Historia: w grudniu 1987 r. zakupiony przez Lipert Gallery w Nowym Jorku; później w zbiorach Barbary Piaseckiej-Johnson.
Niezwykle interesującym motywem twórczości Jacka Malczewskiego stały się jego liczne autoportrety. Wizerunki własne z pozbawioną ekspresji twarzą wyróżniają przede wszystkim wymyślne stroje i nakrycia głowy. Artysta z wielkim zamiłowaniem przedstawiał się zarówno w fantazyjnych, czasem wręcz archaicznych, jak i codziennych strojach.
Na prezentowanym portrecie własnym malarz przedstawił się w zwyczajnym roboczym stroju, szarej bluzie oraz letnim kapeluszu o szerokim rondzie. W dłoni trzyma zaś paletę, symbol swej artystycznej profesji.
Bibliografia:
- [Z. M. Legutko], Kronika [w:] „Pro Arte“ Polish Art in the World /Sztuka polska w świecie, Winter / zima 1987, [kwartalnik; New York], tekst s. 125, całostronicowa il. na s. 124;
- S. Jordanowski, Vademecum malarstwa polskiego w USA, Wrocław 1996, s. 182, il. barwna XXVIII (jako Autoportret w kapeluszu, ze zbiorów Barbary Piaseckiej-Johnson, Princeton, New Jersey; Uwaga! błędne określenie podłoża jako deski);
- D. Markowski, Zagadnienia technologii i techniki malarstwa Jacka Malczewskiego, Toruń 2002, s. 16, il. 4 (Uwaga! tu błędne określenie podłoża jako deski).
olej, tektura
33 x 23,8 cm
sygn. p.g. : J Malczewski
na odwrocie:
- nalepka galerii Lipert (druk, tusz): LIPERT GALLERY | 147 Milton Street | Greenpoint, Brooklyn, NY 11222 | Artist Jacek Malczewski | Med. oil on board | Dim. Autoportret | Z. Michael Legutko [obok podpis odręczny];
- dwie odmienne nalepki firmy transportowo-magazynowej Martinspeed Limited; na większej napis: 1955 | NO. 34 | JACEK MALCZEWSKI | “SELF PORTRAIT“.
Ponadto w p.d. rogu (odwrotnie w stosunku do kompozycji) napis odręczny odnoszący się do wymiarów podobrazia: 24 x 33 | -18[.]
Historia: w grudniu 1987 r. zakupiony przez Lipert Gallery w Nowym Jorku; później w zbiorach Barbary Piaseckiej-Johnson.
Niezwykle interesującym motywem twórczości Jacka Malczewskiego stały się jego liczne autoportrety. Wizerunki własne z pozbawioną ekspresji twarzą wyróżniają przede wszystkim wymyślne stroje i nakrycia głowy. Artysta z wielkim zamiłowaniem przedstawiał się zarówno w fantazyjnych, czasem wręcz archaicznych, jak i codziennych strojach.
Na prezentowanym portrecie własnym malarz przedstawił się w zwyczajnym roboczym stroju, szarej bluzie oraz letnim kapeluszu o szerokim rondzie. W dłoni trzyma zaś paletę, symbol swej artystycznej profesji.
Bibliografia:
- [Z. M. Legutko], Kronika [w:] „Pro Arte“ Polish Art in the World /Sztuka polska w świecie, Winter / zima 1987, [kwartalnik; New York], tekst s. 125, całostronicowa il. na s. 124;
- S. Jordanowski, Vademecum malarstwa polskiego w USA, Wrocław 1996, s. 182, il. barwna XXVIII (jako Autoportret w kapeluszu, ze zbiorów Barbary Piaseckiej-Johnson, Princeton, New Jersey; Uwaga! błędne określenie podłoża jako deski);
- D. Markowski, Zagadnienia technologii i techniki malarstwa Jacka Malczewskiego, Toruń 2002, s. 16, il. 4 (Uwaga! tu błędne określenie podłoża jako deski).