Malarka, związana z katowickimi ugrupowaniami St-53 i Oneiron. Kształciła się w katowickiej Filii ASP w Krakowie. Początkowo uległa fascynacji Teorią Widzenia Strzemińskiego, inspirowała ją twórczość Marii Jaremianki. W latach 60. zainteresowała się filozofią Dalekiego Wschodu i wraz z mężem - Andrzejem Urbanowiczem, założyli gminę buddyjską. Od tego momentu tworzyła symboliczne kompozycje o geometrycznych układach i motywach zaczerpniętych z hinduskiej "Tantry". Jej późniejsze prace nawiązują do ezoterycznej wiedzy o kolorze. Artystka mieszka obecnie w Przesiece na Dolnym Śląsku. Powstały na początku lat 60. XX w. cykl "Alikwoty" inspirowany był dziełami muzycznymi, 19 obrazów z tego cyklu pokazała w 1963 katowicka Galeria BWA, wystawa prezentowana był także w krakowskich Krzysztoforach. Andrzej Urbanowicz w katalogu do wystawy artystki w katowickiej galerii BWA w 2005 tak opisuje ten cykl: "Byłem natomiast już świadkiem niezbyt długiego jej okresu "taszystowskiego", prób tworzenia struktur malarskich przy użyciu zarówno tradycyjnych farb artystycznych, jak i środków dotychczas niestosowanych lub stosowanych w inny sposób, jak pokost, lakiery, suche proszki barwne, piasek. Te i inne eksperymenty w pobliżu malarstwa "informel" z czasem doprowadziły do powstania niezwykle sugestywnej serii prac pod zbiorczą nazwą "Alikwoty". Te obrazy o bogatej fakturze, niezbyt odległe od zasad unizmu, charakteryzowały się hieratyczną strukturą osiową, której Urszula w dużym stopniu pozostała wierna do dzisiaj, budując swoje wypowiedzi na kształt swoistych, tantrycznych jantr."
(Lit.: "Urszula Broll", katalog do wystawy, Galeria BWA, Katowice 2005.
"Katowicki Underground artystyczny po 1953", Galeria Sztuki Współczesnej BWA w Katowicach, Katowice 2004, ss. 343, 398).
olej, płótno, 70 x 55 cm,
sygn. na odwrocie: Urszula Broll / "alikwoty -19" / 70 x 55, / Katowice 62.
Malarka, związana z katowickimi ugrupowaniami St-53 i Oneiron. Kształciła się w katowickiej Filii ASP w Krakowie. Początkowo uległa fascynacji Teorią Widzenia Strzemińskiego, inspirowała ją twórczość Marii Jaremianki. W latach 60. zainteresowała się filozofią Dalekiego Wschodu i wraz z mężem - Andrzejem Urbanowiczem, założyli gminę buddyjską. Od tego momentu tworzyła symboliczne kompozycje o geometrycznych układach i motywach zaczerpniętych z hinduskiej "Tantry". Jej późniejsze prace nawiązują do ezoterycznej wiedzy o kolorze. Artystka mieszka obecnie w Przesiece na Dolnym Śląsku. Powstały na początku lat 60. XX w. cykl "Alikwoty" inspirowany był dziełami muzycznymi, 19 obrazów z tego cyklu pokazała w 1963 katowicka Galeria BWA, wystawa prezentowana był także w krakowskich Krzysztoforach. Andrzej Urbanowicz w katalogu do wystawy artystki w katowickiej galerii BWA w 2005 tak opisuje ten cykl: "Byłem natomiast już świadkiem niezbyt długiego jej okresu "taszystowskiego", prób tworzenia struktur malarskich przy użyciu zarówno tradycyjnych farb artystycznych, jak i środków dotychczas niestosowanych lub stosowanych w inny sposób, jak pokost, lakiery, suche proszki barwne, piasek. Te i inne eksperymenty w pobliżu malarstwa "informel" z czasem doprowadziły do powstania niezwykle sugestywnej serii prac pod zbiorczą nazwą "Alikwoty". Te obrazy o bogatej fakturze, niezbyt odległe od zasad unizmu, charakteryzowały się hieratyczną strukturą osiową, której Urszula w dużym stopniu pozostała wierna do dzisiaj, budując swoje wypowiedzi na kształt swoistych, tantrycznych jantr."
(Lit.: "Urszula Broll", katalog do wystawy, Galeria BWA, Katowice 2005.
"Katowicki Underground artystyczny po 1953", Galeria Sztuki Współczesnej BWA w Katowicach, Katowice 2004, ss. 343, 398).