Jan Lebenstein należy do wąskiej grupy artystów polskich, któremu udało się zdobyć uznanie za granicą. W pierwszym etapie twórczości Lebenstein tworzy nostalgiczne pejzaże obrazy o skromnych pomieszczeniach, skrótowy sposób traktowania w nich postaci ludzkich zapowiada charakterystyczną dla artysty skłonność do deformacji. Prezentowana przez nas praca pochodzi z cyklu kompozycji fantastycznych odnoszących się do szerokiego tła kulturowego. Przedstawia akt leżącej kobiety opartej o podłoże lewą ręką. U jej stóp spoczywa fantastyczny stwór przypominający hybrydę ptaka i ryby. W tle rozciąga się widok na orientalne miasto. Wcześniejsze wersje tego obrazu to: "Bosfor" oraz "Porwanie Europy". Precyzyjny, detaliczny rysunek oraz swoboda operowania materią malarską, bogactwo tonów w wąskiej skali barwnej nadaje tej pracy osobisty wymiar ukazujący lęki bądź nasuwający pytania egzystencjalne. Praca jest doskonałym przykładem dojrzałej twórczości Jana Lebensteina.
akwarela, gwasz, pastel, tusz, piórko, papier; 67 x 97 cm (w świetle oprawy);
sygn. l. d.: Lebenstein 88
Jan Lebenstein należy do wąskiej grupy artystów polskich, któremu udało się zdobyć uznanie za granicą. W pierwszym etapie twórczości Lebenstein tworzy nostalgiczne pejzaże obrazy o skromnych pomieszczeniach, skrótowy sposób traktowania w nich postaci ludzkich zapowiada charakterystyczną dla artysty skłonność do deformacji. Prezentowana przez nas praca pochodzi z cyklu kompozycji fantastycznych odnoszących się do szerokiego tła kulturowego. Przedstawia akt leżącej kobiety opartej o podłoże lewą ręką. U jej stóp spoczywa fantastyczny stwór przypominający hybrydę ptaka i ryby. W tle rozciąga się widok na orientalne miasto. Wcześniejsze wersje tego obrazu to: "Bosfor" oraz "Porwanie Europy". Precyzyjny, detaliczny rysunek oraz swoboda operowania materią malarską, bogactwo tonów w wąskiej skali barwnej nadaje tej pracy osobisty wymiar ukazujący lęki bądź nasuwający pytania egzystencjalne. Praca jest doskonałym przykładem dojrzałej twórczości Jana Lebensteina.