WYSTAWIANY I REPRODUKOWANY:
– Piotr Słodkowski, Od nowości do współczesności, Prace Bogusława Szwacza z 1957 roku wobec pola sztuki powojennej dekady, [Warszawa b.r.], s. 44.


Obraz jest jednym z cyklu kilkunastu monumentalnych gwaszy odnalezionych w pracowni artysty i pedagoga warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych.
Bogusław Szwacz debiutował w trudnym dla polskiej sztuki czasie, kiedy to dominowała sztuka socrealistyczna. Po śmierci Józefa Stalina i nastąpieniu tak zwanej „odwilży”, również w dziedzinie sztuk pięknych, zdecydował o poświęceniu swojej uwagi sztuce abstrakcyjnej, która jego zdaniem była absolutnie uniwersalna. Dzięki zdobytemu stypendium udało mu się w 1947 roku wyjechać do Paryża. Wtedy został członkiem grupy „Le Surréalisme Révolutionnaire” i nawiązał kontakty z Fernandem Légerem, Édouardem Pignonem, Estèvem i Noëlem Arnaudem. Te dwa czynniki spowodowały, ze od 1955 roku artysta porzucił malarstwo figuratywne oraz zaczął tworzyć autorską koncepcję sztuki Ars-Horme – „Sztuki Poruszania Wyobraźni”.

06
Bogusław SZWACZ (1912 - 2009)

Bez tytułu, 1957

gwasz, karton; 140 x 70 cm.

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

WYSTAWIANY I REPRODUKOWANY:
– Piotr Słodkowski, Od nowości do współczesności, Prace Bogusława Szwacza z 1957 roku wobec pola sztuki powojennej dekady, [Warszawa b.r.], s. 44.


Obraz jest jednym z cyklu kilkunastu monumentalnych gwaszy odnalezionych w pracowni artysty i pedagoga warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych.
Bogusław Szwacz debiutował w trudnym dla polskiej sztuki czasie, kiedy to dominowała sztuka socrealistyczna. Po śmierci Józefa Stalina i nastąpieniu tak zwanej „odwilży”, również w dziedzinie sztuk pięknych, zdecydował o poświęceniu swojej uwagi sztuce abstrakcyjnej, która jego zdaniem była absolutnie uniwersalna. Dzięki zdobytemu stypendium udało mu się w 1947 roku wyjechać do Paryża. Wtedy został członkiem grupy „Le Surréalisme Révolutionnaire” i nawiązał kontakty z Fernandem Légerem, Édouardem Pignonem, Estèvem i Noëlem Arnaudem. Te dwa czynniki spowodowały, ze od 1955 roku artysta porzucił malarstwo figuratywne oraz zaczął tworzyć autorską koncepcję sztuki Ars-Horme – „Sztuki Poruszania Wyobraźni”.