Obraz „Bar w Folies-Bergère” (oryg. Un Bar aux Folies-Bergère) Édouarda Maneta to jedno z jego najbardziej znanych dzieł, namalowane w 1882 roku, niedługo przed śmiercią artysty. To arcydzieło impresjonizmu przedstawia scenę z wnętrza słynnego paryskiego kabaretu Folies-Bergère, miejsca, które było sercem rozrywki i życia nocnego Belle Époque.Na pierwszym planie widzimy barmankę stojącą za ladą baru. Jest to postać centralna, ubrana w elegancki, ciemny strój, a jej twarz wyraża pewną melancholię lub obojętność. W tle, na lustrze za nią, odbija się gwarna sala kabaretu z tłumem ludzi, świateł i rozrywki. Na ladzie przed nią znajdują się różne przedmioty – kieliszki, butelki alkoholu oraz miska z owocami, które tworzą martwą naturę.
Jednym z najbardziej intrygujących elementów obrazu jest odbicie barmanki w lustrze za jej plecami, które nie do końca zgadza się z tym, co widzimy na pierwszym planie. Odbicie pokazuje ją rozmawiającą z klientem, co wywołuje efekt niejednoznaczności przestrzeni i perspektywy, sugerując różne poziomy rzeczywistości.Gra z odbiciem w lustrze jest jednym z najbardziej fascynujących aspektów obrazu. Manet używa lustra, by zakwestionować przestrzenną logikę i naszą percepcję rzeczywistości. To może sugerować, że to, co widzimy na pierwszy rzut oka, nie zawsze jest prawdą – widać to w różnicach między tym, co ukazuje się w odbiciu, a tym, co widzimy bezpośrednio.
Manet zastosował w tym obrazie charakterystyczne dla impresjonizmu techniki, zwracając uwagę na grę światła i cieni oraz subtelne różnice w tonacji barw. Zrezygnował z dokładnego oddania detali na rzecz ogólnego wrażenia, co jest typowe dla impresjonistycznej estetyki. Użycie lustra pozwoliło mu również eksperymentować z perspektywą i światłem, nadając obrazowi głębi i dodatkowych warstw znaczeniowych.
Obraz „Bar w Folies-Bergère” to jedno z najbardziej znaczących dzieł Maneta, które podsumowuje jego twórczość. Wprowadza on nowoczesne tematy, takie jak samotność w tłumie i krytyka społeczeństwa konsumpcyjnego, a jednocześnie pokazuje techniczne mistrzostwo artysty w zakresie perspektywy i kompozycji. Dziś uznawany jest za jedno z arcydzieł malarstwa impresjonistycznego i często analizowany pod kątem symboliki, techniki i przedstawienia nowoczesnego życia miejskiego.
Obraz znajduje się obecnie w kolekcji Courtauld Gallery w Londynie.
heliograwiura barwna, papier welinowy o wysokiej gramaturze, 31 x 23 cm (odcisk płyty), oprawiona w passe – partout o wym. 47 x 37 cm, numerowana ołówkiem 42/300 sygn. z płyty pod kompozycją „Manet”, sucha pieczęć wydawcy l. d.: litera K otoczona słowami „EDITION LIMITED CERTIFIED ARTS USA EUROPE SINCE 1998”. Dołączony oryginalny certyfikat wydawcy.
Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacjiObraz „Bar w Folies-Bergère” (oryg. Un Bar aux Folies-Bergère) Édouarda Maneta to jedno z jego najbardziej znanych dzieł, namalowane w 1882 roku, niedługo przed śmiercią artysty. To arcydzieło impresjonizmu przedstawia scenę z wnętrza słynnego paryskiego kabaretu Folies-Bergère, miejsca, które było sercem rozrywki i życia nocnego Belle Époque.Na pierwszym planie widzimy barmankę stojącą za ladą baru. Jest to postać centralna, ubrana w elegancki, ciemny strój, a jej twarz wyraża pewną melancholię lub obojętność. W tle, na lustrze za nią, odbija się gwarna sala kabaretu z tłumem ludzi, świateł i rozrywki. Na ladzie przed nią znajdują się różne przedmioty – kieliszki, butelki alkoholu oraz miska z owocami, które tworzą martwą naturę.
Jednym z najbardziej intrygujących elementów obrazu jest odbicie barmanki w lustrze za jej plecami, które nie do końca zgadza się z tym, co widzimy na pierwszym planie. Odbicie pokazuje ją rozmawiającą z klientem, co wywołuje efekt niejednoznaczności przestrzeni i perspektywy, sugerując różne poziomy rzeczywistości.Gra z odbiciem w lustrze jest jednym z najbardziej fascynujących aspektów obrazu. Manet używa lustra, by zakwestionować przestrzenną logikę i naszą percepcję rzeczywistości. To może sugerować, że to, co widzimy na pierwszy rzut oka, nie zawsze jest prawdą – widać to w różnicach między tym, co ukazuje się w odbiciu, a tym, co widzimy bezpośrednio.
Manet zastosował w tym obrazie charakterystyczne dla impresjonizmu techniki, zwracając uwagę na grę światła i cieni oraz subtelne różnice w tonacji barw. Zrezygnował z dokładnego oddania detali na rzecz ogólnego wrażenia, co jest typowe dla impresjonistycznej estetyki. Użycie lustra pozwoliło mu również eksperymentować z perspektywą i światłem, nadając obrazowi głębi i dodatkowych warstw znaczeniowych.
Obraz „Bar w Folies-Bergère” to jedno z najbardziej znaczących dzieł Maneta, które podsumowuje jego twórczość. Wprowadza on nowoczesne tematy, takie jak samotność w tłumie i krytyka społeczeństwa konsumpcyjnego, a jednocześnie pokazuje techniczne mistrzostwo artysty w zakresie perspektywy i kompozycji. Dziś uznawany jest za jedno z arcydzieł malarstwa impresjonistycznego i często analizowany pod kątem symboliki, techniki i przedstawienia nowoczesnego życia miejskiego.
Obraz znajduje się obecnie w kolekcji Courtauld Gallery w Londynie.