Francesco Bartolozzi (1727-1815) - włoski rytownik; urodzony we Florencji i tam wykształcony (u G. Ferrettiego); wyspecjalizował się w technice punktowanej (miedzioryt punktowany, akwaforta, retusz rylcem), choć we wczesnym okresie zajmował się też malarstwem; w 1764 na zaproszenie Richarda Daltona, kustosza kolekcji Jerzego III, wyjechał do Londynu; był współzałożycielem Royal Academy; pozostawił ponad 2500 prac (powstałych również w jego warsztacie, przy udziale współpracowników i uczniów); cieszyły się one wielkim uznaniem i popularnością ze względu na klarowność rysunku, malarską miękkość i precyzję opracowania.
Lit.: K. Krużel, J. Motyka, "Francesco Bartolozzi", Kraków 1995; Francesco Bartolozzi: catalogue des estampes et notice biographique, d'apres les manuscrits de A. de Vesme, A. Calabi, A. de Vesme, p. 81, poz. 362.
W mitologi greckiej Atalanta występuje jako piękna uczestniczka łowów kalidońskich. Jej wyścig ze starającym się o jej rękę Hippomenesem, stanowił temat dzieł malarskich m.in. Guido Reniego, Petera Paula Rubensa, Nicolasa Poussina, Jacoba Jordaensa czy Benedeto Lutiego). Zakochany młodzieniec wygrał zawody i jedno-cześnie zyskał rękę wybranki za pomocą podstępu - w czasie biegu rzucał Atalancie pod nogi złote jabłka z ogrodu Hesperyd, a zaciekawiona dziewczyna zatrzymywała się, aby je podnieść.

12
Francesco BARTOLOZZI (1728-1815)

Atalanta i Hippomenes, 1763

Akwaforta (wg Benedetto Lutiego); wym.: 413 x 265 mm; sygn. pł. p.d. F. Bartolozzi Sculp, l.d. B. Luti invenit, śr. d. tyt., poniżej nota wydawnicza: T. Bradford Fleet Street, excudit 1st July, 1763. Grafika wydana w Londynie u Josha Reada; rycina oprawiona w biedermeierowską ramę. Oprawa sygnowana na odwrocie naklejką: Fr. Kirchner / Hoflieferant / BRESLAU / Grosse Grossengasse Nr. 13.

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Francesco Bartolozzi (1727-1815) - włoski rytownik; urodzony we Florencji i tam wykształcony (u G. Ferrettiego); wyspecjalizował się w technice punktowanej (miedzioryt punktowany, akwaforta, retusz rylcem), choć we wczesnym okresie zajmował się też malarstwem; w 1764 na zaproszenie Richarda Daltona, kustosza kolekcji Jerzego III, wyjechał do Londynu; był współzałożycielem Royal Academy; pozostawił ponad 2500 prac (powstałych również w jego warsztacie, przy udziale współpracowników i uczniów); cieszyły się one wielkim uznaniem i popularnością ze względu na klarowność rysunku, malarską miękkość i precyzję opracowania.
Lit.: K. Krużel, J. Motyka, "Francesco Bartolozzi", Kraków 1995; Francesco Bartolozzi: catalogue des estampes et notice biographique, d'apres les manuscrits de A. de Vesme, A. Calabi, A. de Vesme, p. 81, poz. 362.
W mitologi greckiej Atalanta występuje jako piękna uczestniczka łowów kalidońskich. Jej wyścig ze starającym się o jej rękę Hippomenesem, stanowił temat dzieł malarskich m.in. Guido Reniego, Petera Paula Rubensa, Nicolasa Poussina, Jacoba Jordaensa czy Benedeto Lutiego). Zakochany młodzieniec wygrał zawody i jedno-cześnie zyskał rękę wybranki za pomocą podstępu - w czasie biegu rzucał Atalancie pod nogi złote jabłka z ogrodu Hesperyd, a zaciekawiona dziewczyna zatrzymywała się, aby je podnieść.