Proweniencja:
kolekcja prywatna, Polska
Obraz wystawiany:
- Jerzy Kujawski. Maranatha, Muzeum Narodowe w Poznaniu, Poznań 18.12.2005 - 5.02.2006
- Jerzy Kujawski. Malarstwo, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 21.04 - 28.05.2006
- Abstrakcja w malarstwie polskim 1945-2017, Muzeum Sztuki w Ołomuńcu, 19.04 -19.08.2018.
Obraz reprodukowany:
- Jerzy Kujawski. Maranatha, pod red. Andrzeja Turowskiego, Muzeum Narodowe w Poznaniu, Poznań 2005, s. 133, poz. 191
- Abstrakcja w malarstwie polskim 1945-2017, pod red. Beaty Gawrońskiej-Oramus, Muzeum Sztuki w Ołomuńcu, 2018, s. 201 (il. barwna).
W prezentowanej kompozycji istnieje wyraźny podział na dwa obszary definiowane kolorem tła. Nie ma między nimi zamkniętej granicy: przenikają się wzajemnie, dochodzi do swoistej dyfuzji. Stosowane przez artystę abstrakcyjne, bezforemne kształty, cienko ułożone pajęczyny farby, warstwy koloru nakładane z dużą swobodą i lekkością, łączą się z cechami malarstwa taszystowskiego. Typowy dla artysty dynamizm form obecny jest również w tej pracy. Obiekt posiada znakomitą historię wystawienniczą. Pokazywany był w kolekcjach muzealnych m. in. na monograficznej wystawie artysty na przełomie 2005 i 2006 roku.
Oferowany obraz powstał dwa lata po udziale malarza w wystawie w Galerii "Krzywe Koło". Okres między drugą połową lat 50. i początkiem 60. był istotny w jego twórczości. Rozwijał się od zainteresowań formami abstrakcyjnymi, rolą przypadku w dziele artystycznym po malarstwo materii. Co ciekawe, już w drugiej połowie tej dekady artysta powrócił do malarstwa przedstawieniowego. Obecność różnych stylów w artystycznej biografii Kujawskiego dobrze koresponduje z jego pełnym pasji, nieszablonowym malarstwem.
olej, płótno; 73 x 92 cm;
sygn. p. d.: Kujawski
Proweniencja:
kolekcja prywatna, Polska
Obraz wystawiany:
- Jerzy Kujawski. Maranatha, Muzeum Narodowe w Poznaniu, Poznań 18.12.2005 - 5.02.2006
- Jerzy Kujawski. Malarstwo, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 21.04 - 28.05.2006
- Abstrakcja w malarstwie polskim 1945-2017, Muzeum Sztuki w Ołomuńcu, 19.04 -19.08.2018.
Obraz reprodukowany:
- Jerzy Kujawski. Maranatha, pod red. Andrzeja Turowskiego, Muzeum Narodowe w Poznaniu, Poznań 2005, s. 133, poz. 191
- Abstrakcja w malarstwie polskim 1945-2017, pod red. Beaty Gawrońskiej-Oramus, Muzeum Sztuki w Ołomuńcu, 2018, s. 201 (il. barwna).
W prezentowanej kompozycji istnieje wyraźny podział na dwa obszary definiowane kolorem tła. Nie ma między nimi zamkniętej granicy: przenikają się wzajemnie, dochodzi do swoistej dyfuzji. Stosowane przez artystę abstrakcyjne, bezforemne kształty, cienko ułożone pajęczyny farby, warstwy koloru nakładane z dużą swobodą i lekkością, łączą się z cechami malarstwa taszystowskiego. Typowy dla artysty dynamizm form obecny jest również w tej pracy. Obiekt posiada znakomitą historię wystawienniczą. Pokazywany był w kolekcjach muzealnych m. in. na monograficznej wystawie artysty na przełomie 2005 i 2006 roku.
Oferowany obraz powstał dwa lata po udziale malarza w wystawie w Galerii "Krzywe Koło". Okres między drugą połową lat 50. i początkiem 60. był istotny w jego twórczości. Rozwijał się od zainteresowań formami abstrakcyjnymi, rolą przypadku w dziele artystycznym po malarstwo materii. Co ciekawe, już w drugiej połowie tej dekady artysta powrócił do malarstwa przedstawieniowego. Obecność różnych stylów w artystycznej biografii Kujawskiego dobrze koresponduje z jego pełnym pasji, nieszablonowym malarstwem.