Każda karta przełożona bibułką; ślad po usuniętej karcie (31/32) z zawartością 7-miu fotografii oraz brak innych 12 fotografii usuniętych z kart, losowo w miejsce niektórych braków wmontowano zastępcze fotografie. Do ogólnej liczby fotografii wliczono również reprodukcje z epoki w ilości około 21 szt.(niektóre reprod.trudne do rozpoznania) oraz 2 heliograviury.
Marini, Henri Marteau, Robert Pollak, Vasa Prihoda, Emil Telmanyi, Jacques Thibaut, Eugene Ysaye, Efrem Zimbalist;
Wiolonczeliści: m. in. Andre Navarra;
Klawesyniści: Wanda Landowska Śpiewacy:
Ewa Bandrowska-Turska, Adam Didur, Ignacy Dygas, Stanisław Gruszczyński, Jan Kiepura, Jadwiga Korolewicz-Waydowa, Joseph Manowarda, Clara Musil, Leo Slezak;
Kompozytorzy: Bela Bartók, Sergiusz Prokofiew (obaj jako pianiści), Karol Szymanowski (z Pawłem Kochańskim), oraz Ferrucio Busoni i Pietro Mascagni (bez autografu);
Dyrygenci:
Walerian Bierdiajew, Zdzisław Birnbaum, Marian Wallek-Walewski, Felix P. Weingartner
Inni artyści (aktorzy, śpiewacy estradowi, tancerze, reżyserzy):
Mieczysław Fogg, Karol Frycz, Zofia Jachimecka, Tamara Karsawina, Sasza Leontiew, Aleksander Moissi, Maria Mokrzycka, Pola Negri, Franciszka Platówna, Hanka Ordonówna, Juliusz Osterwa, Ada Sari, Ludwik Sempoliński, Wanda Siemaszkowa, Jadwiga Smosarska, Teofil Trzciński, Kazimierz Wajda, Leon Wójcikowski, Stanisława Wysocka;
Zespoły kameralne:
m.in. Kwartet Drezdeński, Kwartet Polski
Orkiestry i chóry:
Berliner Sinfonische Orchester, Chór „Smetana” w Pradze, Chór „Smetana” w Pilźnie, Chór z Lublany, Krakowskie Towarzystwo Oratoryjne, zespół Opery z Ołomuńca.
Kraków, 31 VII 2004
Autor opinii: Maciej Negrey
Opis dzieła nie uwzględnia 2 punktów zawartych w „Opinii...”. tj. I.Wprowadzenie oraz III.Wnioski.
Pełny tekst „Opinii...” dołączono do Albumu.
Patrz także poz. 784. Opinia muzykologiczna dotycząca albumowego zbioru fotografii i autografów, dokumentującego działalność „Krakowskiego Biura Koncertowego E. Bujański” (1916-1939)
II. Opinia.
1.
Album dokumentuje działalność „Krakowskiego Biura Koncertowego E. Bujański” i został sporządzony najprawdopodobniej przy udziale samego Eugeniusza Bujańskiego. Eugeniusz Bujański (3 VI 1890 Kraków – 3. VII 1952 Kraków, z wykształcenia prawnik i ekonomista, ożeniony ze śpiewaczką Jadwigą Brzozowską-(Bujańską), założył w Krakowie biuro koncertowe w roku 1916. Działało ono do wybuchu wojny w 1939 roku. Ocena tej działalności w środowisku artystycznym była bardzo wysoka. Jeden z występujących w Krakowie artystów, skrzypek Robert Pollak, złożył E. Bujańskiemu w zamieszczonej na swym zdjęciu dedykacji podziękowanie: Herrn Eugen Bujansky, dem genialen impresario... Pomimo to pamięć o działalności Bujańskiego uległa w znacznym stopniu zatarciu, gdyż po II wojnie światowej nie miał on już możliwości restytuowania swojego biura.

2.
Album ma wielką wartość kolekcjonerską z uwagi na materiał ikonograficzny oraz przede wszystkim autografy wraz z dedykacjami, w które zaopatrzona jest większość fotografii. Jest wielce prawdopodobne, że niektóre z tych autografów są w skali polskiej unikatami. Są to autografy artystów należących do najwybitniejszych w swoim czasie na świecie.

