W swojej twórczości Agnieszka Brzeżańska sięga po różnorodne rejestry wiedzy, od fizyki i filozofii po marginalizowane przez nowoczesną naukę systemy poznania, takie jak alchemia, parapsychologia, ezoteryka oraz wiedzę tubylczą czy tradycje matriarchalne. Zafascynowana sprzecznością materii gliny - jej pozornej twardości i stałości formy, która jednak z łatwością poddaje się naciskom dłoni - Brzeżańska przetworzyła konstrukcję wazonu OKO Konopackiej, który w procesie implozji utracił swą formę na rzecz organicznych fałd. Burząc opracowany przez Konopacką kształt, Brzeżańska pozwoliła by wazon ukształtował się sam, zbliżając go do tworów świata natury, a nie wyrobów ludzkiej ręki. Efekt stopienia oraz gruba warstwa spływającego szkliwa w naturalnych barwach zieleni i brązu potęgują wrażenie organiczności i zjawiska naturalnego o katastroficznym wymiarze.

Agnieszka Brzeżańska (1972) jest malarką, fotografką, autorką prac ceramicznych, wideo i performance’ów. Studiowała na gdańskiej i warszawskiej ASP oraz na National University of Fine Arts and Music w Tokio. Solowe wystawy jej prac obyły się min. w Muzeum Współczesnym we Wrocławiu, Marlborough Contemporary w Londynie, Kunsthaus Baselland w Bazylei, Zachęcie Narodowej Galerii Sztuki i Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie. Kolejna wystawa jej prac odbędzie się 2018 roku w Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego w Królikarni.


OKO
OKO to limitowana seria ceramicznych, ręcznie malowanych wazonów wykonanych przez Malwinę Konopacką, formą nawiązujących do polskiego wzornictwa przemysłowego lat 50. i 60. Tytułowe oko pojawia się na każdym z nich w formie podkreślanych graficznie okrągłych wgłębień.
Wazon Oko miał swoja premierę w ramach Designers Week w Tokio (2014), później pokazywany był m.in. na indywidualnej wystawie Konopackiej w Cité Radieuse Le Corbusiera w Marsylii (2017). Wazony malowane są w różne wzory, w zależności od kolekcji. Jedna z nich, złoto-czarna, była wynikiem współpracy Malwiny Konopackiej z Łukaszem Jemiołem. Projektantka do malowania używa zarówno metali szlachetnych (złoto, platyna), klasycznego kobaltu jak i palety farb podszkliwnych. Zabawa formą, podkreślanie jej lub zaprzeczanie, ilustracja - symboliczna i figuratywna, kolor - od kobaltu po wielobarwność - tworzą w całości serię wielowymiarowych ilustracji.
Z okazji Balu Dobroczynnego "Spragnieni Piękna" przygotowana została seria 11 wazonów "OKO Teresa", które od pierwowzoru różnią się dwukrotnie niemal większą wysokością: mierzą 78 cm, czyli dokładnie tyle, co roczna córeczka Konopackiej Teresa.

Malwina Konopacka (ur. 1982) jest ilustratorką, graficzką, projektantką. Mieszka i pracuje w Warszawie. Na rzeczywistość patrzy przez pryzmat ilustracji, ale nie zatrzymuje się na dwóch wymiarach - wkracza z rysunkiem w trójwymiarowy świat przedmiotów codziennego użytku i obiektów dekoracyjnych. Jej prace - niezależnie od materiału, w jakim są wykonane (szkło, drewno, papier, ceramika) łączy wyrazista i rozpoznawalna kreska. Powstają tradycyjnymi metodami - na papierze, szkicowane piórkiem i tuszem następnie dzięki cyfrowym technologiom obrabiane i aplikowane na trójwymiarowe obiekty.
Studiowała na Wydziale Wzornictwa ASP w Warszawie, historię sztuki na Uniwersytecie Warszawskim oraz ilustrację na Universität der Künste w Berlinie. Współpracowała z czołowymi polskimi magazynami, dla których tworzyła ilustracje. Obecnie skupia się głównie na ceramice i idei wazonu OKO; który ewoluuje, zmienia się w abstrakcyjną, rzeźbiarską formę.

