Obraz opisany i reprodukowany:
– E. Micke-Broniarek, Vlastimil Hofman 1881-1970, [w:] E. Charazińska, E. Micke-Broniarek, A. Tyczyńska, Malarstwo polskie w zbiorach prywatnych, Warszawa 1995, s. 154; il. 165 na s. 155.
Tytuł obrazu – Anhelli i Eloe – odsyła tę kompozycję do tekstu poematu Anhelli Juliusza Słowackiego, osadzając ją w większej grupie prac powstałych w latach I wojny światowej, być może pod wpływem własnych przeżyć i doświadczeń artysty, przywołujących refleksje o cierpieniu narodu, śmierci i losie tułaczym. Można tu wymienić – zbliżone kompozycją i nastrojem – obrazy Elenai, Eloe, Anhelli, w których artysta nawiązuje do syberyjskiego cyklu swego nauczyciela, Jacka Malczewskiego.
olej, tektura na krośnie
72,5 x 99,8 cm
sygn. l.g.: Praga 1916 | Wlastimil Hofman
– na odwrocie na górnej listwie krosna [ołówkiem]: Anhelli z Eloe 1000 K; powtórzone na tekturze u góry [ołówkiem]: Anhelli z Eloe 1000 K | Ż.
– poniżej, przeciwnie do kompozycji adnotacja (czerwoną kredką): Zakupione [zakreślone w kółku]
Obraz opisany i reprodukowany:
– E. Micke-Broniarek, Vlastimil Hofman 1881-1970, [w:] E. Charazińska, E. Micke-Broniarek, A. Tyczyńska, Malarstwo polskie w zbiorach prywatnych, Warszawa 1995, s. 154; il. 165 na s. 155.
Tytuł obrazu – Anhelli i Eloe – odsyła tę kompozycję do tekstu poematu Anhelli Juliusza Słowackiego, osadzając ją w większej grupie prac powstałych w latach I wojny światowej, być może pod wpływem własnych przeżyć i doświadczeń artysty, przywołujących refleksje o cierpieniu narodu, śmierci i losie tułaczym. Można tu wymienić – zbliżone kompozycją i nastrojem – obrazy Elenai, Eloe, Anhelli, w których artysta nawiązuje do syberyjskiego cyklu swego nauczyciela, Jacka Malczewskiego.