Pochodzenie:
Własność Aleksandra Wojciechowskiego – krytyka i historyka sztuki, specjalizującego się w sztuce XIX i XX w.
O malarstwie Jerzego Stajudy, Joanna Pollakówna pisała, że ma ono: strukturę bliską zorzom polarnym z ich skomplikowaną, świetlno-organową architekturą, tyle że o geometrii zaburzonej i lekko zwichrowanej. Barwy są zawsze przezroczyste, takie, jakie może przybrać powietrze prześwietlone rozmaitą pogodą: od zieloności przez żółcie chłodniejsze i rudawe, lekkie zaróżowienia, do burzowosinej i liliowej szarości. Powierzchnie gładkie, przejrzyste, rozległe. W barwną atmosferyczność wpisuje się systemami delikatnych linii wysoka matematyka o muzycznej czystości – samowładna, nienaruszona niczyim obliczeniem. (J. Pollakówna, Próba opisu malarstwa Jerzego Stajudy, Tygodnik Powszechny 5 II 1989)
Obraz wystawiany:
– Jerzy Stajuda. Malarstwo, Galeria Sztuki Współczesnej
– Profile IV. Polnische Kunst heute (katalog wystawy, teksty: Ryszard Stanisławski, Mieczysław Porębski), Städtische Kunstgalerie Bochum, 8 XI 1964 – 17 I 1965;
– Obrazy Jerzego Stajudy, Galeria od Nowa, Poznań, V 1965;
„Zapiecek“, Warszawa, IX 1974, kat. 1;
- W kręgu przyjaciół III – Kolekcja polskiej sztuki współczesnej prof. Aleksandra Wojciechowskiego, wystawa zorganizowana w ramach cyklu „Gdzie są ludzie z tam tych lat“, Galeria u Jezuitów, Poznań 16 V – 8 VI 2002.
olej, płótno, 90 x 150 cm
sygn. na odwr. na płótnie l.g.: JERZY STAJUDA | ANACHORETA | 1961
na odwrocie:
– na górnej listwie krosna napis (ołówkiem): WŁASNOŚĆ ALEKSANDRA WOJCIECHOWSKIEGO, [czerwonym flamastrem]: 203 [ołówkiem]: JERZY STAJUDA;
– w górnym narożniku krosna nalepka (druk, rękopis): DESA | WORKS OF MODERN ART [dane obrazu]; – na d. listwie krosna nalepka z wystawy (druk): GALERIA U JEZUITÓW Poznań 2002;
– śr.g. nalepka (druk, rękopis): Ve BIENNALE INTERNA TIONALE D’ART CONTEMPORAIN | Rep. Sain Marin | 1965 [dane obrazu];
– na pionowej listwie krosna nalepka (druk, stempel): Städtische Kunstgalerie Bochum z tytułem wystawy: Profile IV 1964/65 | Polnische Kunst heute; – na lewej listwie krosna (flamastrem): ol. pł. 90 x 150
Pochodzenie:
Własność Aleksandra Wojciechowskiego – krytyka i historyka sztuki, specjalizującego się w sztuce XIX i XX w.
O malarstwie Jerzego Stajudy, Joanna Pollakówna pisała, że ma ono: strukturę bliską zorzom polarnym z ich skomplikowaną, świetlno-organową architekturą, tyle że o geometrii zaburzonej i lekko zwichrowanej. Barwy są zawsze przezroczyste, takie, jakie może przybrać powietrze prześwietlone rozmaitą pogodą: od zieloności przez żółcie chłodniejsze i rudawe, lekkie zaróżowienia, do burzowosinej i liliowej szarości. Powierzchnie gładkie, przejrzyste, rozległe. W barwną atmosferyczność wpisuje się systemami delikatnych linii wysoka matematyka o muzycznej czystości – samowładna, nienaruszona niczyim obliczeniem. (J. Pollakówna, Próba opisu malarstwa Jerzego Stajudy, Tygodnik Powszechny 5 II 1989)
Obraz wystawiany:
– Jerzy Stajuda. Malarstwo, Galeria Sztuki Współczesnej
– Profile IV. Polnische Kunst heute (katalog wystawy, teksty: Ryszard Stanisławski, Mieczysław Porębski), Städtische Kunstgalerie Bochum, 8 XI 1964 – 17 I 1965;
– Obrazy Jerzego Stajudy, Galeria od Nowa, Poznań, V 1965;
„Zapiecek“, Warszawa, IX 1974, kat. 1;
- W kręgu przyjaciół III – Kolekcja polskiej sztuki współczesnej prof. Aleksandra Wojciechowskiego, wystawa zorganizowana w ramach cyklu „Gdzie są ludzie z tam tych lat“, Galeria u Jezuitów, Poznań 16 V – 8 VI 2002.