Cechą charakterystyczną twórczości Jarosława Modzelewskiego, nazywanego "malarzem ikon codzienności", jest sprowadzanie prozaicznych scen figuratywnych do płaskiej, dekoracyjnej formy. Przez ten zabieg jego obrazy dają poczucie stoickiego spokoju przy równoczesnej bacznej obserwacji pozornie banalnego życia codziennego. Tworzenie autorskiej wersji wazonu OKO Modzelewski potraktował, jak malowanie obrazu. Powierzchnia stała się płótnem dla sceny rodzajowej utrzymanej w charakterystycznej dla malarza stylistyce łączącej dekoracyjność i z oszczędnością, uproszczeniem i umownością. Poranek i wieczór, obrazują pana wychodzącego do pracy, żegnanego przez żonę i jego powrót. Dwie pozornie zwykłe, zatrzymane chwile codzienności zyskują w malarstwie Modzelewskiego uniwersalny charakter.

Jarosław Modzelewski (ur. 1955) malarz, rysownik, pedagog, profesor ASP w Warszawie. W latach 1975-1980 studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie (Wydział Malarstwa) w pracowni prof. Stefana Gierowskiego. Był współzałożycielem "Gruppy", z którą wystawiał w latach 1982-1983. W latach 90-tych prowadził z Markiem Sobczykiem prywatną Szkołę Sztuki w Warszawie. Związany z Galerią Zderzak w Krakowie. Prace Jarosława Modzelewskiego znajdują się w zbiorach publicznych i prywatnych, między innymi w Muzeum Narodowym w Warszawie, Krakowie i Poznaniu, Narodowej Galerii Sztuki Zachęta, Muzeum Sztuki w Łodzi.


OKO
OKO to limitowana seria ceramicznych, ręcznie malowanych wazonów wykonanych przez Malwinę Konopacką, formą nawiązujących do polskiego wzornictwa przemysłowego lat 50. i 60. Tytułowe oko pojawia się na każdym z nich w formie podkreślanych graficznie okrągłych wgłębień.
Wazon Oko miał swoja premierę w ramach Designers Week w Tokio (2014), później pokazywany był m.in. na indywidualnej wystawie Konopackiej w Cité Radieuse Le Corbusiera w Marsylii (2017). Wazony malowane są w różne wzory, w zależności od kolekcji. Jedna z nich, złoto-czarna, była wynikiem współpracy Malwiny Konopackiej z Łukaszem Jemiołem. Projektantka do malowania używa zarówno metali szlachetnych (złoto, platyna), klasycznego kobaltu jak i palety farb podszkliwnych. Zabawa formą, podkreślanie jej lub zaprzeczanie, ilustracja - symboliczna i figuratywna, kolor - od kobaltu po wielobarwność - tworzą w całości serię wielowymiarowych ilustracji.
Z okazji Balu Dobroczynnego "Spragnieni Piękna" przygotowana została seria 11 wazonów "OKO Teresa", które od pierwowzoru różnią się dwukrotnie niemal większą wysokością: mierzą 78 cm, czyli dokładnie tyle, co roczna córeczka Konopackiej Teresa.

Malwina Konopacka (ur. 1982) jest ilustratorką, graficzką, projektantką. Mieszka i pracuje w Warszawie. Na rzeczywistość patrzy przez pryzmat ilustracji, ale nie zatrzymuje się na dwóch wymiarach - wkracza z rysunkiem w trójwymiarowy świat przedmiotów codziennego użytku i obiektów dekoracyjnych. Jej prace - niezależnie od materiału, w jakim są wykonane (szkło, drewno, papier, ceramika) łączy wyrazista i rozpoznawalna kreska. Powstają tradycyjnymi metodami - na papierze, szkicowane piórkiem i tuszem następnie dzięki cyfrowym technologiom obrabiane i aplikowane na trójwymiarowe obiekty.
Studiowała na Wydziale Wzornictwa ASP w Warszawie, historię sztuki na Uniwersytecie Warszawskim oraz ilustrację na Universität der Künste w Berlinie. Współpracowała z czołowymi polskimi magazynami, dla których tworzyła ilustracje. Obecnie skupia się głównie na ceramice i idei wazonu OKO; który ewoluuje, zmienia się w abstrakcyjną, rzeźbiarską formę.

