Malarstwo portretowe Zofii Romerowej jest ciekawe nie tylko z czysto historycznego punktu widzenia. Artystka nie starała się nadążać za wszelką cenę za nowymi środkami wyrazu. Jej twórczość była raczej związana z klasyczną tradycją. Ten typ malarstwa, jak również częste używanie pasteli, nie były już popularne w okresie międzywojennym na Litwie. Zawsze zachowująca upodobanie do elegancji i wytworności kompozycji, nie podążyła za tendencją ekspresyjnego wyrażenia własnych emocjii. Starała się zawsze wydobywać elementy pozytywne portretowanych osób. W każdym portrecie starała się wyróżnić piękniejsze lub ciekawsze cechy osobowości (za: Katalog wystawy obrazów Zofii Dembowskiej Romer, Państwowe Muzeum Sztuki M. K. Ciurlionisa w Kownie, Muzeum Narodowe w Warszawie).
Portret kobiety ustawionej do widza prawym profilem utrzymany jest w przewadze barwy niebieskiej. Kobieta na głowie przewiązaną ma niebieską chustę z wzorem kwiatowym, ubrana jest w białą bluzkę. Patrzy przed siebie bardzo skupiona, zamyślona. Zaciśnięte usta wskazują na zdecydowany charakter, jednakże niebieskie oczy, smutne, ale pełne życia, podkreślone kolorem chustki, sugerują wrażliwość portretowanej.

47
ROMER Zofia DEMBOWSKA (1885 Dorpat (Tartu, Estonia) - 1972 Montreal)

APORTRET KOBIETY

Akwarela, papier; 35 x 24,7 cm w świetle
Sygnowany p. d.: ZR złączone

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Malarstwo portretowe Zofii Romerowej jest ciekawe nie tylko z czysto historycznego punktu widzenia. Artystka nie starała się nadążać za wszelką cenę za nowymi środkami wyrazu. Jej twórczość była raczej związana z klasyczną tradycją. Ten typ malarstwa, jak również częste używanie pasteli, nie były już popularne w okresie międzywojennym na Litwie. Zawsze zachowująca upodobanie do elegancji i wytworności kompozycji, nie podążyła za tendencją ekspresyjnego wyrażenia własnych emocjii. Starała się zawsze wydobywać elementy pozytywne portretowanych osób. W każdym portrecie starała się wyróżnić piękniejsze lub ciekawsze cechy osobowości (za: Katalog wystawy obrazów Zofii Dembowskiej Romer, Państwowe Muzeum Sztuki M. K. Ciurlionisa w Kownie, Muzeum Narodowe w Warszawie).
Portret kobiety ustawionej do widza prawym profilem utrzymany jest w przewadze barwy niebieskiej. Kobieta na głowie przewiązaną ma niebieską chustę z wzorem kwiatowym, ubrana jest w białą bluzkę. Patrzy przed siebie bardzo skupiona, zamyślona. Zaciśnięte usta wskazują na zdecydowany charakter, jednakże niebieskie oczy, smutne, ale pełne życia, podkreślone kolorem chustki, sugerują wrażliwość portretowanej.