gęstym medium nałożony został grubym pędzlem, a vista, a więc bez wcześniejszego dokładnego rozrysowania kompozycji. To praca, w której artystkę "prowadzi farba", dokładnie widzimy kolejność pracy malarskiej, panowanie nad materią farby, pracę z zaciekami, warstwami, grubością. Na poziomie formy to znów praca, która nawiązuje do tego, co Buczkowska powołuje do życia na płótnie - część dekoracji jest zupełnie abstrakcyjną grą, inne jej elementy przypominają to, co ludzkie oko dobrze zna i rozpoznaje - pióropusze, kawałki futra, kosmate kłębki.

Dorota Buczkowska (ur. 1971) studiowała w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie (Wydział Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki, 1991-1998; Wydział Rzeźby, pracownia prof. Grzegorza Kowalskiego, 1999-2003), Uniwersytecie Warszawskim (Gender Studies, 1998-1999), a w latach 2002-2003 w Centre National des Arts Plastiques Villa Arson w Nicei we Francji.


OKO
OKO to limitowana seria ceramicznych, ręcznie malowanych wazonów wykonanych przez Malwinę Konopacką, formą nawiązujących do polskiego wzornictwa przemysłowego lat 50. i 60. Tytułowe oko pojawia się na każdym z nich w formie podkreślanych graficznie okrągłych wgłębień.
Wazon Oko miał swoja premierę w ramach Designers Week w Tokio (2014), później pokazywany był m.in. na indywidualnej wystawie Konopackiej w Cité Radieuse Le Corbusiera w Marsylii (2017). Wazony malowane są w różne wzory, w zależności od kolekcji. Jedna z nich, złoto-czarna, była wynikiem współpracy Malwiny Konopackiej z Łukaszem Jemiołem. Projektantka do malowania używa zarówno metali szlachetnych (złoto, platyna), klasycznego kobaltu jak i palety farb podszkliwnych. Zabawa formą, podkreślanie jej lub zaprzeczanie, ilustracja - symboliczna i figuratywna, kolor - od kobaltu po wielobarwność - tworzą w całości serię wielowymiarowych ilustracji.
Z okazji Balu Dobroczynnego "Spragnieni Piękna" przygotowana została seria 11 wazonów "OKO Teresa", które od pierwowzoru różnią się dwukrotnie niemal większą wysokością: mierzą 78 cm, czyli dokładnie tyle, co roczna córeczka Konopackiej Teresa.

Malwina Konopacka (ur. 1982) jest ilustratorką, graficzką, projektantką. Mieszka i pracuje w Warszawie. Na rzeczywistość patrzy przez pryzmat ilustracji, ale nie zatrzymuje się na dwóch wymiarach - wkracza z rysunkiem w trójwymiarowy świat przedmiotów codziennego użytku i obiektów dekoracyjnych. Jej prace - niezależnie od materiału, w jakim są wykonane (szkło, drewno, papier, ceramika) łączy wyrazista i rozpoznawalna kreska. Powstają tradycyjnymi metodami - na papierze, szkicowane piórkiem i tuszem następnie dzięki cyfrowym technologiom obrabiane i aplikowane na trójwymiarowe obiekty.
Studiowała na Wydziale Wzornictwa ASP w Warszawie, historię sztuki na Uniwersytecie Warszawskim oraz ilustrację na Universität der Künste w Berlinie. Współpracowała z czołowymi polskimi magazynami, dla których tworzyła ilustracje. Obecnie skupia się głównie na ceramice i idei wazonu OKO; który ewoluuje, zmienia się w abstrakcyjną, rzeźbiarską formę.