Aleksandra JACHTOMA (1932)
Ur. w 1932 na Zamojszczyźnie - Barchaczów. Studia w krakowskiej ASP, a następnie w Warszawie, dyplom z wyróżnieniem w pracowni K. Tomorowicza 1958 r. Była członkiem warszawskiej grupy "Rekonesans" założonej w 1963 r. Twórczość w zakresie malarstwa, udział w ponad 80 wystawach zbiorowych i ok. 30 wystawach indywidualnych. 1987 r. nagroda Ministra Kultury i Sztuki za całokształt twórczości. Aleksandra Jachtoma w ciągu wszystkich lat swojej twórczości poszukuje najgłębszej istoty światła i koloru. Malarstwo Aleksandry Jachtomy charakteryzuje się ascetyczną zdyscyplinowaną kompozycją zbudowaną ze skondensowanych jednolitych plam. Matematyczny rygor jest w nich zmiękczony delikatnością rozwiązań barwnych emanujących smugami światła. Lapidarność geometrycznych form (owali, prostokątów) i jednorodność tonacji kolorystycznych nadają tym kompozycją ściszony poetycki, nawet kontemplacyjny charakter. Ten rys stanowi o oryginalności dzieł artystki i odróżnia je od wielu innych podobnych realizacji.
Olej, płótno, 80 x 60 cm,
sygn.
Na odwrocie ALEKSANDRA JACHTOMA/WYM 80X60/TECHN.OLEJ/ROK 08/05/1999
Aleksandra JACHTOMA (1932)
Ur. w 1932 na Zamojszczyźnie - Barchaczów. Studia w krakowskiej ASP, a następnie w Warszawie, dyplom z wyróżnieniem w pracowni K. Tomorowicza 1958 r. Była członkiem warszawskiej grupy "Rekonesans" założonej w 1963 r. Twórczość w zakresie malarstwa, udział w ponad 80 wystawach zbiorowych i ok. 30 wystawach indywidualnych. 1987 r. nagroda Ministra Kultury i Sztuki za całokształt twórczości. Aleksandra Jachtoma w ciągu wszystkich lat swojej twórczości poszukuje najgłębszej istoty światła i koloru. Malarstwo Aleksandry Jachtomy charakteryzuje się ascetyczną zdyscyplinowaną kompozycją zbudowaną ze skondensowanych jednolitych plam. Matematyczny rygor jest w nich zmiękczony delikatnością rozwiązań barwnych emanujących smugami światła. Lapidarność geometrycznych form (owali, prostokątów) i jednorodność tonacji kolorystycznych nadają tym kompozycją ściszony poetycki, nawet kontemplacyjny charakter. Ten rys stanowi o oryginalności dzieł artystki i odróżnia je od wielu innych podobnych realizacji.