7
Jarosław MODZELEWSKI (ur. 1955, Warszawa)

Bez tytułu, 2018

ceramika szlachetna, malowany podszkliwnie, szkliwo przezroczyste, unikat
wys. 78 cm, średnica 25 cm,
sygn. u dołu: OKO / Malwina Konopacka / 2018 / Teresa / No 6 / JModzelewski
SPRAGNIENI PIĘKNA 2018 / MNW / Przyjaciele

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Cechą charakterystyczną twórczości Jarosława Modzelewskiego, nazywanego "malarzem ikon codzienności", jest sprowadzanie prozaicznych scen figuratywnych do płaskiej, dekoracyjnej formy. Przez ten zabieg jego obrazy dają poczucie stoickiego spokoju przy równoczesnej bacznej obserwacji pozornie banalnego życia codziennego. Tworzenie autorskiej wersji wazonu OKO Modzelewski potraktował, jak malowanie obrazu. Powierzchnia stała się płótnem dla sceny rodzajowej utrzymanej w charakterystycznej dla malarza stylistyce łączącej dekoracyjność i z oszczędnością, uproszczeniem i umownością. Poranek i wieczór, obrazują pana wychodzącego do pracy, żegnanego przez żonę i jego powrót. Dwie pozornie zwykłe, zatrzymane chwile codzienności zyskują w malarstwie Modzelewskiego uniwersalny charakter.

Jarosław Modzelewski (ur. 1955) malarz, rysownik, pedagog, profesor ASP w Warszawie. W latach 1975-1980 studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie (Wydział Malarstwa) w pracowni prof. Stefana Gierowskiego. Był współzałożycielem "Gruppy", z którą wystawiał w latach 1982-1983. W latach 90-tych prowadził z Markiem Sobczykiem prywatną Szkołę Sztuki w Warszawie. Związany z Galerią Zderzak w Krakowie. Prace Jarosława Modzelewskiego znajdują się w zbiorach publicznych i prywatnych, między innymi w Muzeum Narodowym w Warszawie, Krakowie i Poznaniu, Narodowej Galerii Sztuki Zachęta, Muzeum Sztuki w Łodzi.


OKO
OKO to limitowana seria ceramicznych, ręcznie malowanych wazonów wykonanych przez Malwinę Konopacką, formą nawiązujących do polskiego wzornictwa przemysłowego lat 50. i 60. Tytułowe oko pojawia się na każdym z nich w formie podkreślanych graficznie okrągłych wgłębień.
Wazon Oko miał swoja premierę w ramach Designers Week w Tokio (2014), później pokazywany był m.in. na indywidualnej wystawie Konopackiej w Cité Radieuse Le Corbusiera w Marsylii (2017). Wazony malowane są w różne wzory, w zależności od kolekcji. Jedna z nich, złoto-czarna, była wynikiem współpracy Malwiny Konopackiej z Łukaszem Jemiołem. Projektantka do malowania używa zarówno metali szlachetnych (złoto, platyna), klasycznego kobaltu jak i palety farb podszkliwnych. Zabawa formą, podkreślanie jej lub zaprzeczanie, ilustracja - symboliczna i figuratywna, kolor - od kobaltu po wielobarwność - tworzą w całości serię wielowymiarowych ilustracji.
Z okazji Balu Dobroczynnego "Spragnieni Piękna" przygotowana została seria 11 wazonów "OKO Teresa", które od pierwowzoru różnią się dwukrotnie niemal większą wysokością: mierzą 78 cm, czyli dokładnie tyle, co roczna córeczka Konopackiej Teresa.

Malwina Konopacka (ur. 1982) jest ilustratorką, graficzką, projektantką. Mieszka i pracuje w Warszawie. Na rzeczywistość patrzy przez pryzmat ilustracji, ale nie zatrzymuje się na dwóch wymiarach - wkracza z rysunkiem w trójwymiarowy świat przedmiotów codziennego użytku i obiektów dekoracyjnych. Jej prace - niezależnie od materiału, w jakim są wykonane (szkło, drewno, papier, ceramika) łączy wyrazista i rozpoznawalna kreska. Powstają tradycyjnymi metodami - na papierze, szkicowane piórkiem i tuszem następnie dzięki cyfrowym technologiom obrabiane i aplikowane na trójwymiarowe obiekty.
Studiowała na Wydziale Wzornictwa ASP w Warszawie, historię sztuki na Uniwersytecie Warszawskim oraz ilustrację na Universität der Künste w Berlinie. Współpracowała z czołowymi polskimi magazynami, dla których tworzyła ilustracje. Obecnie skupia się głównie na ceramice i idei wazonu OKO; który ewoluuje, zmienia się w abstrakcyjną, rzeźbiarską formę.