Temat kobiet skrępownych sznurem bądź poddawanych innym fizycznym udrękom (podwieszonych, nienaturalnie skulonych, rozciągniętych na kole itp.) pojawił się w sztuce Nowosielskiego ok. 1950 roku, równolegle z serią obrazów przedstawiających gimnastyczki, biegaczki, piłkarki, pływaczki, ogólnie – kobiety uprawiające sport. Oferowany rysunek jest późnym refleksem tych fascynacji artysty, a zarazem przedstawia konkretną sytuację i – zapewne – modelkę. Bardzo podobne ujęcie aktu siedzącego, z tak samo rysowaną głową, rękoma wyciągniętymi sztywno do tyłu i delikatnie zamarkowanym u dołu poziomymi kreskami podłożem prezentuje rysunek z 1993 roku, reprodukowany w albumie: Jerzy Nowosielski, [wyd.] Galeria Starmach, Fundacja Nowosielskich, Kraków 2003, kat. 697, il. s. 470.
tusz pióro, papier jasnożółty
38,5 x 30,5 cm
sygn. l.g. wzdłuż krawędzi: JERZY NOWOSIELSKI 93
Temat kobiet skrępownych sznurem bądź poddawanych innym fizycznym udrękom (podwieszonych, nienaturalnie skulonych, rozciągniętych na kole itp.) pojawił się w sztuce Nowosielskiego ok. 1950 roku, równolegle z serią obrazów przedstawiających gimnastyczki, biegaczki, piłkarki, pływaczki, ogólnie – kobiety uprawiające sport. Oferowany rysunek jest późnym refleksem tych fascynacji artysty, a zarazem przedstawia konkretną sytuację i – zapewne – modelkę. Bardzo podobne ujęcie aktu siedzącego, z tak samo rysowaną głową, rękoma wyciągniętymi sztywno do tyłu i delikatnie zamarkowanym u dołu poziomymi kreskami podłożem prezentuje rysunek z 1993 roku, reprodukowany w albumie: Jerzy Nowosielski, [wyd.] Galeria Starmach, Fundacja Nowosielskich, Kraków 2003, kat. 697, il. s. 470.