W całopostaciowo ujętym wizerunku nagiego młodzieńca wyraźnie rysują się inspiracje antycznym kanonem piękna ludzkiego ciała, w którym najważniejszą rolę odgrywała harmonia poszczególnych elementów, mierzonych przy użyciu modułu. Kanon ten ulegał modyfikacjom wraz z rozwojem sztuki starożytnej i nowożytnej. Sportretowany mężczyzna, pod względem ujęcia (pozycja kontrapostu - oparcie ciężaru ciała na jednej, wysuniętej do przodu nodze) i proporcji przywodzi na myśl starożytne posągi młodych atletów - Polikleta (Doryfos tj. Niosący włócznię), Lizypa (Apoksyomenos) oraz rzeźby wczesnego renesansu włoskiego m.in. Dawida Donatella.
Jan Kaczmarkiewicz (1904 - 1989) - polski malarz, historyk sztuki, pedagog. Studiował historię sztuki i architekturę klasyczną na Uniwersytecie Poznańskim. W 1929 wykonywał ilustracje do pism katolickich. Po uzyskaniu stypendium w 1932 wyjechał na studia malarskie do Wilna, gdzie kształcił się na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Stefana Batorego pod kierunkiem Ludomira Sleńdzińskiego. Po wojnie podjął pracę dydaktyczną w Wilnie, a po wysiedleniu Polaków z Wilna - w Bytomiu i Katowicach. Od 1959 był członkiem ZPAP.
W pracach Kaczmarkiewicza zdumiewa wprawność warsztatowa, perfekcja rysunku, niezauważalnych gołym okiem, milimetrowych pociągnięć pędzelka, przywodzące na myśl malarstwo miniaturowe. Artysta, na wzór swojego mistrza, inicjatora "szkoły wileńskiej" - Ludomira Sleńdzinskiego, prowadził dialog z tradycją artystyczną i warsztatową. Sięgając do estetyki i warsztatu włoskiego quattrocenta, podkreślał modelunek twarzy, włosów, muskulatury ciała swoich modeli rozbielonym laserunkiem imitującym trójwymiarowość form i aksamitną gładkość skóry. Swoje dzieła sygnował często w języku włoskim: Giovanni Kaczmarkiewicz. Zarówno wcześniejsze studia na wydziale architektury klasycznej, jak i kontakty ze środowiskiem neoklasyków "szkoły wileńskiej", zaowocowały fascynacją sztuką antyczną i śródziemnomorską. Częstym tematem jego obrazów były akty męskie i portrety młodzieńców, a ulubionymi motywami elementy architektury wileńskiej.
Gwasz, papier; wym.: 24,3 x 7,8 cm; sygn. oł. poniżej komp.: Giovanni Kaczmarkiewicz 1936. Praca oprawiona i za szkłem.
Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacjiW całopostaciowo ujętym wizerunku nagiego młodzieńca wyraźnie rysują się inspiracje antycznym kanonem piękna ludzkiego ciała, w którym najważniejszą rolę odgrywała harmonia poszczególnych elementów, mierzonych przy użyciu modułu. Kanon ten ulegał modyfikacjom wraz z rozwojem sztuki starożytnej i nowożytnej. Sportretowany mężczyzna, pod względem ujęcia (pozycja kontrapostu - oparcie ciężaru ciała na jednej, wysuniętej do przodu nodze) i proporcji przywodzi na myśl starożytne posągi młodych atletów - Polikleta (Doryfos tj. Niosący włócznię), Lizypa (Apoksyomenos) oraz rzeźby wczesnego renesansu włoskiego m.in. Dawida Donatella.
Jan Kaczmarkiewicz (1904 - 1989) - polski malarz, historyk sztuki, pedagog. Studiował historię sztuki i architekturę klasyczną na Uniwersytecie Poznańskim. W 1929 wykonywał ilustracje do pism katolickich. Po uzyskaniu stypendium w 1932 wyjechał na studia malarskie do Wilna, gdzie kształcił się na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Stefana Batorego pod kierunkiem Ludomira Sleńdzińskiego. Po wojnie podjął pracę dydaktyczną w Wilnie, a po wysiedleniu Polaków z Wilna - w Bytomiu i Katowicach. Od 1959 był członkiem ZPAP.
W pracach Kaczmarkiewicza zdumiewa wprawność warsztatowa, perfekcja rysunku, niezauważalnych gołym okiem, milimetrowych pociągnięć pędzelka, przywodzące na myśl malarstwo miniaturowe. Artysta, na wzór swojego mistrza, inicjatora "szkoły wileńskiej" - Ludomira Sleńdzinskiego, prowadził dialog z tradycją artystyczną i warsztatową. Sięgając do estetyki i warsztatu włoskiego quattrocenta, podkreślał modelunek twarzy, włosów, muskulatury ciała swoich modeli rozbielonym laserunkiem imitującym trójwymiarowość form i aksamitną gładkość skóry. Swoje dzieła sygnował często w języku włoskim: Giovanni Kaczmarkiewicz. Zarówno wcześniejsze studia na wydziale architektury klasycznej, jak i kontakty ze środowiskiem neoklasyków "szkoły wileńskiej", zaowocowały fascynacją sztuką antyczną i śródziemnomorską. Częstym tematem jego obrazów były akty męskie i portrety młodzieńców, a ulubionymi motywami elementy architektury wileńskiej.