Studiował w Szkole Sztuk Pięknych w Warszawie oraz w paryskiej Académie "La Palette". Od 1909 często wyjeżdżał do Bretanii: do Pont-Aven i Le Pouldu, gdzie spotkał Władysława Ślewińskiego. Regularnie uczestniczył w paryskich Salonach: Niezależnych, Tuileryjskiem i Majowym. Utrzymywał kontakty z Picassem, Mattisem, Grisem i Severinim. Indywidualnie wystawy Haydena odbyły się w znanych galeriach Paryża: Druet (1911), Zborowski (1923) i Zak (1928, 1933) oraz w Waddington Gallery w Londynie (1959, 1964, 1967, 1961). Na wczesną twórczość Haydena oddziałał syntetyzm Szkoły Pont-Aven i malarstwo Ślewińskiego. Pó¼niejsze obrazy inspirowane były twórczością Paula Cezanne`a i kubizmem. W 1923 r. Hayden podpisał kontrakt z Leopoldem Zborowskim - marszandem. Od tamtej pory jego prace zaczęły wyróżniać się bogatymi, kontrastowymi tonami. Zaczął wtedy malować portrety oraz nostalgiczne pejzaże. Oferowany obraz, powstał w tym okresie twórczości i należy do grupy najpiękniejszych lirycznych portretów artysty. Wyra¼ne są w nim wpływy neo-klasycystycznych tendencji rozpowszechniających się w sztuce europejskiej w latach 20. W tej znakomicie zrównoważonej kompozycyjnie i kolorystycznie pracy uderza młodzieńcze piękno modelki i mistrzowskie oddanie jej karnacji; bryłę wydobywa tu subtelny modelunek światłocieniowy. W obrazie widoczne są także inspiracje czerpane z pó¼nej twórczości Renoira. Kolorystyką i sposobem ujęcia postaci nawiązuje do przepięknych aktów namalowanych przez tego słynnego impresjonistę. (np. Naga kobieta w słońcu, 1876 r, Paryż, Musee d` Orsay).
olej, płótno
77 x 61 cm
sygn. l.d.: Hayden
Studiował w Szkole Sztuk Pięknych w Warszawie oraz w paryskiej Académie "La Palette". Od 1909 często wyjeżdżał do Bretanii: do Pont-Aven i Le Pouldu, gdzie spotkał Władysława Ślewińskiego. Regularnie uczestniczył w paryskich Salonach: Niezależnych, Tuileryjskiem i Majowym. Utrzymywał kontakty z Picassem, Mattisem, Grisem i Severinim. Indywidualnie wystawy Haydena odbyły się w znanych galeriach Paryża: Druet (1911), Zborowski (1923) i Zak (1928, 1933) oraz w Waddington Gallery w Londynie (1959, 1964, 1967, 1961). Na wczesną twórczość Haydena oddziałał syntetyzm Szkoły Pont-Aven i malarstwo Ślewińskiego. Pó¼niejsze obrazy inspirowane były twórczością Paula Cezanne`a i kubizmem. W 1923 r. Hayden podpisał kontrakt z Leopoldem Zborowskim - marszandem. Od tamtej pory jego prace zaczęły wyróżniać się bogatymi, kontrastowymi tonami. Zaczął wtedy malować portrety oraz nostalgiczne pejzaże. Oferowany obraz, powstał w tym okresie twórczości i należy do grupy najpiękniejszych lirycznych portretów artysty. Wyra¼ne są w nim wpływy neo-klasycystycznych tendencji rozpowszechniających się w sztuce europejskiej w latach 20. W tej znakomicie zrównoważonej kompozycyjnie i kolorystycznie pracy uderza młodzieńcze piękno modelki i mistrzowskie oddanie jej karnacji; bryłę wydobywa tu subtelny modelunek światłocieniowy. W obrazie widoczne są także inspiracje czerpane z pó¼nej twórczości Renoira. Kolorystyką i sposobem ujęcia postaci nawiązuje do przepięknych aktów namalowanych przez tego słynnego impresjonistę. (np. Naga kobieta w słońcu, 1876 r, Paryż, Musee d` Orsay).