11
Agnieszka BRZEŻAŃSKA (ur. 1972)

Bez tytułu, 2018

ceramika szlachetna, szkliwo przezroczyste, kalkomania, unikat
wys. 78 cm, średnica 25 cm,
sygn. u dołu: OKO / Malwina Konopacka / 2018 / Teresa / No 10 / Agnieszka Brzeżańska
SPRAGNIENI PIĘKNA 2018 / MNW / Przyjaciele
34 wys, 38 szer, 26 cm

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

W swojej twórczości Agnieszka Brzeżańska sięga po różnorodne rejestry wiedzy, od fizyki i filozofii po marginalizowane przez nowoczesną naukę systemy poznania, takie jak alchemia, parapsychologia, ezoteryka oraz wiedzę tubylczą czy tradycje matriarchalne. Zafascynowana sprzecznością materii gliny - jej pozornej twardości i stałości formy, która jednak z łatwością poddaje się naciskom dłoni - Brzeżańska przetworzyła konstrukcję wazonu OKO Konopackiej, który w procesie implozji utracił swą formę na rzecz organicznych fałd. Burząc opracowany przez Konopacką kształt, Brzeżańska pozwoliła by wazon ukształtował się sam, zbliżając go do tworów świata natury, a nie wyrobów ludzkiej ręki. Efekt stopienia oraz gruba warstwa spływającego szkliwa w naturalnych barwach zieleni i brązu potęgują wrażenie organiczności i zjawiska naturalnego o katastroficznym wymiarze.

Agnieszka Brzeżańska (1972) jest malarką, fotografką, autorką prac ceramicznych, wideo i performance’ów. Studiowała na gdańskiej i warszawskiej ASP oraz na National University of Fine Arts and Music w Tokio. Solowe wystawy jej prac obyły się min. w Muzeum Współczesnym we Wrocławiu, Marlborough Contemporary w Londynie, Kunsthaus Baselland w Bazylei, Zachęcie Narodowej Galerii Sztuki i Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie. Kolejna wystawa jej prac odbędzie się 2018 roku w Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego w Królikarni.


OKO
OKO to limitowana seria ceramicznych, ręcznie malowanych wazonów wykonanych przez Malwinę Konopacką, formą nawiązujących do polskiego wzornictwa przemysłowego lat 50. i 60. Tytułowe oko pojawia się na każdym z nich w formie podkreślanych graficznie okrągłych wgłębień.
Wazon Oko miał swoja premierę w ramach Designers Week w Tokio (2014), później pokazywany był m.in. na indywidualnej wystawie Konopackiej w Cité Radieuse Le Corbusiera w Marsylii (2017). Wazony malowane są w różne wzory, w zależności od kolekcji. Jedna z nich, złoto-czarna, była wynikiem współpracy Malwiny Konopackiej z Łukaszem Jemiołem. Projektantka do malowania używa zarówno metali szlachetnych (złoto, platyna), klasycznego kobaltu jak i palety farb podszkliwnych. Zabawa formą, podkreślanie jej lub zaprzeczanie, ilustracja - symboliczna i figuratywna, kolor - od kobaltu po wielobarwność - tworzą w całości serię wielowymiarowych ilustracji.
Z okazji Balu Dobroczynnego "Spragnieni Piękna" przygotowana została seria 11 wazonów "OKO Teresa", które od pierwowzoru różnią się dwukrotnie niemal większą wysokością: mierzą 78 cm, czyli dokładnie tyle, co roczna córeczka Konopackiej Teresa.

Malwina Konopacka (ur. 1982) jest ilustratorką, graficzką, projektantką. Mieszka i pracuje w Warszawie. Na rzeczywistość patrzy przez pryzmat ilustracji, ale nie zatrzymuje się na dwóch wymiarach - wkracza z rysunkiem w trójwymiarowy świat przedmiotów codziennego użytku i obiektów dekoracyjnych. Jej prace - niezależnie od materiału, w jakim są wykonane (szkło, drewno, papier, ceramika) łączy wyrazista i rozpoznawalna kreska. Powstają tradycyjnymi metodami - na papierze, szkicowane piórkiem i tuszem następnie dzięki cyfrowym technologiom obrabiane i aplikowane na trójwymiarowe obiekty.
Studiowała na Wydziale Wzornictwa ASP w Warszawie, historię sztuki na Uniwersytecie Warszawskim oraz ilustrację na Universität der Künste w Berlinie. Współpracowała z czołowymi polskimi magazynami, dla których tworzyła ilustracje. Obecnie skupia się głównie na ceramice i idei wazonu OKO; który ewoluuje, zmienia się w abstrakcyjną, rzeźbiarską formę.