3.
Jeszcze większa jest wartość historyczna albumu. Zebrany w nim materiał ukazuje zdumiewającą wprost skalę dokonań „Krakowskiego Biura Koncertowego E. Bujański” i pozwala stwierdzić, że było ono instytucją, która zapisała się w sposób absolutnie bezprecedensowy w dziejach życia kulturalnego w Krakowie. Dzięki wysiłkom E. Bujańskiego i jego współpracowników Kraków, będący w czasach zaborów miastem zaniedbanym i celowo marginalizowanym, stał się miejscem odwiedzanym przez najwybitniejszych ówczesnych artystów. Miało to kapitalne znaczenie dla podniesienia jego rangi, standardu życia jego mieszkańców a także dla krakowskiego środowiska artystycznego, przede wszystkim muzycznego. Tym samym album stanowi jedno z najbogatszych i wiarygodnych a dotąd nieznanych żródeł dotyczących życia kulturalnego Krakowa w latach miedzywojennych, ma przy tym poważne znaczenie jako źródło do biografii poszczególnych artystów. Ten ostatni aspekt nadaje albumowi rangę żródła o europejskim znaczeniu.
Poniżej zamieszczona jest lista wybitniejszych postaci kultury polskiej i światowej, których występy w Krakowie zostały udokumentowane w albumie w postaci fotografii opatrzonych autografami:
Pianiści:
Stefan Askenazy, Wilhelm Backhaus, Zbigniew Drzewiecki, Severin Eisenberger, France Ellegaard, Ignacy Friedmann, Leopold Godowski, Aleksander Michałowski, Mieczysław Munz, Ignacy Jan Paderewski, Egon Petri, Bronisław Pożniak, Maurycy Rosenthal, Artur Rubinstein, Emil Sauer, Józef Śliwiński; znajdują się tu ponadto zdjęcia bez autografów Ignacego J. Paderewskiego i Teresy Carreno, zmarłej w r. 1917;
Skrzypkowie:
Stanisław Barcewicz, Willy Burmester, Mischa Elman, Bronisław Fruhling, Paweł Kochański, Fritz Kreisler, Jan Kubelik, Erika

778
ALBUM

dokumentujący działalność "Krakowskiego Biura Koncertowego Eugeniusz Bujański" za lata 1916-1939. Zawiera fotografie i autografy najwybitniejszych artysów ówczesnego świata muzyki. Format 43x57 cm. Kart 47 (94 tabl.) na których zamieszczono 399 fotografii (w tym 213 fotografii z odręcznymi podpisami i dedykacjami, oraz 12 fotografii zbiorowych na których widnieją równie liczne podpisy), opr.psk.z epoki.

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Każda karta przełożona bibułką; ślad po usuniętej karcie (31/32) z zawartością 7-miu fotografii oraz brak innych 12 fotografii usuniętych z kart, losowo w miejsce niektórych braków wmontowano zastępcze fotografie. Do ogólnej liczby fotografii wliczono również reprodukcje z epoki w ilości około 21 szt.(niektóre reprod.trudne do rozpoznania) oraz 2 heliograviury.
Marini, Henri Marteau, Robert Pollak, Vasa Prihoda, Emil Telmanyi, Jacques Thibaut, Eugene Ysaye, Efrem Zimbalist;
Wiolonczeliści: m. in. Andre Navarra;
Klawesyniści: Wanda Landowska Śpiewacy:
Ewa Bandrowska-Turska, Adam Didur, Ignacy Dygas, Stanisław Gruszczyński, Jan Kiepura, Jadwiga Korolewicz-Waydowa, Joseph Manowarda, Clara Musil, Leo Slezak;
Kompozytorzy: Bela Bartók, Sergiusz Prokofiew (obaj jako pianiści), Karol Szymanowski (z Pawłem Kochańskim), oraz Ferrucio Busoni i Pietro Mascagni (bez autografu);
Dyrygenci:
Walerian Bierdiajew, Zdzisław Birnbaum, Marian Wallek-Walewski, Felix P. Weingartner
Inni artyści (aktorzy, śpiewacy estradowi, tancerze, reżyserzy):
Mieczysław Fogg, Karol Frycz, Zofia Jachimecka, Tamara Karsawina, Sasza Leontiew, Aleksander Moissi, Maria Mokrzycka, Pola Negri, Franciszka Platówna, Hanka Ordonówna, Juliusz Osterwa, Ada Sari, Ludwik Sempoliński, Wanda Siemaszkowa, Jadwiga Smosarska, Teofil Trzciński, Kazimierz Wajda, Leon Wójcikowski, Stanisława Wysocka;
Zespoły kameralne:
m.in. Kwartet Drezdeński, Kwartet Polski
Orkiestry i chóry:
Berliner Sinfonische Orchester, Chór „Smetana” w Pradze, Chór „Smetana” w Pilźnie, Chór z Lublany, Krakowskie Towarzystwo Oratoryjne, zespół Opery z Ołomuńca.
Kraków, 31 VII 2004
Autor opinii: Maciej Negrey
Opis dzieła nie uwzględnia 2 punktów zawartych w „Opinii...”. tj. I.Wprowadzenie oraz III.Wnioski.
Pełny tekst „Opinii...” dołączono do Albumu.
Patrz także poz. 784. Opinia muzykologiczna dotycząca albumowego zbioru fotografii i autografów, dokumentującego działalność „Krakowskiego Biura Koncertowego E. Bujański” (1916-1939)
II. Opinia.
1.
Album dokumentuje działalność „Krakowskiego Biura Koncertowego E. Bujański” i został sporządzony najprawdopodobniej przy udziale samego Eugeniusza Bujańskiego. Eugeniusz Bujański (3 VI 1890 Kraków – 3. VII 1952 Kraków, z wykształcenia prawnik i ekonomista, ożeniony ze śpiewaczką Jadwigą Brzozowską-(Bujańską), założył w Krakowie biuro koncertowe w roku 1916. Działało ono do wybuchu wojny w 1939 roku. Ocena tej działalności w środowisku artystycznym była bardzo wysoka. Jeden z występujących w Krakowie artystów, skrzypek Robert Pollak, złożył E. Bujańskiemu w zamieszczonej na swym zdjęciu dedykacji podziękowanie: Herrn Eugen Bujansky, dem genialen impresario... Pomimo to pamięć o działalności Bujańskiego uległa w znacznym stopniu zatarciu, gdyż po II wojnie światowej nie miał on już możliwości restytuowania swojego biura.

