Jerzy Kossak - najmłodszy przedstawiciel malującej rodziny Kossaków - warsztatu uczył się od dziecka w pracowniach ojca i dziadka. Stale mieszkał w Krakowie. W czasie I wojny światowej służył w wojsku austriackim. W latach 1925-26 podróżował wraz z ojcem po dworach Wielkopolski, gdzie na zamówienie tamtejszego ziemiaństwa wykonywał liczne obrazy i portrety; niektóre sygnowane wspólnie z ojcem. Jego twórczość zdominowała tematyka batalistyczna. Malował sceny z powstania listopadowego, epopei napoleońskiej, I wojny światowej i batalii 1920 roku. Często powtarzał też motywy rodzajowe z ułanem, koniem i dziewczyną oraz sceny z polowań, napadów wilków i wesel. Obrazy artysty zawsze cieszyły się dużą popularnością. "Z wybuchem wojny w 1914 roku Jerzy, choć służył w wojsku austriackim, dzięki stosunkom ojca, pozostał w Krakowie. Dopiero na pięć miesięcy przed zakończeniem wojny znalazł się na froncie włoskim, gdzie służył w kolumnie samochodowej w 2 pułku ułanów austriackich. Podczas wojny malował głównie sceny żołnierskie. Otrzymywał wiele zamówień prywatnych, ale również zamówienia od jednostek wojskowych, klubów oficerskich. Wyjazd Wojciecha Kossaka do Stanów Zjednoczonych w 1920 roku, uświadomił mu jak bardzo znany i popularny jest tu jego syn:... Mnóstwo tu ludzie wiedzą o Cocu, masa jego obrazów tu idzie. (...) Zabawna jest tutaj popularność of Dżery Kossak". (cyt za J. K. Olszański).
Olej, tektura
49,3 x 64 cm
Sygnowany p. d.: Der Hern v. Pülmeister Fongarolli | Georg v. Kossak Hom 1916.
Na odwrocie nalepka p. g.: Jerzy (Georg) | Kossak | 1886-1955 | Cossacks attacking Austrian officers | World War I, l. g.: pieczęć: Vom Bundesdenkm | (nieczytelny) | wewnątrz orzeł.
Jerzy Kossak - najmłodszy przedstawiciel malującej rodziny Kossaków - warsztatu uczył się od dziecka w pracowniach ojca i dziadka. Stale mieszkał w Krakowie. W czasie I wojny światowej służył w wojsku austriackim. W latach 1925-26 podróżował wraz z ojcem po dworach Wielkopolski, gdzie na zamówienie tamtejszego ziemiaństwa wykonywał liczne obrazy i portrety; niektóre sygnowane wspólnie z ojcem. Jego twórczość zdominowała tematyka batalistyczna. Malował sceny z powstania listopadowego, epopei napoleońskiej, I wojny światowej i batalii 1920 roku. Często powtarzał też motywy rodzajowe z ułanem, koniem i dziewczyną oraz sceny z polowań, napadów wilków i wesel. Obrazy artysty zawsze cieszyły się dużą popularnością. "Z wybuchem wojny w 1914 roku Jerzy, choć służył w wojsku austriackim, dzięki stosunkom ojca, pozostał w Krakowie. Dopiero na pięć miesięcy przed zakończeniem wojny znalazł się na froncie włoskim, gdzie służył w kolumnie samochodowej w 2 pułku ułanów austriackich. Podczas wojny malował głównie sceny żołnierskie. Otrzymywał wiele zamówień prywatnych, ale również zamówienia od jednostek wojskowych, klubów oficerskich. Wyjazd Wojciecha Kossaka do Stanów Zjednoczonych w 1920 roku, uświadomił mu jak bardzo znany i popularny jest tu jego syn:... Mnóstwo tu ludzie wiedzą o Cocu, masa jego obrazów tu idzie. (...) Zabawna jest tutaj popularność of Dżery Kossak". (cyt za J. K. Olszański).