Temat zaczerpnięty z legendy spopularyzowanej szeroko przez Juliana Niemcewicza w Śpiewach historycznych, a opowiadającej o Aniołach, Bożych wysłannikach odwiedzających Piasta i przepowiadających mu objęcie tronu, przyszłą świetność rodu i kraju, ale także późniejsze klęski mające spaść na Polskę. Śpiewy historyczne z muzyką i rycinami, wydane po raz pierwszy w r. 1816, opatrzone były licznymi rycinami wykonanymi według rysunków autorstwa, m.in. kilku polskich arystokratek, „pań malujących“.
Feliks Sypniewski niejednokrotnie sięgał do Śpiewów... czerpiąc z nich - treściowe i plastyczne - pomysły do swoich obrazów. W wypadku Aniołów u Piasta, artysta inspirował się nie tylko tekstem Niemcewicza, ale także zamieszczoną przy nim ryciną - kompozycją autorstwa ks. Ewy Sułkowskiej (1786-1824), uzdolnionej rysowniczki-amatorki, która do Śpiewów historycznych przygotowała aż osiem ilustracji.
[Porównaj: J. U. Niemcewicz, Śpiewy historyczne z muzyką i rycinami, Warszawa 1816, il. przy s. 30]
olej, tektura
50 x 68 cm
sygn. l.d.: F Sypniewski
Na odwrocie napisy: - pośrodku ołówkiem: Piast N 14; - u dołu atramentem: F Sypniewski | 1833-1902.
Brzegi tektury oklejone nierozpoznaną gazetą z 1904 r.
Temat zaczerpnięty z legendy spopularyzowanej szeroko przez Juliana Niemcewicza w Śpiewach historycznych, a opowiadającej o Aniołach, Bożych wysłannikach odwiedzających Piasta i przepowiadających mu objęcie tronu, przyszłą świetność rodu i kraju, ale także późniejsze klęski mające spaść na Polskę. Śpiewy historyczne z muzyką i rycinami, wydane po raz pierwszy w r. 1816, opatrzone były licznymi rycinami wykonanymi według rysunków autorstwa, m.in. kilku polskich arystokratek, „pań malujących“.
Feliks Sypniewski niejednokrotnie sięgał do Śpiewów... czerpiąc z nich - treściowe i plastyczne - pomysły do swoich obrazów. W wypadku Aniołów u Piasta, artysta inspirował się nie tylko tekstem Niemcewicza, ale także zamieszczoną przy nim ryciną - kompozycją autorstwa ks. Ewy Sułkowskiej (1786-1824), uzdolnionej rysowniczki-amatorki, która do Śpiewów historycznych przygotowała aż osiem ilustracji.
[Porównaj: J. U. Niemcewicz, Śpiewy historyczne z muzyką i rycinami, Warszawa 1816, il. przy s. 30]