Prezentowana praca Aleksandry Wejchert stanowi, rzadko pojawiający się na rynku aukcyjnym, przykład klasycznego obrazu sztalugowego. Artystka znana jest przede wszystkim ze swojej działalności rzeźbiarskiej zarówno w zakresie rzeźby kameralnej, jak i realizacji monumentalnych w przestrzeni miejskiej, głównie Dublina, gdzie wyemigrowała w 1965 roku. Jej prace stały się emblematyczne dla młodej rzeźby irlandzkiej. Ich abstrakcyjne formy i odwaga w stosowaniu nowych materiałów uczyniły z nich symbol nowoczesności Irlandii lat 70. Przed Wejchert-rzeźbiarką pojawiła się jednak Wejchert-malarka. Prezentowany obraz należy do grupy prac wczesnych - powstał prawdopodobnie na początku lat 60. Zapowiada już jednak charakterystyczne cechy prac późniejszych - zainteresowanie kolorem i jego walorami dynamicznymi i rytmicznymi, teksturą oraz tektoniką dzieła, zmierzającymi z czasem w kierunku form organicznych. Wielu krytyków dostrzega związki zarówno wczesnych, jak i późniejszych, reliefowych prac Wejchert z muzyką. Zauważano w nich symfoniczne modulacje i rytmicznie sprzężone formy. Cyril Barett pisał: "jednym z aspektów szczególnych dla jej twórczości jest jej sposób użycia kontrastujących ze sobą faktur powierzchni. Innym aspektem, być może najbardziej charakterystycznym, jest silne wrażenie rytmu, które wyzwalane jest w większości jej dzieł". Istotnie, pojęcie rytmiczności definiuje zarówno jej prace sztalugowe, jak i późniejsze realizacje rzeźbiarskie, w których artystka ocierała się o różne nurty abstrakcji - między innymi op-art i sztukę kinetyczną.
PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) - w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych - w wysokości 15%.

29
Aleksandra WEJCHERT (1921 Kraków - 1995 Dublin)

Bez tytułu, 1965 r.

akryl/ relief pilśniowa, 107 x 50,5 cm
sygnowana i datowany p.d.: 'ALEXANDRA WEJCHERT | 65'
na odwrociu nalepki z numerami 20 i 21

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Prezentowana praca Aleksandry Wejchert stanowi, rzadko pojawiający się na rynku aukcyjnym, przykład klasycznego obrazu sztalugowego. Artystka znana jest przede wszystkim ze swojej działalności rzeźbiarskiej zarówno w zakresie rzeźby kameralnej, jak i realizacji monumentalnych w przestrzeni miejskiej, głównie Dublina, gdzie wyemigrowała w 1965 roku. Jej prace stały się emblematyczne dla młodej rzeźby irlandzkiej. Ich abstrakcyjne formy i odwaga w stosowaniu nowych materiałów uczyniły z nich symbol nowoczesności Irlandii lat 70. Przed Wejchert-rzeźbiarką pojawiła się jednak Wejchert-malarka. Prezentowany obraz należy do grupy prac wczesnych - powstał prawdopodobnie na początku lat 60. Zapowiada już jednak charakterystyczne cechy prac późniejszych - zainteresowanie kolorem i jego walorami dynamicznymi i rytmicznymi, teksturą oraz tektoniką dzieła, zmierzającymi z czasem w kierunku form organicznych. Wielu krytyków dostrzega związki zarówno wczesnych, jak i późniejszych, reliefowych prac Wejchert z muzyką. Zauważano w nich symfoniczne modulacje i rytmicznie sprzężone formy. Cyril Barett pisał: "jednym z aspektów szczególnych dla jej twórczości jest jej sposób użycia kontrastujących ze sobą faktur powierzchni. Innym aspektem, być może najbardziej charakterystycznym, jest silne wrażenie rytmu, które wyzwalane jest w większości jej dzieł". Istotnie, pojęcie rytmiczności definiuje zarówno jej prace sztalugowe, jak i późniejsze realizacje rzeźbiarskie, w których artystka ocierała się o różne nurty abstrakcji - między innymi op-art i sztukę kinetyczną.
PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) - w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych - w wysokości 15%.