PORÓWNAJ:
- Eugeniusz Markowski, tekst Zbigniew Taranienko, Warszawa 2005, s. 107, il. barwna (Amazonka +1 +2 , ole j, płótno, 11 6 x 140 cm).
PROWENIENCJA:
- Zakup ze spuścizny po artyście; - Kolekcja prywatna, Polska .
Malarstwo Eugeniusza Markowskiego wiązane jest z nurtem nowej figuracji ze względu na nieskrępowaną, „dziką” formę wypowiedzi artystycznej.Twórca obrazuje uproszczone, zoomorficzne postacie używając do tego intensywnych, czystych barw nadających ekspresyjny wyraz często hieratycznym kompozycjom, ledwo mieszczącym się w ramach płótna. W pracach artysty można poszukiwać archetypów oraz symbolicznego czy moralizatorsko-krytycznego wydźwięku, równocześnie uogólnionego do pierwotnych potrzeb czy cech rodzaju ludzkiego. Części kompozycji Markowskiego towarzyszą literackie cytaty zawarte na marginesach obrazów, stanowiące komentarz do tego, co zobrazowane przez artystę. Malarz, w 1938 roku ukończył warszawską Akademię Sztuk Pięknych, jednak początkowo oddał się karierze dyplomaty i dziennikarza. Do Polski powrócił w 1955 roku i dopiero wtedy zaczął malować. Eugeniusz Markowski tworzył serie obrazów o analogicznych tytułach, a różnych numerach.
olej, płótno; 70 x 100 cm;
sygn. p. d.: E.MARKOWSKI (wzdłuż krawędzi) oraz p. g.: E.MARKOWSKI; na odwrocie na krośnie malarskim opis autorski: 'AMAZONKA +1+2' 70 x ol. 1983. PORÓWNAJ: Zbigniew Taranienko, Warszawa 2005, s.107, il. barwna (Amazonka +1 +2 , olej, płótno, 11 6 x 140 cm).
PORÓWNAJ:
- Eugeniusz Markowski, tekst Zbigniew Taranienko, Warszawa 2005, s. 107, il. barwna (Amazonka +1 +2 , ole j, płótno, 11 6 x 140 cm).
PROWENIENCJA:
- Zakup ze spuścizny po artyście; - Kolekcja prywatna, Polska .
Malarstwo Eugeniusza Markowskiego wiązane jest z nurtem nowej figuracji ze względu na nieskrępowaną, „dziką” formę wypowiedzi artystycznej.Twórca obrazuje uproszczone, zoomorficzne postacie używając do tego intensywnych, czystych barw nadających ekspresyjny wyraz często hieratycznym kompozycjom, ledwo mieszczącym się w ramach płótna. W pracach artysty można poszukiwać archetypów oraz symbolicznego czy moralizatorsko-krytycznego wydźwięku, równocześnie uogólnionego do pierwotnych potrzeb czy cech rodzaju ludzkiego. Części kompozycji Markowskiego towarzyszą literackie cytaty zawarte na marginesach obrazów, stanowiące komentarz do tego, co zobrazowane przez artystę. Malarz, w 1938 roku ukończył warszawską Akademię Sztuk Pięknych, jednak początkowo oddał się karierze dyplomaty i dziennikarza. Do Polski powrócił w 1955 roku i dopiero wtedy zaczął malować. Eugeniusz Markowski tworzył serie obrazów o analogicznych tytułach, a różnych numerach.