Studia artystyczne odbył w latach 1905-09 w krakowskiej ASP pod kierunkiem J. Mehoffera. Okres 1909-13 spędził w Paryżu, gdzie zafascynowała go sztuka muzealna; kopiował obrazy dawnych mistrzów z kolekcji Luwru. Podróż do Włoch pogłębiła jego znajomość sztuki renesansowej. Był współtwórcą i prezesem grupy Rytm propagującej estetykę nowego klasycyzmu. Działał w niej w latach 1921-1932. Od 1926 r. należał do Stowarzyszenia Artystów Grafików "Ryt", zaś od 1932 do Towarzystwa Artystów Polskich "Sztuka". W latach 1927-33 wykładał malarstwo i kompozycję w Instytucie Sztuk Plastycznych w Warszawie. Twórczość Borowskiego przypomniała ostatnio wystawa "Stowarzyszenie Artystów Polskich Rytm 1922-1932" (Muzeum Narodowe w Warszawie 2001). Borowski był czołowym reprezentantem klasycyzującego nurtu w polskim malarstwie okresu międzywojennego. Estetyka nowego klasycyzmu opierała się na antycznych i renesansowych wzorach komponowania obrazu, na które nakładały się impulsy płynące z Paryża: teoria nowego ładu klasycznego M. Denisa, wydobycie walorów konstrukcji w pracach A. Deraina oraz dekoracyjność zrytmizowanych układów w malarstwie H. Matisse`a. Borowski stosował statyczną, wyważoną, zamkniętą w sobie kompozycję i syntetyczną, zgeometryzowaną formę; akcentował jakości rytmiczne - powolny, łagodny rytm linii i szybki, przerywany, pulsujący rytm świateł ślizgających się po powierzchniach. Walory rysunkowe uzyskiwały w jego obrazach prymat nad stłumioną, pastelową kolorystyką. W taką wyestetyzowaną stylistykę wpisuje się także prezentowany autoportret, przedstawiający twórcę jako dojrzałego mężczyznę, który prezentuje główny atrybut swego zawodu malarską paletę. Znamienny dla stylistyki nowego klasycyzmu brak emocjonalizmu przejawia się tu w profilowym ujęciu głowy portretowanego, ujęciu, które obiektywizuje wizerunek i pozbawia go psychologicznej głębi. Wyeksponowany jest natomiast linearyzm form, subtelność walorowego modelunku i modulacji barw zamkniętych w wąskim spektrum brązów, fioletów i zieleni.
olej, płótno, 94,3 x 75,4
sygn. l. d.: W. Borowski
Studia artystyczne odbył w latach 1905-09 w krakowskiej ASP pod kierunkiem J. Mehoffera. Okres 1909-13 spędził w Paryżu, gdzie zafascynowała go sztuka muzealna; kopiował obrazy dawnych mistrzów z kolekcji Luwru. Podróż do Włoch pogłębiła jego znajomość sztuki renesansowej. Był współtwórcą i prezesem grupy Rytm propagującej estetykę nowego klasycyzmu. Działał w niej w latach 1921-1932. Od 1926 r. należał do Stowarzyszenia Artystów Grafików "Ryt", zaś od 1932 do Towarzystwa Artystów Polskich "Sztuka". W latach 1927-33 wykładał malarstwo i kompozycję w Instytucie Sztuk Plastycznych w Warszawie. Twórczość Borowskiego przypomniała ostatnio wystawa "Stowarzyszenie Artystów Polskich Rytm 1922-1932" (Muzeum Narodowe w Warszawie 2001). Borowski był czołowym reprezentantem klasycyzującego nurtu w polskim malarstwie okresu międzywojennego. Estetyka nowego klasycyzmu opierała się na antycznych i renesansowych wzorach komponowania obrazu, na które nakładały się impulsy płynące z Paryża: teoria nowego ładu klasycznego M. Denisa, wydobycie walorów konstrukcji w pracach A. Deraina oraz dekoracyjność zrytmizowanych układów w malarstwie H. Matisse`a. Borowski stosował statyczną, wyważoną, zamkniętą w sobie kompozycję i syntetyczną, zgeometryzowaną formę; akcentował jakości rytmiczne - powolny, łagodny rytm linii i szybki, przerywany, pulsujący rytm świateł ślizgających się po powierzchniach. Walory rysunkowe uzyskiwały w jego obrazach prymat nad stłumioną, pastelową kolorystyką. W taką wyestetyzowaną stylistykę wpisuje się także prezentowany autoportret, przedstawiający twórcę jako dojrzałego mężczyznę, który prezentuje główny atrybut swego zawodu malarską paletę. Znamienny dla stylistyki nowego klasycyzmu brak emocjonalizmu przejawia się tu w profilowym ujęciu głowy portretowanego, ujęciu, które obiektywizuje wizerunek i pozbawia go psychologicznej głębi. Wyeksponowany jest natomiast linearyzm form, subtelność walorowego modelunku i modulacji barw zamkniętych w wąskim spektrum brązów, fioletów i zieleni.