za ekspertyzą prof. Janusza Zagrodzkiego
Wczesną twórczość Tadeusza Makowskiego, wówczas jeszcze używającego imienia Józef, można zasadniczo podzielić na pejzaże wynikające z założeń artystycznych szkoły pejzażu J. Stanisławskiego i symboliczne kompozycje dekoracyjne powstające w kręgu oddziaływania J. Mehoffera. Makowski rozpoczął edukację artystyczną w Krakowie początku wieku, gdzie ideał człowieka wolnego, człowieka twórcy odwołującego się do praw życia, łączności psychiki ludzkiej z naturą był wśród młodych artystów jedyną postawą godną zainteresowania. Nabytą w gimnazjum św. Anny w Krakowie wiedzę o literaturze i sztuce pogłębiał na wydziale filozoficznym UJ, gdzie studiował filologię i literaturę polską. W 1903 roku nie przerywając studiów na uniwersytecie wstępuje do ASP. Studiuje u J. Mehoffera, w jego pracowni powstają pierwsze sceny symboliczne oraz szkice i rysunki. Symboliczne malarstwo dekoracyjne uzupełnia studiami natury pod kierunkiem J. Stanisławskiego. Do jego sztuki przenikają tematy wynikające z zainteresowań literackich. Szczególną rolę odgrywa tu teatr ułatwiający wejście w świat wyobrażeń, przenoszący dramatyczny świat fantazji, w realia polskiego pejzażu. Wśród drobnych szkiców i projektów, które przetrwały w jego pracowni i znajdują się dzisiaj w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie, wiele odwołuje się do baśni o królewnach, księżniczkach i rycerzach, w pełnych kwiatów i zwierząt, wyśnionych ogrodach. Na odwrocie akwareli, szkicu do bajki o królewnie znajdujemy napis: R. p. 908, na innym również ręką artysty: listopad 1908. Przywoływanie bajkowego świata księżniczek i rycerzy, wiele mówi o fascynacjach Makowskiego, o wyznawanym przez niego etosie artysty. Oświetlony księżycowym światłem, ukwiecony ogród z księżniczką i dwórką przypinającą jej kwiaty, jest pierwszym znanym mi obrazem powstałym w okresie ukończenia akademii w 1908 roku. Być może nawet studium malarskim owej dekoracji ściennej, za którą Makowski otrzymał wyróżnienie srebrnym medalem akademickim. "Stanisławski uwrażliwiał adeptów sztuki na kolor, światło, nastrój - Mehoffer uczył budowy obrazu za pomocą płynnej, giętkiej, a przy tym precyzyjnej linii i zdecydowanego konturu" - pisała W. Jaworska, w monografii "Tadeusz Makowski. życie i twórczość" (Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1964). Monumentalne, syntetyczne kompozycje dekoracyjne Makowskiego, stanowiły podsumowanie jego edukacji artystycznej w Krakowie. Niestety większość prac z tego okresu zaginęła. W tym również kolekcja jego przyjaciół Wandy i Cezarego Popławskich, u których w Worcelu na Ukrainie Makowski był częstym gościem. Jaworska, wśród zniszczonych w czasie wojny prac z tej kolekcji, wymienia Pejzaż sentymentalny przy księżycu. Innym dziełem powstałym w tym czasie jest Wiosna, ze zbiorów prywatnych w Krakowie, sygnowana po lewej stronie, u dołu: Makowski 1908. Na obrazie dwie damy - pisze Jaworska - "wkomponowane zostały w ogrodowy, impresjonistycznie traktowany pejzaż na tle kwitnącej biało jabłoni". Przedstawiona tam postać w krynolinie, Infantka, w której rolę wcieliła się Irena Solska, wskazuje jeszcze na reminiscencje krakowskiej adaptacji Cyda (premiera odbyła się w Teatrze Miejskim 25 października 1907 roku). Nie znamy innych dzieł malarskich o podobnym charakterze, ale omawiana kompozycja wykazuje wiele zbieżności z dziełami T. Makowskiego, powstałymi w najwcześniejszym okresie pobytu w Paryżu ok. 1909 roku m.in.: Chrzest w Jordanie (Hommage a Puvis de Chavannes) i Święty Jerzy przebijający smoka. Linearne, a zarazem płaszczyznowe przedstawienia postaci, drzew, kwiatów, zwierząt, pejzażu, malowane cienko z uwydatnieniem materii podłoża, wykazują wiele analogii. Ważnym elementem kompozycji jest mur widoczny w głębi ogrodu, z za którego widać wznoszącą się płaszczyznę łąki porośniętej trawą i drzewami. Realistyczny wiejski koloryt, rodem ze szkoły Stanisławskiego, pozostaje w zasadniczej sprzeczności z baśniową atmosferą ukwieconej sceny. Płasko malowane czarne barany i białe ptaki, obecne są w niemal wszystkich szkicach do bajek o królewnach i księżniczkach przedstawionych na akwarelach Makowskiego w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie.

36
Tadeusz MAKOWSKI (1882 Oświęcim -1932 Paryż)

BAŚNIOWY OGRÓD, ok. 1908 r.