2.
Album ma wielką wartość kolekcjonerską z uwagi na materiał ikonograficzny oraz przede wszystkim autografy wraz z dedykacjami, w które zaopatrzona jest większość fotografii. Jest wielce prawdopodobne, że niektóre z tych autografów są w skali polskiej unikatami. Są to autografy artystów należących do najwybitniejszych w swoim czasie na świecie.

3.
Jeszcze większa jest wartość historyczna albumu. Zebrany w nim materiał ukazuje zdumiewającą wprost skalę dokonań „Krakowskiego Biura Koncertowego E. Bujański” i pozwala stwierdzić, że było ono instytucją, która zapisała się w sposób absolutnie bezprecedensowy w dziejach życia kulturalnego w Krakowie. Dzięki wysiłkom E. Bujańskiego i jego współpracowników Kraków, będący w czasach zaborów miastem zaniedbanym i celowo marginalizowanym, stał się miejscem odwiedzanym przez najwybitniejszych ówczesnych artystów. Miało to kapitalne znaczenie dla podniesienia jego rangi, standardu życia jego mieszkańców a także dla krakowskiego środowiska artystycznego, przede wszystkim muzycznego. Tym samym album stanowi jedno z najbogatszych i wiarygodnych a dotąd nieznanych żródeł dotyczących życia kulturalnego Krakowa w latach miedzywojennych, ma przy tym poważne znaczenie jako źródło do biografii poszczególnych artystów. Ten ostatni aspekt nadaje albumowi rangę żródła o europejskim znaczeniu.
Poniżej zamieszczona jest lista wybitniejszych postaci kultury polskiej i światowej, których występy w Krakowie zostały udokumentowane w albumie w postaci fotografii opatrzonych autografami:
Pianiści:
Stefan Askenazy, Wilhelm Backhaus, Zbigniew Drzewiecki, Severin Eisenberger, France Ellegaard, Ignacy Friedmann, Leopold Godowski, Aleksander Michałowski, Mieczysław Munz, Ignacy Jan Paderewski, Egon Petri, Bronisław Pożniak, Maurycy Rosenthal, Artur Rubinstein, Emil Sauer, Józef Śliwiński; znajdują się tu ponadto zdjęcia bez autografów Ignacego J. Paderewskiego i Teresy Carreno, zmarłej w r. 1917;
Skrzypkowie:
Stanisław Barcewicz, Willy Burmester, Mischa Elman, Bronisław Fruhling, Paweł Kochański, Fritz Kreisler, Jan Kubelik, Erika