Komentarz autorski:
Instalację Album wykonałam dla wystawy Manifestacje romantyczne w BWA Sokół w Nowym Sączu, jako nawiązanie i rozwinięcie figury murzyńskiej mamki pojawiającej się w spektaklu Dziady w reż R. Rychcika z moją scenografią i kostiumami. Pierwotnie praca ta miała charakter instalacji składającej się z trzech fotografii wklejonych w trzy puste, czarne albumy. W pracy tej nawiązuję do tradycji studyjnej fotografii mieszczańskiej funkcjonującej od początku istnienia medium. Taka fotografia pełni zarówno rolę konstytuującą porządek społeczny jak i rolę pamiątki rodzinnej. W tej pracy gram z tymi rolami. Fotografując się w czarnej masce mamki dokonuję egzorcyzmu na stereotypowych ujęciach czarnoskórej kobiety utrwalonych przez fotografię podróżniczą i reportażową, kinematografię i reklamę od czasów kolonialnych do dziś.
Technika: odbitka fotograficzna, C-type print na papierze Fuji mat
Data powstania: 2014
Wymiary: 22 cm / 15 cm - każda
Edycja: 1/7
Komentarz autorski:
Instalację Album wykonałam dla wystawy Manifestacje romantyczne w BWA Sokół w Nowym Sączu, jako nawiązanie i rozwinięcie figury murzyńskiej mamki pojawiającej się w spektaklu Dziady w reż R. Rychcika z moją scenografią i kostiumami. Pierwotnie praca ta miała charakter instalacji składającej się z trzech fotografii wklejonych w trzy puste, czarne albumy. W pracy tej nawiązuję do tradycji studyjnej fotografii mieszczańskiej funkcjonującej od początku istnienia medium. Taka fotografia pełni zarówno rolę konstytuującą porządek społeczny jak i rolę pamiątki rodzinnej. W tej pracy gram z tymi rolami. Fotografując się w czarnej masce mamki dokonuję egzorcyzmu na stereotypowych ujęciach czarnoskórej kobiety utrwalonych przez fotografię podróżniczą i reportażową, kinematografię i reklamę od czasów kolonialnych do dziś.