W 1903 roku Alfred Wierusz-Kowalski, na fali mody na orientalizm, odbył podróż do północnej Afryki. Coraz więcej artystów jeździło na Bliski i Daleki Wschód. Na wystawach pojawiały się obrazy z wizerunkami egzotycznych piękności i wojowników na koniach. Wierusz-Kowalski spędził kilka tygodni w Maroku, skąd przywiózł szkice i studia olejne. Po tej wyprawie artysta chętnie malował napotkanych tam ludzi, a zwłaszcza Beduinów na rozpędzonych koniach. Prezentowany obraz cechuje typowa dla tego okresu twórczości, brawurowa technika malarska. Malowany szerokimi pociągnięciami pędzla, odznacza się wyrazistą fakturą i zachowuje swobodę impresyjnego szkicu. W obrazie czuje się dynamizm, głębię i przestrzenność pustynnego pejzażu. Uwagę zwraca też żywa, choć oszczędna kolorystyka z mocnymi akcentami ostrego słońca.

Obraz wymieniany i reprodukowany w:
- „Tygodnik Ilustrowany“ 1908, nr 29, s. 573 [Przed Wojną Świętą - Fantazya];
- Sprawozdanie Komitetu Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Królestwie Polskiem za rok 1908, s. 15 [Święta Wojna];
- Moderne Ölgemälde. Nachlass Professor Alfred von Wierusz-Kowalski, München. Auktion in München in der Galerie Helbing, München 1917, s. 9, nr kat. 23 [wstawiony pt. Beduinen-Scheikh i opatrzony opisem: an der Spitze seiner Krieger auf Weißem Roß zum Angriff vorstürmend, Bez.: A. W. K. Öl auf Leinwand, 72 x 109 cm, Goldrahmen], il. tabl. V.

23
Alfred WIERUSZ-KOWALSKI (1849 Suwałki - 1915 Monachium)

BEDUINI, 1903

olej, płótno
74 x 108 cm
sygn. l.d.: AWK

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

W 1903 roku Alfred Wierusz-Kowalski, na fali mody na orientalizm, odbył podróż do północnej Afryki. Coraz więcej artystów jeździło na Bliski i Daleki Wschód. Na wystawach pojawiały się obrazy z wizerunkami egzotycznych piękności i wojowników na koniach. Wierusz-Kowalski spędził kilka tygodni w Maroku, skąd przywiózł szkice i studia olejne. Po tej wyprawie artysta chętnie malował napotkanych tam ludzi, a zwłaszcza Beduinów na rozpędzonych koniach. Prezentowany obraz cechuje typowa dla tego okresu twórczości, brawurowa technika malarska. Malowany szerokimi pociągnięciami pędzla, odznacza się wyrazistą fakturą i zachowuje swobodę impresyjnego szkicu. W obrazie czuje się dynamizm, głębię i przestrzenność pustynnego pejzażu. Uwagę zwraca też żywa, choć oszczędna kolorystyka z mocnymi akcentami ostrego słońca.

Obraz wymieniany i reprodukowany w:
- „Tygodnik Ilustrowany“ 1908, nr 29, s. 573 [Przed Wojną Świętą - Fantazya];
- Sprawozdanie Komitetu Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Królestwie Polskiem za rok 1908, s. 15 [Święta Wojna];
- Moderne Ölgemälde. Nachlass Professor Alfred von Wierusz-Kowalski, München. Auktion in München in der Galerie Helbing, München 1917, s. 9, nr kat. 23 [wstawiony pt. Beduinen-Scheikh i opatrzony opisem: an der Spitze seiner Krieger auf Weißem Roß zum Angriff vorstürmend, Bez.: A. W. K. Öl auf Leinwand, 72 x 109 cm, Goldrahmen], il. tabl. V.