Henryk Rodakowski, syn zamożnego adwokata, ukończył w Wiedniu studia prawnicze w ekskluzywnym zakładzie Theresianum. Jednocześnie pobierał prywatne lekcje malarstwa w pracowniach Josepha Danhausera, Friedricha von Amerlinga i Franza Eybla. W Paryżu uczęszczał na nauki do atelier Leona Cognieta, a w roku 1867 wrócił do Polski. W 1872 roku osiadł na dłużej we Lwowie, a od roku 1893 zamieszkał w Krakowie, gdzie po śmierci Jana Matejki objął kierownictwo Szkoły Sztuk Pięknych. Malarska wirtuozeria artysty polega m.in. na wykorzystywaniu szeregu szczegółowo opracowanych szkiców, wedle ówczesnej zasady akademickiej. Prezentowana praca jest szkicem do rozbudowanej sceny z sylwetka-mi ludzi, zwierząt i wozami, naokoło których artysta umieścił wyliczenia matematyczne. Te same figury, choć w innych ujęciach przedstawione są w szkicu do alegorii rolnic-twa, zamieszczonej w katalogu wystawy artysty z 1994 roku: Anna Król, Henryk Rodakowski, (1823-1894), Kraków 1994 r., poz. II 349, s. 215.
Ołówek, kredka,
21,5 x 30,5 cm w świetle passe-partout
Henryk Rodakowski, syn zamożnego adwokata, ukończył w Wiedniu studia prawnicze w ekskluzywnym zakładzie Theresianum. Jednocześnie pobierał prywatne lekcje malarstwa w pracowniach Josepha Danhausera, Friedricha von Amerlinga i Franza Eybla. W Paryżu uczęszczał na nauki do atelier Leona Cognieta, a w roku 1867 wrócił do Polski. W 1872 roku osiadł na dłużej we Lwowie, a od roku 1893 zamieszkał w Krakowie, gdzie po śmierci Jana Matejki objął kierownictwo Szkoły Sztuk Pięknych. Malarska wirtuozeria artysty polega m.in. na wykorzystywaniu szeregu szczegółowo opracowanych szkiców, wedle ówczesnej zasady akademickiej. Prezentowana praca jest szkicem do rozbudowanej sceny z sylwetka-mi ludzi, zwierząt i wozami, naokoło których artysta umieścił wyliczenia matematyczne. Te same figury, choć w innych ujęciach przedstawione są w szkicu do alegorii rolnic-twa, zamieszczonej w katalogu wystawy artysty z 1994 roku: Anna Król, Henryk Rodakowski, (1823-1894), Kraków 1994 r., poz. II 349, s. 215.