Oferowane płótno Jana Naliwajki powstało w 1968 roku. Praca malarza, który w latach 60. XX w. osiadł na stałe w Szwecji, wpisuje się w kanon dominujących tendencji artystycznych wyznaczonych głównie przez krakowskie środowisko artystyczne. Na przełomie lat 50. i 60. XX wieku Tadeusz Kantor zdefiniował na polskim gruncie malarstwo gestu, tworzył informelowe płótna tytułowane po prostu „Obrazami”, „Peinture” lub „Kompozycjami”. W podobnym czasie (lata. 60. XX w.) Aleksander Kobzdej pracował nad cyklem „Szczeliny”, związanym również z nurtem malarstwa materii. Prezentowany obraz Jana Naliwajki doskonale wpisuje się w kanon sztuki polskiej lat 60. XX w. oraz nawiązuje do malarstwa abstrakcjonizmu amerykańskiego lat 50. XX wieku.
olej, płótno; 117 x 105 cm;
sygn. i dat. p. d.: Jan Naliwajko 1968.
Oferowane płótno Jana Naliwajki powstało w 1968 roku. Praca malarza, który w latach 60. XX w. osiadł na stałe w Szwecji, wpisuje się w kanon dominujących tendencji artystycznych wyznaczonych głównie przez krakowskie środowisko artystyczne. Na przełomie lat 50. i 60. XX wieku Tadeusz Kantor zdefiniował na polskim gruncie malarstwo gestu, tworzył informelowe płótna tytułowane po prostu „Obrazami”, „Peinture” lub „Kompozycjami”. W podobnym czasie (lata. 60. XX w.) Aleksander Kobzdej pracował nad cyklem „Szczeliny”, związanym również z nurtem malarstwa materii. Prezentowany obraz Jana Naliwajki doskonale wpisuje się w kanon sztuki polskiej lat 60. XX w. oraz nawiązuje do malarstwa abstrakcjonizmu amerykańskiego lat 50. XX wieku.