Pop-art w swojej najbardziej wojennej, kinetycznej i kultowej formie.
„As I Opened Fire” to wizualna eksplozja dźwięków, ruchu i emocji – jeden z najbardziej rozpoznawalnych tryptyków autorstwa Roya Lichtensteina, mistrza komiksowej dekonstrukcji obrazów kultury masowej.
Stworzony w 1964 roku, a wydany w 1966 r. przez legendarne Stedelijk Museum w Amsterdamie, ten tryptyk to nie tylko dzieło sztuki, to ikona ery, w której granice między wysoką sztuką a masową narracją zaczęły się zacierać z głośnym „BRATATATA!”. Trzy panele tworzą sekwencję jak z kadru wojennego komiksu – narracja rozgrywa się na poziomie koloru, ekspresji i czcionki. Każdy z paneli jest samodzielnym krzykiem, razem – furią w pełnej synchronizacji.
Lichtenstein odnosi się do kultury obrazkowej Ameryki lat 60., przekształcając ilustracje tanich komiksów w monumentalne obrazy galerii i muzeów. Ten wydruk powstał na podstawie oryginalnego obrazu znajdującego się w zbiorach Stedelijk Museum (akryl na płótnie, 173 x 142,5 cm).
Na odwrocie paneli znajdują się oznaczenia dokumentujące pochodzeni. Brak daty śmierci Lichtensteina na odwrocie świadczy o tym, że litografie powstały za jego życia, co podkreśla ich wartość kolekcjonerską jako reprodukcji zatwierdzonych przez samego twórcę.


Jeden z czołowych amerykańskich artystów powojennych i ikona Pop Artu. Na początku lat 60. dążył do stworzenia uniwersalnego języka obrazowego, czyniąc sztukę codziennym doświadczeniem. Lichtenstein dążył do mechanicznego wyglądu swoich obrazów, mimo że malował ręcznie. Korzystał z perforowanych szablonów, by powielać i wyolbrzymiać kropki Ben-Day – charakterystyczny element jego stylu. Inspirację czerpał z komiksów młodzieżowych i akcji, ceniąc ich bezosobową estetykę. Jego styl cechowała ograniczona paleta nasyconych barw, uproszczenie detali i zwiększony kontrast.

30
Roy LICHTENSTEIN (1923-1997)

As I Opened Fire, tryptyk, 1966, z 1. edycji

tryptyk litografii offsetowych w kolorze / papier
64 x 52 cm (każdy), w oprawie: 64,8 x 53,6 (każdy)

Na odwrocie:

w lewym dolnym rogu:
ROY LICHTENSTEIN 1923
as I opened fire
1964 – acryl on canvas
triptych – panel 1 [panel 2, panel 3] – 173 x 142 ½ cm.
coll. stedelijk museum amsterdam

w prawym dolnym rogu:
edition and © copyright
stedelijk museum amsterdam
corrected with the original
printed in the netherlands

Stan: bardzo dobry
Prace oprawione za szkłem muzealnym

Zobacz katalog

MOKK Fine Objects

II Akcja Sztuki Międzynarodowej i Biżuterii Estate

30.05.2025

19:00

Cena wywoławcza: 10 000 zł
Estymacja: 13 000 - 16 000 zł
Zaloguj się, aby wysłać zgłoszenie

Pop-art w swojej najbardziej wojennej, kinetycznej i kultowej formie.
„As I Opened Fire” to wizualna eksplozja dźwięków, ruchu i emocji – jeden z najbardziej rozpoznawalnych tryptyków autorstwa Roya Lichtensteina, mistrza komiksowej dekonstrukcji obrazów kultury masowej.
Stworzony w 1964 roku, a wydany w 1966 r. przez legendarne Stedelijk Museum w Amsterdamie, ten tryptyk to nie tylko dzieło sztuki, to ikona ery, w której granice między wysoką sztuką a masową narracją zaczęły się zacierać z głośnym „BRATATATA!”. Trzy panele tworzą sekwencję jak z kadru wojennego komiksu – narracja rozgrywa się na poziomie koloru, ekspresji i czcionki. Każdy z paneli jest samodzielnym krzykiem, razem – furią w pełnej synchronizacji.
Lichtenstein odnosi się do kultury obrazkowej Ameryki lat 60., przekształcając ilustracje tanich komiksów w monumentalne obrazy galerii i muzeów. Ten wydruk powstał na podstawie oryginalnego obrazu znajdującego się w zbiorach Stedelijk Museum (akryl na płótnie, 173 x 142,5 cm).
Na odwrocie paneli znajdują się oznaczenia dokumentujące pochodzeni. Brak daty śmierci Lichtensteina na odwrocie świadczy o tym, że litografie powstały za jego życia, co podkreśla ich wartość kolekcjonerską jako reprodukcji zatwierdzonych przez samego twórcę.


Jeden z czołowych amerykańskich artystów powojennych i ikona Pop Artu. Na początku lat 60. dążył do stworzenia uniwersalnego języka obrazowego, czyniąc sztukę codziennym doświadczeniem. Lichtenstein dążył do mechanicznego wyglądu swoich obrazów, mimo że malował ręcznie. Korzystał z perforowanych szablonów, by powielać i wyolbrzymiać kropki Ben-Day – charakterystyczny element jego stylu. Inspirację czerpał z komiksów młodzieżowych i akcji, ceniąc ich bezosobową estetykę. Jego styl cechowała ograniczona paleta nasyconych barw, uproszczenie detali i zwiększony kontrast.