Proweniencja:
Obraz - zakupiony bezpośrednio od artysty - pochodzi z kolekcji rodziny Moszczeńskich h. Nałęcz; przed wojną znajdował się w pałacu Moszczeńskich w Stępuchowie (powiat wągrowiecki).

Ten brawurowo malowany autoportret artysty - przez analogię z jego innymi pracami - datować można na rok 1906. Malczewski mieszkał wówczas w willi "Pod Matką Boską" na krakowskim Zwierzyńcu (dziś ul. Księcia Józefa 29). Dom otoczony był dużym ogrodem, w jednym z jego krańców wznosił się wysoki mur. Właśnie ten zakątek ogrodu odnajdujemy na kilku innych obrazach, opatrzonych przez artystę datą 1906 - np. w Autoportrecie z muzą (Lwowska Galeria Sztuki) i Autoportrecie z dwiema postaciami (Muzeum Narodowe w Szczecinie). Artysta jest na nich również ujęty w popiersiu, a w ręku trzyma malarską paletę.

Nasz obraz wyróżnia się jednak większą swobodą pozy i gestu portretowanego, a nawet jego swoistą dezynwolturą. Malczewski patrzy na widza nieco z góry, jest lekko, trochę ironicznie uśmiechnięty, pewny swej wartości jako artysty i twórcy.
Portret, malowany szerokim gestem, zwraca także uwagę wysmakowanym kolorytem z pięknie wygranymi tonami zieleni, brązów, granatu...

8
Jacek MALCZEWSKI (1854 Radom - 1929 Kraków)

AUTOPORTRET W OGRODZIE, 1906

olej, tektura
38 x 45,8 cm
sygn. p.g.: JMalcz
Na odwrocie w górnym lewym rogu napis ołówkiem: Stempuchowo (!). Pośrodku częściowo czytelny napis ołówkiem: 280 [dalej nieczytelnie]

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Proweniencja:
Obraz - zakupiony bezpośrednio od artysty - pochodzi z kolekcji rodziny Moszczeńskich h. Nałęcz; przed wojną znajdował się w pałacu Moszczeńskich w Stępuchowie (powiat wągrowiecki).

Ten brawurowo malowany autoportret artysty - przez analogię z jego innymi pracami - datować można na rok 1906. Malczewski mieszkał wówczas w willi "Pod Matką Boską" na krakowskim Zwierzyńcu (dziś ul. Księcia Józefa 29). Dom otoczony był dużym ogrodem, w jednym z jego krańców wznosił się wysoki mur. Właśnie ten zakątek ogrodu odnajdujemy na kilku innych obrazach, opatrzonych przez artystę datą 1906 - np. w Autoportrecie z muzą (Lwowska Galeria Sztuki) i Autoportrecie z dwiema postaciami (Muzeum Narodowe w Szczecinie). Artysta jest na nich również ujęty w popiersiu, a w ręku trzyma malarską paletę.

Nasz obraz wyróżnia się jednak większą swobodą pozy i gestu portretowanego, a nawet jego swoistą dezynwolturą. Malczewski patrzy na widza nieco z góry, jest lekko, trochę ironicznie uśmiechnięty, pewny swej wartości jako artysty i twórcy.
Portret, malowany szerokim gestem, zwraca także uwagę wysmakowanym kolorytem z pięknie wygranymi tonami zieleni, brązów, granatu...