Kompozycja na podstawie obrazu Ferdinanda Bola, holenderskiego malarza, rysownika i grafika epoki baroku; dziś w zbiorach Princeton University Art Museum.
Pośród artystów, na których sztuka Rembrandta wpłynęła najmocniej z pewnością wymienić należy jego ucznia -Ferdinanda Bola oraz wielkiego admiratora twórczości holenderskiego mistrza - Jana Piotra Norblina.
Ferdinad Bol (1616-1680) w latach 1634-42 pracował w warsztacie Rembrandta w Amsterdamie, a w późniejszym okresie w pracach o tematyce historycznej i religijnej, pejzażach oraz licznych portretach z powodzeniem naśladował manierę mistrza.
Jan Piotr Norblin (1745-1830) - francuski malarz, rysownik i grafik, w 1774 sprowadzony do Polski przez Czartoryskich, uważany jest nie tylko za jednego z najważniejszych malarzy okresu stanisławowskiego, ojca polskiego malarstwa rodzajowego, ale także prekursora grafiki artystycznej. E. Rastawiecki za H. Hillemacherem wskazuje na wyraźne inspiracje osiadłego w Polsce artysty: "Zapalony wielbiciel Rembrandta, pragnąc w pracach własnych rodzaj tamtego przypomnieć, przejął się uroczą wrażliwością, świetniejszą w dziełach sławnego Holendra, a dosięgną jej nieraz szczęśliwie. Cienie jego są silne i wybitne, światłocienia wielkiej równości i czystości tonów; postaci zajmujące i oryginalne, zwykle w strojach polskich lub wschodnich".
Lit.: H. Hillemacher, Catalogue des Estampes de J.P. Norblin, Paris 1899, poz. 10-II, P. Smolik, Jan Piotr Norblin. Prace rytownicze, Łódź 1934, poz. 72; E. Rastawiecki, Słownik rytowników polskich, Poznań 1886, s. 200-201.

3
Jan Piotr NORBLIN de la GOURDAINE (1745 Misy-Faut-Yonne - 1830 Paryż)

Aleksander u Diogenesa, 1786

Akwaforta, sucha igła; wym.: 243 x 179 mm; nie sygn. Stan zachowania: rycina po konserwacji.

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Kompozycja na podstawie obrazu Ferdinanda Bola, holenderskiego malarza, rysownika i grafika epoki baroku; dziś w zbiorach Princeton University Art Museum.
Pośród artystów, na których sztuka Rembrandta wpłynęła najmocniej z pewnością wymienić należy jego ucznia -Ferdinanda Bola oraz wielkiego admiratora twórczości holenderskiego mistrza - Jana Piotra Norblina.
Ferdinad Bol (1616-1680) w latach 1634-42 pracował w warsztacie Rembrandta w Amsterdamie, a w późniejszym okresie w pracach o tematyce historycznej i religijnej, pejzażach oraz licznych portretach z powodzeniem naśladował manierę mistrza.
Jan Piotr Norblin (1745-1830) - francuski malarz, rysownik i grafik, w 1774 sprowadzony do Polski przez Czartoryskich, uważany jest nie tylko za jednego z najważniejszych malarzy okresu stanisławowskiego, ojca polskiego malarstwa rodzajowego, ale także prekursora grafiki artystycznej. E. Rastawiecki za H. Hillemacherem wskazuje na wyraźne inspiracje osiadłego w Polsce artysty: "Zapalony wielbiciel Rembrandta, pragnąc w pracach własnych rodzaj tamtego przypomnieć, przejął się uroczą wrażliwością, świetniejszą w dziełach sławnego Holendra, a dosięgną jej nieraz szczęśliwie. Cienie jego są silne i wybitne, światłocienia wielkiej równości i czystości tonów; postaci zajmujące i oryginalne, zwykle w strojach polskich lub wschodnich".
Lit.: H. Hillemacher, Catalogue des Estampes de J.P. Norblin, Paris 1899, poz. 10-II, P. Smolik, Jan Piotr Norblin. Prace rytownicze, Łódź 1934, poz. 72; E. Rastawiecki, Słownik rytowników polskich, Poznań 1886, s. 200-201.