Józef Czapski – autor prezentowanej kompozycji Anemony – był postacią wybitną, wpisując się w polska kulturę nieustępliwą postawą moralną, był pisarzem, krytykiem sztuki i artystą malarzem. Podobno – jak pisał Janusz St. Pasierb – Malarzem chciał być od początku świadomego istnienia, od 10 roku życia – do samego końca, już porządnie po dziewięćdziesiątce niemal ociemniałego podrywało go do malowania „zobaczenie tej bieli przy tej czerwieni”. Różne były inspiracje malarskie Józefa Czapskiego i różnorodna jego twórczość artystyczna. Kameralna, starannie wypracowana kompozycja Anemony przedstawiająca kwiaty w szklanym wazonie emanuje spokojem, a równocześnie ukazuje jej autora jako wybitnego kolorystę. Kolor był bowiem dla Czapskiego najważniejszy – myślał kolorami, tworząc, jak pokazuje przykład Anemonów, barwny bukiet modelowany padającym nań światłem. Starannie wypracowane szczegóły, a także tło założone smugami kolorów wydobywających czy wręcz uzupełniających pierwszy plan czyni z tego skromnego tematycznie przekazu obraz o dużych walorach artystycznych. Ta niewielka, wyrafinowana i starannie opracowana w szczegółach kompozycja z centralnie usytuowanym bukietem świadczy zaś przede wszystkim o wielkim mistrzostwie plastycznym jej twórcy.
olej, płótno
41,2 x 33,3 cm
sygn. l.d. mało czytelnie: J. CZAPSKI. 54.
na odwrocie:
– na płótnie l.g. pieczątka: COLLECTION THERRY GAUDRY | Artiste peintre | MOUROUX
– nalepka w języku francuskim z informacją o artyście
– na dolej listwie napis: Joseph CZAPSKY 1896-1993
Józef Czapski – autor prezentowanej kompozycji Anemony – był postacią wybitną, wpisując się w polska kulturę nieustępliwą postawą moralną, był pisarzem, krytykiem sztuki i artystą malarzem. Podobno – jak pisał Janusz St. Pasierb – Malarzem chciał być od początku świadomego istnienia, od 10 roku życia – do samego końca, już porządnie po dziewięćdziesiątce niemal ociemniałego podrywało go do malowania „zobaczenie tej bieli przy tej czerwieni”. Różne były inspiracje malarskie Józefa Czapskiego i różnorodna jego twórczość artystyczna. Kameralna, starannie wypracowana kompozycja Anemony przedstawiająca kwiaty w szklanym wazonie emanuje spokojem, a równocześnie ukazuje jej autora jako wybitnego kolorystę. Kolor był bowiem dla Czapskiego najważniejszy – myślał kolorami, tworząc, jak pokazuje przykład Anemonów, barwny bukiet modelowany padającym nań światłem. Starannie wypracowane szczegóły, a także tło założone smugami kolorów wydobywających czy wręcz uzupełniających pierwszy plan czyni z tego skromnego tematycznie przekazu obraz o dużych walorach artystycznych. Ta niewielka, wyrafinowana i starannie opracowana w szczegółach kompozycja z centralnie usytuowanym bukietem świadczy zaś przede wszystkim o wielkim mistrzostwie plastycznym jej twórcy.