Na pierwszych czterech kartach rysunki ołówkiem – portret młodej kobiety (właścicielki?) i scena alegoryczna z Geniuszem). Dalej przemieszane są prace wklejone do albumu, oraz kolejne (głównie portrety), rysowane wprost na jego kartach. M.in. Portret młodej kobiety, rys. 1858 Andrzej Jerzy Mniszech, tegoż Portret mężczyzny w kryzie, b.d. Andrzej Jerzy Filip Stanisław Wandalin Mniszech (1823 w Wiśniowcu, zm. 1905 w Paryżu) – hrabia, ziemianin, malarz, kolekcjoner. Naukę rysunku rozpoczął wraz z bratem Jerzym w Wiśniowcu, w latach 60. XIX w. kontynuował w Paryżu u Jeana Gigoux oraz Leona Cognieta, malował głównie portrety. Widoki architektury: Zamek Boppard nad Renem (1855); Tour de Beaumont (Belgique) D. de Caramon 1847; Zamek Chanonceaux Eug. Cicery 1864; St. Malo, mal. Eugen Jonker; Widok Genewy, kolor; Meran (i liczne szkice portretowe) sygnowane LK; Łódź na brzegu, oł. gwasz; Katarzyna Kossakowska (w 1858 wyszła za Stanisława Łempickiego); Pejzaż górski podpisany oł. Antoni Potocki; Zerwany most, oł., sygn.. Nattalie de Ligne, 1852 (córka Eugene’a 8. księcia de Ligne; jego ostatnią żona była Jadwiga Lubomirska). Prócz tego malowane wizerunki: Chłopka, Mnich, Modląca się dziewczynka, oł. Gaston de Segur, 1846, Arab z fajką. Części rysunków brakuje. Intersujące polonica: Elewacja zamku Montresor, Wielka sala zamku Montresor – nie sygn. Na końcu albumu wklejone dwie fotografie wykonane przez Ignacego Krieger przedstawiające Sukiennice przed remontem i usunięciem zewnętrznych kramów (ok. 1875). Ignacy (Izaak) Krieger (ur. 1817 lub 1820 we wsi Mikołaj, pow. wadowicki, zm. 17 czerwca 1889 w Krakowie) – krakowski fotograf, właściciel zakładu fotograficznego dokumentującego miasto i jego zabytki. Rysunek „Pokój ojca mego w Klemensowie. Mama rysowała. (inną ręką niż szkice)” może wskazywać, że właścicielką albumu była Celestyna Zamoyska, a autorką szkicu Zofia z Czartoryskich, córka Izabeli z Flemmingów.

79
Album, połowa XIX wieku

Łączy funkcję rysunkowego sztambucha i zbioru prac otrzymywanych od przyjaciół podczas podróży po Europie. Wym.: 25 x 34 cm;
skóra tłoczona z ćwiekami i szyldzikami;
zamykany na kluczyk (zamek pozostał, brak kluczyka);
najprawdopodobniej wyrób francuski (stylizowane lilie burbońskie);
wyklejki jedwabne; brzegi kart złocone. Grzbiet lekko zużyty, front i tył okładki w dobrym stanie. Kart 66.

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Na pierwszych czterech kartach rysunki ołówkiem – portret młodej kobiety (właścicielki?) i scena alegoryczna z Geniuszem). Dalej przemieszane są prace wklejone do albumu, oraz kolejne (głównie portrety), rysowane wprost na jego kartach. M.in. Portret młodej kobiety, rys. 1858 Andrzej Jerzy Mniszech, tegoż Portret mężczyzny w kryzie, b.d. Andrzej Jerzy Filip Stanisław Wandalin Mniszech (1823 w Wiśniowcu, zm. 1905 w Paryżu) – hrabia, ziemianin, malarz, kolekcjoner. Naukę rysunku rozpoczął wraz z bratem Jerzym w Wiśniowcu, w latach 60. XIX w. kontynuował w Paryżu u Jeana Gigoux oraz Leona Cognieta, malował głównie portrety. Widoki architektury: Zamek Boppard nad Renem (1855); Tour de Beaumont (Belgique) D. de Caramon 1847; Zamek Chanonceaux Eug. Cicery 1864; St. Malo, mal. Eugen Jonker; Widok Genewy, kolor; Meran (i liczne szkice portretowe) sygnowane LK; Łódź na brzegu, oł. gwasz; Katarzyna Kossakowska (w 1858 wyszła za Stanisława Łempickiego); Pejzaż górski podpisany oł. Antoni Potocki; Zerwany most, oł., sygn.. Nattalie de Ligne, 1852 (córka Eugene’a 8. księcia de Ligne; jego ostatnią żona była Jadwiga Lubomirska). Prócz tego malowane wizerunki: Chłopka, Mnich, Modląca się dziewczynka, oł. Gaston de Segur, 1846, Arab z fajką. Części rysunków brakuje. Intersujące polonica: Elewacja zamku Montresor, Wielka sala zamku Montresor – nie sygn. Na końcu albumu wklejone dwie fotografie wykonane przez Ignacego Krieger przedstawiające Sukiennice przed remontem i usunięciem zewnętrznych kramów (ok. 1875). Ignacy (Izaak) Krieger (ur. 1817 lub 1820 we wsi Mikołaj, pow. wadowicki, zm. 17 czerwca 1889 w Krakowie) – krakowski fotograf, właściciel zakładu fotograficznego dokumentującego miasto i jego zabytki. Rysunek „Pokój ojca mego w Klemensowie. Mama rysowała. (inną ręką niż szkice)” może wskazywać, że właścicielką albumu była Celestyna Zamoyska, a autorką szkicu Zofia z Czartoryskich, córka Izabeli z Flemmingów.