Obraz nawiązuje do biblijnego epizodu z Księgi Tobiasza (4-12) - stary i oślepły Tobiasz wysyła swego syna, również Tobiasza, w daleką drogę, aby ten odebrał od dłużnika pożyczone pieniądze. Młodzieńcowi towarzyszy w drodze Archanioł Rafał, kieruje jego krokami, szczęśliwie przywodzi z powrotem i uczy jak uleczyć ojca ze ślepoty.
Motyw wędrówki Tobiasza, którym Malczewski zainteresował się po roku 1900, przewijał się w jego twórczości aż po późne lata. Artysta traktował go najczęściej jako temat główny, samodzielny, ale czasem scenę tę umieszczał w dalekim tle różnych portretów i kompozycji alegorycznych. W obrazach tych Tobiaszowi w jego wędrówce przez życie często towarzyszą aż trzej Aniołowie, otaczając go swą opiekuńczą uwagą.
olej, płótno
57 x 67 cm
sygn. wzdłuż prawej krawędzi u dołu: J Malczewski
Obraz nawiązuje do biblijnego epizodu z Księgi Tobiasza (4-12) - stary i oślepły Tobiasz wysyła swego syna, również Tobiasza, w daleką drogę, aby ten odebrał od dłużnika pożyczone pieniądze. Młodzieńcowi towarzyszy w drodze Archanioł Rafał, kieruje jego krokami, szczęśliwie przywodzi z powrotem i uczy jak uleczyć ojca ze ślepoty.
Motyw wędrówki Tobiasza, którym Malczewski zainteresował się po roku 1900, przewijał się w jego twórczości aż po późne lata. Artysta traktował go najczęściej jako temat główny, samodzielny, ale czasem scenę tę umieszczał w dalekim tle różnych portretów i kompozycji alegorycznych. W obrazach tych Tobiaszowi w jego wędrówce przez życie często towarzyszą aż trzej Aniołowie, otaczając go swą opiekuńczą uwagą.