Opis do obrazu:
Praca z cyklu Kora/ Persefona, odnoszącego się do mitu o Demeter i Persefonie. Baubo jest boginią (lub starą kobietą), nie ma głowy, jej twarz znajduje się na torsie - oczy w miejscu sutków, a usta w miejscu waginy. Pogrążona w depresji Demeter spotyka ją podczas wędrówki w poszukiwaniu Kory. Baubo rozśmiesza Demeter seksualnym tańcem; kiedy Demeter zaczyna się śmiać, jej depresja mija. Przypowieść o Baubo symbolizuje uzdrawiającą duchowo, psychicznie funkcję seksu.

Skończyła Wychowanie Plastyczne na UMCS w Lublinie (2000) i Uniwersytet Ludowy na Bornholmie w Aakirkeby (Dania, 2006). Zajmuje się malarstwem, rysunkiem i lalkarstwem. Główne zainteresowania, widoczne w wielu jej projektach, to korzenie kultury - mity, magia, legendy. Zazwyczaj podejmuje tematy związane z pogaństwem. Interesuje ją zjawisko tzw. długiego trwania w kulturze. W jej sztuce często pojawia się kontekst feministyczny. Od 2005 roku tworzy lalki, w których łączy symboliczną narrację i techniki rzemiosła artystycznego - jej inspiracją są lalki prymitywne - etniczne, magiczne, rytualne. Prace artystki były pokazywane na wystawach indywidualnych i zbiorowych w Polsce (m.in. Galeria Wozownia w Toruniu, Otwarta Pracownia w Krakowie, Galeria Interdyscyplinarna w Słupsku, Bałtycka Galeria Sztuki Współczesnej Słupsk/Ustka, Galeria BWA w Kielcach, Galeria BWA w Skierniewicach, Galeria Gardzienice w Lublinie, Galeria Labirynt w Lublinie, Galeria Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Lublinie, Muzeum Lubelskie w Lublinie). Katarzyna Hołda zajmuje się też edukacją artystyczną; prowadzi autorską pracownię edukacyjną Latające Warsztaty Rękodzieła w Centrum Kultury w Lublinie. Jest również autorką tekstów, głównie o sztuce i kulturze, a także o wolności wypowiedzi artystycznej i cenzurze sztuki w dzisiejszej Polsce. (Publikowała m. in. w materiałach Fundacji Helsińskiej, na obieg.pl, kulturaenter.pl, w Kulturze Liberalnej, w Akcencie i w Gazecie Wyborczej w Lublinie.)

13
Katarzyna HOŁDA (ur. 1976, Lublin)

Baubo, 2014r.

tempera na papierze, 34x20cm
Sygnowany l. d. róg: monogram ‘1.VI.2014 Hołda’
Oprawiony

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Opis do obrazu:
Praca z cyklu Kora/ Persefona, odnoszącego się do mitu o Demeter i Persefonie. Baubo jest boginią (lub starą kobietą), nie ma głowy, jej twarz znajduje się na torsie - oczy w miejscu sutków, a usta w miejscu waginy. Pogrążona w depresji Demeter spotyka ją podczas wędrówki w poszukiwaniu Kory. Baubo rozśmiesza Demeter seksualnym tańcem; kiedy Demeter zaczyna się śmiać, jej depresja mija. Przypowieść o Baubo symbolizuje uzdrawiającą duchowo, psychicznie funkcję seksu.

Skończyła Wychowanie Plastyczne na UMCS w Lublinie (2000) i Uniwersytet Ludowy na Bornholmie w Aakirkeby (Dania, 2006). Zajmuje się malarstwem, rysunkiem i lalkarstwem. Główne zainteresowania, widoczne w wielu jej projektach, to korzenie kultury - mity, magia, legendy. Zazwyczaj podejmuje tematy związane z pogaństwem. Interesuje ją zjawisko tzw. długiego trwania w kulturze. W jej sztuce często pojawia się kontekst feministyczny. Od 2005 roku tworzy lalki, w których łączy symboliczną narrację i techniki rzemiosła artystycznego - jej inspiracją są lalki prymitywne - etniczne, magiczne, rytualne. Prace artystki były pokazywane na wystawach indywidualnych i zbiorowych w Polsce (m.in. Galeria Wozownia w Toruniu, Otwarta Pracownia w Krakowie, Galeria Interdyscyplinarna w Słupsku, Bałtycka Galeria Sztuki Współczesnej Słupsk/Ustka, Galeria BWA w Kielcach, Galeria BWA w Skierniewicach, Galeria Gardzienice w Lublinie, Galeria Labirynt w Lublinie, Galeria Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Lublinie, Muzeum Lubelskie w Lublinie). Katarzyna Hołda zajmuje się też edukacją artystyczną; prowadzi autorską pracownię edukacyjną Latające Warsztaty Rękodzieła w Centrum Kultury w Lublinie. Jest również autorką tekstów, głównie o sztuce i kulturze, a także o wolności wypowiedzi artystycznej i cenzurze sztuki w dzisiejszej Polsce. (Publikowała m. in. w materiałach Fundacji Helsińskiej, na obieg.pl, kulturaenter.pl, w Kulturze Liberalnej, w Akcencie i w Gazecie Wyborczej w Lublinie.)