wg opinii Agnieszki Pospiszil
Scena batalistyczna przedstawia potyczkę rosyjskich Kozaków z francuskimi kirasjerami i próbę odbicia przez Francuzów rannego chorążego i sztandaru. Ukazani kozacy - to najprawdopodobniej kozacy dońscy (na przednim planie brakuje im czerwonych lampasów, ale mają je jeźdźcy w tle). Francuzi - mogą reprezentować 1. regiment kirasjerów.
Kompozycja zapożyczona jest z malarstwa batalistycznego XVII w. (oraz XVIII w.) tzw. cavalry skirmish/escarmouche de cavaliers, z których słynęli zwłaszcza malarze holenderscy i flamandzcy. Ujęcie sceny - w zadymionym pejzażu bitewnym nawiązuje do Norblina, Orłowskiego czy dzieł artystów romantycznych Gericaulta i Michałowskiego. Kozacy zostali potraktowani nieco karykaturalnie natomiast Francuzi (zwłaszcza chorąży) i konie zostały wykonane starannie i widać ekspresję oraz dynamikę sceny.
wg opinii Agnieszki Pospiszil
Scena batalistyczna przedstawia potyczkę rosyjskich Kozaków z francuskimi kirasjerami i próbę odbicia przez Francuzów rannego chorążego i sztandaru. Ukazani kozacy - to najprawdopodobniej kozacy dońscy (na przednim planie brakuje im czerwonych lampasów, ale mają je jeźdźcy w tle). Francuzi - mogą reprezentować 1. regiment kirasjerów.
Kompozycja zapożyczona jest z malarstwa batalistycznego XVII w. (oraz XVIII w.) tzw. cavalry skirmish/escarmouche de cavaliers, z których słynęli zwłaszcza malarze holenderscy i flamandzcy. Ujęcie sceny - w zadymionym pejzażu bitewnym nawiązuje do Norblina, Orłowskiego czy dzieł artystów romantycznych Gericaulta i Michałowskiego. Kozacy zostali potraktowani nieco karykaturalnie natomiast Francuzi (zwłaszcza chorąży) i konie zostały wykonane starannie i widać ekspresję oraz dynamikę sceny.