W oparciu o tradycyjną formę ikony artysta wypracował specyficzne ujęcie przedmiotów i przestrzeni oraz kanon ludzkiej postaci. Artysta uprościł kształty, liniom nadał moc i wyrazistość. Prezentowany tu akt emanuje subtelną erotyką, odcina się od płaskiego tła, przez co zyskuje zmysłową głębię. Swoje związki z ikoną i aktem Nowosielski tłumaczy stwierdzeniem, iż jest ona uniwersalnym "malarskim sposobem organizowania wizji człowieka, twarzy ludzkiej, ciała ludzkiego w taki sposób, aby jak najwięcej elementów cielesnych rzeczywistości przenieść na wyższe piętra świadomości duchowej człowieka".
Olej, płótno; 100 x 90 cm
Sygn. na odwrocie: JERZY NOWOSIELSKI 1994
Wystawiany: Jerzy Nowosielski. Zachęta Państwowa Galeria Sztuki, Warszawa, marzec-kwiecień 2003
Reprodukowany: Jerzy Nowosielski. Katalog wystawy. Zachęta Państwowa Galeria Sztuki, Galeria Starmach, Fundacja Nowosielskich, 2003. il. poz. 706 strona 525
Estymacja: 150 000 - 200 000 zł
W oparciu o tradycyjną formę ikony artysta wypracował specyficzne ujęcie przedmiotów i przestrzeni oraz kanon ludzkiej postaci. Artysta uprościł kształty, liniom nadał moc i wyrazistość. Prezentowany tu akt emanuje subtelną erotyką, odcina się od płaskiego tła, przez co zyskuje zmysłową głębię. Swoje związki z ikoną i aktem Nowosielski tłumaczy stwierdzeniem, iż jest ona uniwersalnym "malarskim sposobem organizowania wizji człowieka, twarzy ludzkiej, ciała ludzkiego w taki sposób, aby jak najwięcej elementów cielesnych rzeczywistości przenieść na wyższe piętra świadomości duchowej człowieka".