Tomasz Baran jest jednym z najciekawszych formalistów młodego pokolenia. Maluje głównie na płótnie, wykorzystując różne rodzaje materiałów (m.in. połyskującą gęstą farbę ftalową), a także modyfikując powierzchnię obrazu za pomocą środków mechanicznych. W efekcie powstają niejednorodne, zróżnicowane pod względem powierzchni, niezwykle piękne w swej prostocie i monumentalizmie kompozycje, które w nowatorski sposób podejmują kwestie obrazowania. Według Lidii Krawczyk, kuratorki indywidualnej wystawy Barana w krakowskim Bunkrze Sztuki, w jego twórczości "(...) liczą się emocje i wrażenia rozłożone w przestrzeni, budowane światłem, załamaniami ścian, przypadkowością faktur, cieniami, jakie generują odpowiednio zaprojektowane kolorowe płaszczyzny. Jego `malarstwo` funkcjonuje tylko w danym miejscu, jest składową tych wszystkich - wydawałoby się banalnych - elementów, które zebrane razem tworzą przestrzeń dla zaistnienia obrazu. Efektem tych bardzo precyzyjnie zaprojektowanych rekwizytów jest niematerialność obiektu. (...) Malarz (...) ukazuje zaangażowanie w coś, z czym malarstwu nie jest po drodze - spektakl, przestrzeń i tymczasowość. Dlatego też ta wrażliwość na przestrzeń oraz poszukiwanie powiązań pomiędzy światłem a kolorem przywodzą na myśl raczej działania Olafura Eliassona, który bada mechanizmy percepcji, angażując widza w swój spektakl, aniżeli statyczne obrazy abstrakcjonistów" (wystawa "Światłoczułe", www.bunkier.art.pl). Obrazy Tomasza Barana proponują nowatorskie podejście do relacji artysta - odbiorca, skupiając się na takich kategoriach jak płaszczyzna obrazu, przestrzeń czy materialność dzieła. Powierzchnie jego prac odbijają światło, tworząc wrażenie głębi i alternatywnych przestrzeni, a połyskujące refleksy budują nowe konteksty znaczeniowe. Prezentowana praca pochodzi z cyklu realizacji z motywem kolorowych i czarno-białych pasów, malowanych gradientowo, realizowanych zarówno na papierze, jak i na płótnie.

Ukończył wydział malarstwa na Krakowskiej ASP w 2010, dyplom w pracowni prof. Andrzeja Bednarczyka. Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w 2012. Laureat nagrody Strabag Art Award, Austria, Wiedeń 2012. Brał udział w 40. Biennale Bielska Jesień w Bielsku Białej i 10 Konkursie im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu, na tym konkursie zdobył wyróżnienie czasopisma Art & Businesses. Jego praca dyplomowa pokazywana była na wystawie Najlepsze Dyplomy ASP 2010 w Gdańsku. Uczestnik Biennale Jeune Création Européenne w Montrouge we Francji (2009). 2012 Stypendium Ministra Kultury.

1
Tomasz BARAN (ur. 1985, Stalowa Wola)

Bez tytułu, 2008 r.

olej/deska, 150 x 150 cm
sygnowany i datowany na odwrociu: `Tomasz Baran | 2008`

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Tomasz Baran jest jednym z najciekawszych formalistów młodego pokolenia. Maluje głównie na płótnie, wykorzystując różne rodzaje materiałów (m.in. połyskującą gęstą farbę ftalową), a także modyfikując powierzchnię obrazu za pomocą środków mechanicznych. W efekcie powstają niejednorodne, zróżnicowane pod względem powierzchni, niezwykle piękne w swej prostocie i monumentalizmie kompozycje, które w nowatorski sposób podejmują kwestie obrazowania. Według Lidii Krawczyk, kuratorki indywidualnej wystawy Barana w krakowskim Bunkrze Sztuki, w jego twórczości "(...) liczą się emocje i wrażenia rozłożone w przestrzeni, budowane światłem, załamaniami ścian, przypadkowością faktur, cieniami, jakie generują odpowiednio zaprojektowane kolorowe płaszczyzny. Jego `malarstwo` funkcjonuje tylko w danym miejscu, jest składową tych wszystkich - wydawałoby się banalnych - elementów, które zebrane razem tworzą przestrzeń dla zaistnienia obrazu. Efektem tych bardzo precyzyjnie zaprojektowanych rekwizytów jest niematerialność obiektu. (...) Malarz (...) ukazuje zaangażowanie w coś, z czym malarstwu nie jest po drodze - spektakl, przestrzeń i tymczasowość. Dlatego też ta wrażliwość na przestrzeń oraz poszukiwanie powiązań pomiędzy światłem a kolorem przywodzą na myśl raczej działania Olafura Eliassona, który bada mechanizmy percepcji, angażując widza w swój spektakl, aniżeli statyczne obrazy abstrakcjonistów" (wystawa "Światłoczułe", www.bunkier.art.pl). Obrazy Tomasza Barana proponują nowatorskie podejście do relacji artysta - odbiorca, skupiając się na takich kategoriach jak płaszczyzna obrazu, przestrzeń czy materialność dzieła. Powierzchnie jego prac odbijają światło, tworząc wrażenie głębi i alternatywnych przestrzeni, a połyskujące refleksy budują nowe konteksty znaczeniowe. Prezentowana praca pochodzi z cyklu realizacji z motywem kolorowych i czarno-białych pasów, malowanych gradientowo, realizowanych zarówno na papierze, jak i na płótnie.

Ukończył wydział malarstwa na Krakowskiej ASP w 2010, dyplom w pracowni prof. Andrzeja Bednarczyka. Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w 2012. Laureat nagrody Strabag Art Award, Austria, Wiedeń 2012. Brał udział w 40. Biennale Bielska Jesień w Bielsku Białej i 10 Konkursie im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu, na tym konkursie zdobył wyróżnienie czasopisma Art & Businesses. Jego praca dyplomowa pokazywana była na wystawie Najlepsze Dyplomy ASP 2010 w Gdańsku. Uczestnik Biennale Jeune Création Européenne w Montrouge we Francji (2009). 2012 Stypendium Ministra Kultury.