Figurka amora z serii czterech żywiołów, na czworobocznej podstawie, wspartego lewą nogą na głowie delfina, zaś lewą ręką na ogonie ryby. Nagi amor z przerzuconą przez ramię tkaniną trzyma na prawym ramieniu dużą rybę. Z tyłu figurki wiązka traw. Tonacja oliwkowo-zielona, z dominantą jasnych pastelowych barw. Złocenia na pasku cokołu.
Figurka pochodzi prawdopodobnie z hiszpańskiej manufaktury w Buen Retiro, powstałej w 1759, po przeniesieniu fabryki porcelany w Capo di Monte (pod Neapolem), założonej przez Karola III. Działalność Buen Retiro stanowiła przez wiele lat kontynuację manufaktury w Capo di Monte, jednak na przełomie XVIII/XIX w. silnie zaczął zaznaczać się wpływ największych wytwórni europejskich: jak Miśnia, Berlin, Sevres, Wedgwood. Fabryka wytwarzała w tym okresie bogato zdobione serwisy, wazy dekoracyjne oraz figurki o tematyce mitologicznej. Amor z delfinem symbolizujący pierwiastek wodny wśród czterech elementów jest przykładem nie słabnącej popularności tego motywu w ikonografii XIX-wiecznej.

9
AMOR NA DELFINIE - ALEGORIA WODY

Hiszpania, Buen Retiro, XIX w.
model: Friedrich Elias Meyer, Berlin, 1767.
Porcelana, farby naszkliwne, złocenia; wys. 19 cm
Sygnowany lilią kobaltem podszkliwnym
Stan zachowania: ubytek ogona delfina, brak fragmentu pyszczka ryby

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Figurka amora z serii czterech żywiołów, na czworobocznej podstawie, wspartego lewą nogą na głowie delfina, zaś lewą ręką na ogonie ryby. Nagi amor z przerzuconą przez ramię tkaniną trzyma na prawym ramieniu dużą rybę. Z tyłu figurki wiązka traw. Tonacja oliwkowo-zielona, z dominantą jasnych pastelowych barw. Złocenia na pasku cokołu.
Figurka pochodzi prawdopodobnie z hiszpańskiej manufaktury w Buen Retiro, powstałej w 1759, po przeniesieniu fabryki porcelany w Capo di Monte (pod Neapolem), założonej przez Karola III. Działalność Buen Retiro stanowiła przez wiele lat kontynuację manufaktury w Capo di Monte, jednak na przełomie XVIII/XIX w. silnie zaczął zaznaczać się wpływ największych wytwórni europejskich: jak Miśnia, Berlin, Sevres, Wedgwood. Fabryka wytwarzała w tym okresie bogato zdobione serwisy, wazy dekoracyjne oraz figurki o tematyce mitologicznej. Amor z delfinem symbolizujący pierwiastek wodny wśród czterech elementów jest przykładem nie słabnącej popularności tego motywu w ikonografii XIX-wiecznej.