Porównaj:
– Chrystus w koronie cierniowej, 1915, Aukcja Agra-Art, 17 X 2021, poz. 42.
Od ukończenia z sukcesem studiów do wybuchu I wojny światowej Wlastimil Hofman z powodzeniem rozwijał swoją artystyczną karierę. Wiele malował i wystawiał, jego obrazy zasiliły zbiory bawarskiego Muzeum Sztuki. Jako pierwszy Polak otrzymał nominację na członka wiedeńskiej „Secesji“.
33. urodziny artysty, które przypadły na 27 kwietnia 1914 r. i osiągnięcie wieku chrystusowego, kiedy to zwyczajowo mężczyzna ocenia swoje życiowe dokonania, stały się niewątpliwie impulsem dla Hofmana do malarskich podsumowań dotychczasowego dorobku. Ich wyrazem jest zapewne kompozycja, w której autor, będący nota bene człowiekiem głęboko wierzącym, przedstawiał się jako Chrystus w koronie cierniowej. Widzimy tu pewnego swojego talentu, dojrzałego artystę, który jest też świadomy losu artysty i ciążących na nim zobowiązań.
Niezmiernie istotny jest tu również kontekst, jaki stanowi malarstwo mistrza Hofmana, Jacka Malczewskiego. Malczewski niejednokrotnie portretował się jako prorok Ezechiel oraz jako Chrystus, również jako Chrystus w koronie cierniowej. U Malczewskiego tematyka chrystologiczna łączy się z eschatologiczną oraz wątkiem historyczno-partiotycznym. Niewątpliwie zatem obraz powstały podczas I wojny światowej, w czasie, kiedy odżyły w Polakach nadzieje na odzyskanie niepodległości, bogaty jest również w te treści.
Wlastimil Hofman / Vlastimil Hofmann (Praga 1881 - Szklarska Poręba 1970) studiował w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych - początkowo pod kierunkiem Floriana Cynka, później także u Jana Stanisławskiego, Leona Wyczółkowskiego i Jacka Malczewskiego. W latach 1899-1902 uczył się jeszcze u Jeana Léona Gérôme’a w paryskiej École des Beaux-Arts. W czasie I wojny światowej przebywał w Pradze i w Paryżu; od 1920 stale mieszkał w Krakowie. Dużo wystawiał; należał do wielu stowarzyszeń twórczych - był współzałożycielem „Grupy Pięciu” (1905) i „Grupy Zero” (1908), członkiem Związku Artystów Czeskich „Manes”, a od 1911 członkiem Tow. Artystów Polskich „Sztuka”. W czasie II wojny światowej poprzez ZSRR i Turcję przedostał się do Jerozolimy, skąd w roku 1946 wrócił do Krakowa. Od roku 1947 stale mieszkał w Szklarskiej Porębie. Hofman malował przede wszystkim fantastyczno-symboliczne kompozycje o motywach ludowych oraz sceny rodzajowe, portrety i pejzaże. Jego obrazy mimo bliskich analogii i powiązań ze sztuką Malczewskiego odznaczają się zawsze indywidualnym charakterem, stylem i nastrojem.
olej, tektura olej, tektura,
43 x 33,2 cm (w świetle owalnego passe-partout)
sygn. p.d.: Wlastimil Hofmann 1915
Na odwrocie u dołu nalepka (druk, czarny atrament): SALON DZIEŁ SZTUKI KAZIMIERZA WOJCIECHOWSKIEGO | Kraków, św. Jana 3 – Telefon Nr 2 | Data przyjęcia 19 22 | Autor Hofmann Vlastimil | Tytuł Chrystus | Rodzaj olej. Rozmiar ... | Nr 1188.
W prawym dolnym rogu nalepki pieczęć: SALON DZIEŁ SZTUKI | K. WOJCIECHOWSKIEGO | KRAKÓW, ul. św. Jana 3 | Telefon 2.
* do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczony podatek graniczny VAT 8%
Porównaj:
– Chrystus w koronie cierniowej, 1915, Aukcja Agra-Art, 17 X 2021, poz. 42.
Od ukończenia z sukcesem studiów do wybuchu I wojny światowej Wlastimil Hofman z powodzeniem rozwijał swoją artystyczną karierę. Wiele malował i wystawiał, jego obrazy zasiliły zbiory bawarskiego Muzeum Sztuki. Jako pierwszy Polak otrzymał nominację na członka wiedeńskiej „Secesji“.
33. urodziny artysty, które przypadły na 27 kwietnia 1914 r. i osiągnięcie wieku chrystusowego, kiedy to zwyczajowo mężczyzna ocenia swoje życiowe dokonania, stały się niewątpliwie impulsem dla Hofmana do malarskich podsumowań dotychczasowego dorobku. Ich wyrazem jest zapewne kompozycja, w której autor, będący nota bene człowiekiem głęboko wierzącym, przedstawiał się jako Chrystus w koronie cierniowej. Widzimy tu pewnego swojego talentu, dojrzałego artystę, który jest też świadomy losu artysty i ciążących na nim zobowiązań.
Niezmiernie istotny jest tu również kontekst, jaki stanowi malarstwo mistrza Hofmana, Jacka Malczewskiego. Malczewski niejednokrotnie portretował się jako prorok Ezechiel oraz jako Chrystus, również jako Chrystus w koronie cierniowej. U Malczewskiego tematyka chrystologiczna łączy się z eschatologiczną oraz wątkiem historyczno-partiotycznym. Niewątpliwie zatem obraz powstały podczas I wojny światowej, w czasie, kiedy odżyły w Polakach nadzieje na odzyskanie niepodległości, bogaty jest również w te treści.
Wlastimil Hofman / Vlastimil Hofmann (Praga 1881 - Szklarska Poręba 1970) studiował w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych - początkowo pod kierunkiem Floriana Cynka, później także u Jana Stanisławskiego, Leona Wyczółkowskiego i Jacka Malczewskiego. W latach 1899-1902 uczył się jeszcze u Jeana Léona Gérôme’a w paryskiej École des Beaux-Arts. W czasie I wojny światowej przebywał w Pradze i w Paryżu; od 1920 stale mieszkał w Krakowie. Dużo wystawiał; należał do wielu stowarzyszeń twórczych - był współzałożycielem „Grupy Pięciu” (1905) i „Grupy Zero” (1908), członkiem Związku Artystów Czeskich „Manes”, a od 1911 członkiem Tow. Artystów Polskich „Sztuka”. W czasie II wojny światowej poprzez ZSRR i Turcję przedostał się do Jerozolimy, skąd w roku 1946 wrócił do Krakowa. Od roku 1947 stale mieszkał w Szklarskiej Porębie. Hofman malował przede wszystkim fantastyczno-symboliczne kompozycje o motywach ludowych oraz sceny rodzajowe, portrety i pejzaże. Jego obrazy mimo bliskich analogii i powiązań ze sztuką Malczewskiego odznaczają się zawsze indywidualnym charakterem, stylem i nastrojem.