Olej, płótno;
119 x 212 cm
Dwukrotnie oznaczony: 1. brązowym atramentem, na rewersie płótna założonego na brzeg krosna: Józef Tadeusz Makowski, 2. na odwrocie płótna brązowym atramentem w p. d.: Józef Tadeusz Makowski

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

za ekspertyzą prof. Janusza Zagrodzkiego
Wczesną twórczość Tadeusza Makowskiego, wówczas jeszcze używającego imienia Józef, można zasadniczo podzielić na pejzaże wynikające z założeń artystycznych szkoły pejzażu J. Stanisławskiego i symboliczne kompozycje dekoracyjne powstające w kręgu oddziaływania J. Mehoffera. Makowski rozpoczął edukację artystyczną w Krakowie początku wieku, gdzie ideał człowieka wolnego, człowieka twórcy odwołującego się do praw życia, łączności psychiki ludzkiej z naturą był wśród młodych artystów jedyną postawą godną zainteresowania. Nabytą w gimnazjum św. Anny w Krakowie wiedzę o literaturze i sztuce pogłębiał na wydziale filozoficznym UJ, gdzie studiował filologię i literaturę polską. W 1903 roku nie przerywając studiów na uniwersytecie wstępuje do ASP. Studiuje u J. Mehoffera, w jego pracowni powstają pierwsze sceny symboliczne oraz szkice i rysunki. Symboliczne malarstwo dekoracyjne uzupełnia studiami natury pod kierunkiem J. Stanisławskiego. Do jego sztuki przenikają tematy wynikające z zainteresowań literackich. Szczególną rolę odgrywa tu teatr ułatwiający wejście w świat wyobrażeń, przenoszący dramatyczny świat fantazji, w realia polskiego pejzażu. Wśród drobnych szkiców i projektów, które przetrwały w jego pracowni i znajdują się dzisiaj w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie, wiele odwołuje się do baśni o królewnach, księżniczkach i rycerzach, w pełnych kwiatów i zwierząt, wyśnionych ogrodach. Na odwrocie akwareli, szkicu do bajki o królewnie znajdujemy napis: R. p. 908, na innym również ręką artysty: listopad 1908. Przywoływanie bajkowego świata księżniczek i rycerzy, wiele mówi o fascynacjach Makowskiego, o wyznawanym przez niego etosie artysty. Oświetlony księżycowym światłem, ukwiecony ogród z księżniczką i dwórką przypinającą jej kwiaty, jest pierwszym znanym mi obrazem powstałym w okresie ukończenia akademii w 1908 roku. Być może nawet studium malarskim owej dekoracji ściennej, za którą Makowski otrzymał wyróżnienie srebrnym medalem akademickim. "Stanisławski uwrażliwiał adeptów sztuki na kolor, światło, nastrój - Mehoffer uczył budowy obrazu za pomocą płynnej, giętkiej, a przy tym precyzyjnej linii i zdecydowanego konturu" - pisała W. Jaworska, w monografii "Tadeusz Makowski. życie i twórczość" (Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1964). Monumentalne, syntetyczne kompozycje dekoracyjne Makowskiego, stanowiły podsumowanie jego edukacji artystycznej w Krakowie. Niestety większość prac z tego okresu zaginęła. W tym również kolekcja jego przyjaciół Wandy i Cezarego Popławskich, u których w Worcelu na Ukrainie Makowski był częstym gościem. Jaworska, wśród zniszczonych w czasie wojny prac z tej kolekcji, wymienia Pejzaż sentymentalny przy księżycu. Innym dziełem powstałym w tym czasie jest Wiosna, ze zbiorów prywatnych w Krakowie, sygnowana po lewej stronie, u dołu: Makowski 1908. Na obrazie dwie damy - pisze Jaworska - "wkomponowane zostały w ogrodowy, impresjonistycznie traktowany pejzaż na tle kwitnącej biało jabłoni". Przedstawiona tam postać w krynolinie, Infantka, w której rolę wcieliła się Irena Solska, wskazuje jeszcze na reminiscencje krakowskiej adaptacji Cyda (premiera odbyła się w Teatrze Miejskim 25 października 1907 roku). Nie znamy innych dzieł malarskich o podobnym charakterze, ale omawiana kompozycja wykazuje wiele zbieżności z dziełami T. Makowskiego, powstałymi w najwcześniejszym okresie pobytu w Paryżu ok. 1909 roku m.in.: Chrzest w Jordanie (Hommage a Puvis de Chavannes) i Święty Jerzy przebijający smoka. Linearne, a zarazem płaszczyznowe przedstawienia postaci, drzew, kwiatów, zwierząt, pejzażu, malowane cienko z uwydatnieniem materii podłoża, wykazują wiele analogii. Ważnym elementem kompozycji jest mur widoczny w głębi ogrodu, z za którego widać wznoszącą się płaszczyznę łąki porośniętej trawą i drzewami. Realistyczny wiejski koloryt, rodem ze szkoły Stanisławskiego, pozostaje w zasadniczej sprzeczności z baśniową atmosferą ukwieconej sceny. Płasko malowane czarne barany i białe ptaki, obecne są w niemal wszystkich szkicach do bajek o królewnach i księżniczkach przedstawionych na akwarelach Makowskiego w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie.