Historia: w roku 2016 akwarela została wystawiona na aukcji w Dobiaschofsky Auktionen AG w Bernie.

Akwarela Bałaguła powstała jako plon podróży Józefa Brandta na Ukrainę, podróży, którą malarz - w towarzystwie Juliusza Kossaka - odbył latem 1874 roku. Powstało wówczas wiele szkicowych notatek - rysunków i niewielkich akwarelek - które artysta wykorzystywał później w większych obrazach olejnych. W tym zespole - jako dzieło skończone - wyraźnie wyróżnia się akwarela Bałaguła. Brandt posłużył się tu zapewne szkicem z przedstawieniem bałaguńskiego wózka (rysunek znany z reprodukcji, patrz niżej). Grupę bałaguły, woźnicy-przewoźnika i jego charakterystycznej bryczki z parą koni w uprzęży z dzwonkami, wykorzystał też w obrazie Miasteczko na Podolu (olej, płótno, własność prywatna).

Akwarela - do niedawna znana tylko z drzeworytniczej reprodukcji w tygodniku „Kłosy“ z 1876 r. - była ostatnio eksponowana na wystawie dzieł Józefa Brandta w Muzeum Narodowym w Warszawie (patrz niżej: bibliografia).

Obraz opisany i reprodukowany:
- „Kłosy“ 1876, 2 półrocze, nr 592, il. na s. 284;
- Biuletyn Domu Sztuki, Warszawa 9 - 10 II 1922, nr kat. 37;
- [A. Bagińska w:] Józef Brandt 1841-1915, Muzeum Narodowe w Warszawie 2018, tom 3; redakcja naukowa E. Micke-Broniarek, dział II. Rysunki i akwarele; s. 93, nr kat. II. 181, il. (porównaj także nr kat. II.180);
- [E. Micke-Broniarek w:] Józef Brandt 1841-1915, Muzeum Narodowe w Warszawie 2018, tom 2; redakcja naukowa E. Micke-Broniarek, dział I. Malarstwo, s. 109, il. przy nr kat. I.79 (Miasteczko na Podolu).

01
Józef BRANDT (1841 Szczebrzeszyn - 1915 Radom)

BAŁAGUŁA, 1874

inne tytuły:
Bryczka, Bryczka przed karczmą, Wózek ukraiński
akwarela, papier
18 x 33 cm
sygn. l.d.: Józef Brandt | 74
na odwrocie rysunek

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Historia: w roku 2016 akwarela została wystawiona na aukcji w Dobiaschofsky Auktionen AG w Bernie.

Akwarela Bałaguła powstała jako plon podróży Józefa Brandta na Ukrainę, podróży, którą malarz - w towarzystwie Juliusza Kossaka - odbył latem 1874 roku. Powstało wówczas wiele szkicowych notatek - rysunków i niewielkich akwarelek - które artysta wykorzystywał później w większych obrazach olejnych. W tym zespole - jako dzieło skończone - wyraźnie wyróżnia się akwarela Bałaguła. Brandt posłużył się tu zapewne szkicem z przedstawieniem bałaguńskiego wózka (rysunek znany z reprodukcji, patrz niżej). Grupę bałaguły, woźnicy-przewoźnika i jego charakterystycznej bryczki z parą koni w uprzęży z dzwonkami, wykorzystał też w obrazie Miasteczko na Podolu (olej, płótno, własność prywatna).

Akwarela - do niedawna znana tylko z drzeworytniczej reprodukcji w tygodniku „Kłosy“ z 1876 r. - była ostatnio eksponowana na wystawie dzieł Józefa Brandta w Muzeum Narodowym w Warszawie (patrz niżej: bibliografia).

Obraz opisany i reprodukowany:
- „Kłosy“ 1876, 2 półrocze, nr 592, il. na s. 284;
- Biuletyn Domu Sztuki, Warszawa 9 - 10 II 1922, nr kat. 37;
- [A. Bagińska w:] Józef Brandt 1841-1915, Muzeum Narodowe w Warszawie 2018, tom 3; redakcja naukowa E. Micke-Broniarek, dział II. Rysunki i akwarele; s. 93, nr kat. II. 181, il. (porównaj także nr kat. II.180);
- [E. Micke-Broniarek w:] Józef Brandt 1841-1915, Muzeum Narodowe w Warszawie 2018, tom 2; redakcja naukowa E. Micke-Broniarek, dział I. Malarstwo, s. 109, il. przy nr kat. I.79 (Miasteczko na Podolu).