Karolina Jabłońska należy do najbardziej rozpoznawalnych artystek nowego pokolenia, która stopniowo i konsekwentnie ugruntowała swoją pozycję, czego świadectwem jest chociażby wygrana w konkursie Eugeniusza Gepperta w 2016 roku, a następnie udział w wystawach indywidualnych i zbiorowych w Polsce i zagranicą jak i gwałtownie rosnący popyt na nowe prace spod jej pędzla. Twórczość Jabłońskiej nosi ślady neoekspresjonistycznych tendencji, a deformacje i uproszczenia, którym poddaje wizerunki malowanych postaci, sugerują wręcz celowo prymitywizujące skłonności. Charakterystyczne dla malarstwa Jabłońskiej jest wykorzystywanie uproszczonego, jak gdyby kanciastego, wizerunku bohaterki – kobiety, z którą jak sama mówi, często identyfikuje się z praktycznych przyczyn dostępności modelki. Innym, niemalże równie istotnym motywem, zwłaszcza we wczesnej twórczości artystki, są wizerunki zwierząt – wielkich kotów, koni. W „Autoportrecie z lwem” (2013), Jabłońska jasno odwołuje się do obu tych tendencji, budując narrację sytuacji wewnątrz obrazu poprzez wykorzystanie konwencji ironicznego żartu. Artystka portretuje więc siebie w groteskowej sytuacji próby naśladowania dzikiego zwierzęcia. Robi to jednak w sposób prześmiewczy, przechadzając się na czworakach w bluzce w cętki imitującej futro innego wielkiego kota – geparda. Prawdopodobnie podświadomą sferą ironicznego żartu jest próba odwrócenia stereotypów płciowych i obnażenie zwierzęcej strony ludzkiej natury. Poprzez wyraźnie autotematyczne odwołania, Jabłońska stawia też pytania o rolę jednostki, artystki, kobiety, w otaczającym świecie, dążąc do ukazania tylko najbardziej surowych i odartych z estetyzujących elementów, emocji. Karykaturalna forma ludzkich i zwierzęcych figur przywołuje na myśl dziecięce rysunki, szczere i naiwne w swojej prostocie, pozbawione niepotrzebnych pozorów i chowanych emocji.

Studiowała malarstwo na krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych w pracowni profesora Leszka Misiaka (2010-2015). W 2014 roku brała udział w półrocznym stażu na UMPRUM w Pradze (Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze). Tworzy obrazy, rysunki i rzeźby. W swoich pracach przedstawia całe spektrum ludzkich zachowań i emocji; interesują ją ograniczenia, w których egzystujemy - zarówno te nałożone z zewnątrz, jak i takie, które wynikają z nas samych. Jej wystawy indywidualne oraz wystawy zbiorowe, w których uczestniczyła można było zobaczyć głównie w krakowskich galeriach, m.in. w Galerii Szara Kamienica. Ostatnio artystka wzięła udział w wystawie „Potencja” w Galerii Raster w Warszawie, a w 2014 roku jej prace pokazano na targach "Berliner Liste".

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

23
Karolina JABŁOŃSKA (ur. 1991, Niedomice)

"Autoportret z lwem", 2013

olej/płótno, 140 x 185 cm
sygnowany i datowany na odwrociu: 'K. Jabłońska | 10. 13 r.'

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Karolina Jabłońska należy do najbardziej rozpoznawalnych artystek nowego pokolenia, która stopniowo i konsekwentnie ugruntowała swoją pozycję, czego świadectwem jest chociażby wygrana w konkursie Eugeniusza Gepperta w 2016 roku, a następnie udział w wystawach indywidualnych i zbiorowych w Polsce i zagranicą jak i gwałtownie rosnący popyt na nowe prace spod jej pędzla. Twórczość Jabłońskiej nosi ślady neoekspresjonistycznych tendencji, a deformacje i uproszczenia, którym poddaje wizerunki malowanych postaci, sugerują wręcz celowo prymitywizujące skłonności. Charakterystyczne dla malarstwa Jabłońskiej jest wykorzystywanie uproszczonego, jak gdyby kanciastego, wizerunku bohaterki – kobiety, z którą jak sama mówi, często identyfikuje się z praktycznych przyczyn dostępności modelki. Innym, niemalże równie istotnym motywem, zwłaszcza we wczesnej twórczości artystki, są wizerunki zwierząt – wielkich kotów, koni. W „Autoportrecie z lwem” (2013), Jabłońska jasno odwołuje się do obu tych tendencji, budując narrację sytuacji wewnątrz obrazu poprzez wykorzystanie konwencji ironicznego żartu. Artystka portretuje więc siebie w groteskowej sytuacji próby naśladowania dzikiego zwierzęcia. Robi to jednak w sposób prześmiewczy, przechadzając się na czworakach w bluzce w cętki imitującej futro innego wielkiego kota – geparda. Prawdopodobnie podświadomą sferą ironicznego żartu jest próba odwrócenia stereotypów płciowych i obnażenie zwierzęcej strony ludzkiej natury. Poprzez wyraźnie autotematyczne odwołania, Jabłońska stawia też pytania o rolę jednostki, artystki, kobiety, w otaczającym świecie, dążąc do ukazania tylko najbardziej surowych i odartych z estetyzujących elementów, emocji. Karykaturalna forma ludzkich i zwierzęcych figur przywołuje na myśl dziecięce rysunki, szczere i naiwne w swojej prostocie, pozbawione niepotrzebnych pozorów i chowanych emocji.

Studiowała malarstwo na krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych w pracowni profesora Leszka Misiaka (2010-2015). W 2014 roku brała udział w półrocznym stażu na UMPRUM w Pradze (Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze). Tworzy obrazy, rysunki i rzeźby. W swoich pracach przedstawia całe spektrum ludzkich zachowań i emocji; interesują ją ograniczenia, w których egzystujemy - zarówno te nałożone z zewnątrz, jak i takie, które wynikają z nas samych. Jej wystawy indywidualne oraz wystawy zbiorowe, w których uczestniczyła można było zobaczyć głównie w krakowskich galeriach, m.in. w Galerii Szara Kamienica. Ostatnio artystka wzięła udział w wystawie „Potencja” w Galerii Raster w Warszawie, a w 2014 roku jej prace pokazano na targach "Berliner Liste".

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.