Druga połowa lat 50. to okres największych przemian w sztuce Aleksandra Kobzdeja. W 1954 roku ukazał się cykl jego rysunków dokumentujących podróż po Wietnamie, w których artysta stopniowo odchodził od socrealizmu na rzecz lekkiej stylizacji kreski i szybkiego, szkicowego zapisu zdarzeń. Kobzdej zarzucił wówczas narracyjną ciągłość i relacyjności swoich kompozycji na rzecz subtelniejszych środków wypowiedzi plastycznej. Poszukiwania nowych form wyrazu doprowadziły go do realizacji cyklu obrazów zatytułowanego „Gęstwiny”, w których na stałe porzucił plakatową, socrealistyczną ikonografię na rzecz metaforycznych kompozycji, utrzymanych w dramatycznym, eschatologicznym nastroju. Prezentowana praca powstała na chwilę przed sławnym i cenionym cyklem „Idole”, w którym artysta oddał się tworzeniu reliefowych kompozycji. Obrazy z końca lat 50. charakteryzowały się dość formalną strukturą i budowane były z charakterystycznych, odważnych plam barwnych o dużym zróżnicowaniu fakturowym. Prezentowane płótno jest idealnym przykładem tego niezwykle bogatego cyklu i wyróżnia się bogatą strukturą, tkaną jakby z kolorowych pasm farby przeplatającymi się z kontrastową powierzchnią tła.

Studiował malarstwo pod kierunkiem W. Lama, po wojnie studiował w krakowskiej ASP pod kierunkiem E. Eibischa. Początkowo uprawiał malarstwo w duchu postimpresjonistycznym, pod koniec lat 40. zwrócił się ku malarstwu realistycznemu. W okresie socrealizmu stał się artystą nr 1 oficjalnie zadekretowanej przez władze komunistyczne sztuki. Autor arcydzieła socrealizmu "Podaj cegłę". Z socrealizmem zerwał w 1955 Od 1951 był pedagogiem warszawskiej ASP, z którą związany był do śmierci. Odszedł od malarstwa przedstawieniowego, zaczął tworzyć w duchu informelu. Pracował nad strukturą i fakturą obrazu - stworzył cykl "Szczeliny" rozpoczęty w 1966 Rozwinięciem tego cyklu stały się tworzone od 1969 obiekty malarskie zwane "Hors cadre" (bez ram), wchodzące bez jakichkolwiek ograniczeń w relacje z otaczającą przestrzenią. Tworzył też obiekty przestrzenne, oraz obiekty malarsko-rzeźbiarskie. Zajmował się także scenografią, plakatem i ilustracją książkową.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

55
Aleksander KOBZDEJ (1920-1972)

Bez tytułu, 1957

olej/płótno, 49 x 63 cm
sygnowany i datowany p.d.: 'Kobzdej | 57'

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Druga połowa lat 50. to okres największych przemian w sztuce Aleksandra Kobzdeja. W 1954 roku ukazał się cykl jego rysunków dokumentujących podróż po Wietnamie, w których artysta stopniowo odchodził od socrealizmu na rzecz lekkiej stylizacji kreski i szybkiego, szkicowego zapisu zdarzeń. Kobzdej zarzucił wówczas narracyjną ciągłość i relacyjności swoich kompozycji na rzecz subtelniejszych środków wypowiedzi plastycznej. Poszukiwania nowych form wyrazu doprowadziły go do realizacji cyklu obrazów zatytułowanego „Gęstwiny”, w których na stałe porzucił plakatową, socrealistyczną ikonografię na rzecz metaforycznych kompozycji, utrzymanych w dramatycznym, eschatologicznym nastroju. Prezentowana praca powstała na chwilę przed sławnym i cenionym cyklem „Idole”, w którym artysta oddał się tworzeniu reliefowych kompozycji. Obrazy z końca lat 50. charakteryzowały się dość formalną strukturą i budowane były z charakterystycznych, odważnych plam barwnych o dużym zróżnicowaniu fakturowym. Prezentowane płótno jest idealnym przykładem tego niezwykle bogatego cyklu i wyróżnia się bogatą strukturą, tkaną jakby z kolorowych pasm farby przeplatającymi się z kontrastową powierzchnią tła.

Studiował malarstwo pod kierunkiem W. Lama, po wojnie studiował w krakowskiej ASP pod kierunkiem E. Eibischa. Początkowo uprawiał malarstwo w duchu postimpresjonistycznym, pod koniec lat 40. zwrócił się ku malarstwu realistycznemu. W okresie socrealizmu stał się artystą nr 1 oficjalnie zadekretowanej przez władze komunistyczne sztuki. Autor arcydzieła socrealizmu "Podaj cegłę". Z socrealizmem zerwał w 1955 Od 1951 był pedagogiem warszawskiej ASP, z którą związany był do śmierci. Odszedł od malarstwa przedstawieniowego, zaczął tworzyć w duchu informelu. Pracował nad strukturą i fakturą obrazu - stworzył cykl "Szczeliny" rozpoczęty w 1966 Rozwinięciem tego cyklu stały się tworzone od 1969 obiekty malarskie zwane "Hors cadre" (bez ram), wchodzące bez jakichkolwiek ograniczeń w relacje z otaczającą przestrzenią. Tworzył też obiekty przestrzenne, oraz obiekty malarsko-rzeźbiarskie. Zajmował się także scenografią, plakatem i ilustracją książkową.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.