Postacie ze świata cyrku są jednym ze stałych motywów przewijających się przez całą twórczość Tymona Niesiołowskiego - od wczesnych rysunków z lat 1903-1904, poprzez szereg obrazów okresu międzywojennego, po całe serie kompozycji powstałych już po wojnie. Jest w tych obrazach wyraźna nuta melancholii. Cyrk Niesiołowskiego, to nie tylko spektakl, ale przede wszystkim ludzie. Czasem widzimy ich na arenie, gdzie mają imponować, śmieszyć. Ale najczęściej ci klowni, muzykanci, pierroci ukazani są nie w pełnym blasku świateł, lecz niejako prywatnie samotni i rozmarzeni. Taki jest też Arlekin z naszego obrazu.
Obraz wymieniony:
- Wystawa zbiorowa prof. Ludomira Slendzińskiego. Wystawa Wileńskiego Towarzystwa Artystów Plastyków. Krypta Królewska Bazyliki Wileńskiej, Katalog, Instytut Propagandy Sztuki, Warszawa, kwiecień-maj 1933, s. 16-17, nr kat. 139;
Ponadto:
- Zbiory Specjalne Instytutu Sztuki PAN; dokumentacja dotycząca wystawy w IPS-ie w 1933 r.: zgłoszenie na wystawę obrazu Tymona Niesiołowskiego p.t. Arlekin; cena 400 zł.
olej, płótno
90 x 63 cm
sygn. p.d.: Tymon
Na krosnach częściowo zachowana drukowana nalepka, wypełniona atramentem, czytelna jedynie we fragmentach: /.../DY /.../ZTU/.../ | Rodzaj dzieła /../ | Podpis autora /...ki | Tym/.../.
Przy prawej krawędzi tekst: Kartkę niniejszą [nale]ży przykleić na eksp[onacie].
Zachowane fragmenty tekstu pozwalają zidentyfikować tę nalepkę jako nalepkę wystawową Instytutu Propagandy Sztuki, gdzie obraz był eksponowany w roku 1933 p.t. Arlekin.
Postacie ze świata cyrku są jednym ze stałych motywów przewijających się przez całą twórczość Tymona Niesiołowskiego - od wczesnych rysunków z lat 1903-1904, poprzez szereg obrazów okresu międzywojennego, po całe serie kompozycji powstałych już po wojnie. Jest w tych obrazach wyraźna nuta melancholii. Cyrk Niesiołowskiego, to nie tylko spektakl, ale przede wszystkim ludzie. Czasem widzimy ich na arenie, gdzie mają imponować, śmieszyć. Ale najczęściej ci klowni, muzykanci, pierroci ukazani są nie w pełnym blasku świateł, lecz niejako prywatnie samotni i rozmarzeni. Taki jest też Arlekin z naszego obrazu.
Obraz wymieniony:
- Wystawa zbiorowa prof. Ludomira Slendzińskiego. Wystawa Wileńskiego Towarzystwa Artystów Plastyków. Krypta Królewska Bazyliki Wileńskiej, Katalog, Instytut Propagandy Sztuki, Warszawa, kwiecień-maj 1933, s. 16-17, nr kat. 139;
Ponadto:
- Zbiory Specjalne Instytutu Sztuki PAN; dokumentacja dotycząca wystawy w IPS-ie w 1933 r.: zgłoszenie na wystawę obrazu Tymona Niesiołowskiego p.t. Arlekin; cena 400 zł.