Pochodzenie: własność artysty, a następnie jego syna dra Zbigniewa Mehoffera w Krakowie.
Rysunek jest studium postaci symbolizującej żywioł Ognia w obrazie Poskromienie żywiołów (Geniusz ujarzmiający żywioły) namalowanego w roku 1906 do sali posiedzeń gmachu Izby Handlowej i Przemysłowej w Krakowie (popularny "Dom pod Globusem" przy ul. Długiej 1). Pierwotnie projekt dekoracji tej sali powierzono Stanisławowi Wyspiańskiemu, a po jego rezygnacji - Józefowi Mehofferowi. W latach 1905-1907 artysta zaprojektował dekorację i całe wyposażenie wnętrza wielkiej sali posiedzeń Izby (plafon, polichromię ścian, boazerię, witraże, meble). Centralnym elementem dekoracji był właśnie - umieszczony ponad trybuną prezydialną, na wprost audytorium - ogromny obraz Poskromienie żywiołów (363 x 260 cm).
To reprezentacyjne wnętrze - najważniejsza mehofferowska realizacja w zakresie wnętrza świeckiego - niszczejące od roku 1950 (po likwidacji instytucji Izby Handlowej i Przemysłowej) - zostało przywrócone do dawnego stanu w latach 1973-1994, podczas renowacji i konserwacji Domu pod Globusem.
Rysunek opisany i reprodukowany, m.in. w:
- Józef Mehoffer. Katalog wystawy zbiorowej [wstęp H. Blum, katalog oprac. Z. Tobiaszowa, Z. Kucielska] Muzeum Narodowe w Krakowie, Kraków 1964, s. 175, nr kat. 338 (Studium do obrazu dekoracyjnego "Ujarzmienie żywiołów": wł. dr Zbigniew Mehoffer);
- Z. Beiersdorf, J. Purchla, Dom pod Globusem dawna siedziba krakowskiej Izby Handlowej i Przemysłowej, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1988, s. 90, nr kat. B 16, il. 77; także spis ilustracji, s. 102; porównaj też obraz Poskromienie żywiołów: il. barwna VII.
O dekoracji sali posiedzeń gmachu Izby Handlowej i Przemysłowej pisali, m.in. także:
- J. Puciata-Pawłowska, Józef Mehoffer, Ossolineum, Wrocław 1969;
- A. Radajewski, Józef Mehoffer, Warszawa 1976.
Studium do obrazu Poskromienia żywiołów
węgiel, papier żeberkowy z monogramem "Ingres 1862"
48 x 31,2 cm (wymiar w świetle passe-partout: 45,5 x 30 cm)
napis obcą ręką l.d.: Izb hand przemysł Obraz | Kraków J. M.
Pochodzenie: własność artysty, a następnie jego syna dra Zbigniewa Mehoffera w Krakowie.
Rysunek jest studium postaci symbolizującej żywioł Ognia w obrazie Poskromienie żywiołów (Geniusz ujarzmiający żywioły) namalowanego w roku 1906 do sali posiedzeń gmachu Izby Handlowej i Przemysłowej w Krakowie (popularny "Dom pod Globusem" przy ul. Długiej 1). Pierwotnie projekt dekoracji tej sali powierzono Stanisławowi Wyspiańskiemu, a po jego rezygnacji - Józefowi Mehofferowi. W latach 1905-1907 artysta zaprojektował dekorację i całe wyposażenie wnętrza wielkiej sali posiedzeń Izby (plafon, polichromię ścian, boazerię, witraże, meble). Centralnym elementem dekoracji był właśnie - umieszczony ponad trybuną prezydialną, na wprost audytorium - ogromny obraz Poskromienie żywiołów (363 x 260 cm).
To reprezentacyjne wnętrze - najważniejsza mehofferowska realizacja w zakresie wnętrza świeckiego - niszczejące od roku 1950 (po likwidacji instytucji Izby Handlowej i Przemysłowej) - zostało przywrócone do dawnego stanu w latach 1973-1994, podczas renowacji i konserwacji Domu pod Globusem.
Rysunek opisany i reprodukowany, m.in. w:
- Józef Mehoffer. Katalog wystawy zbiorowej [wstęp H. Blum, katalog oprac. Z. Tobiaszowa, Z. Kucielska] Muzeum Narodowe w Krakowie, Kraków 1964, s. 175, nr kat. 338 (Studium do obrazu dekoracyjnego "Ujarzmienie żywiołów": wł. dr Zbigniew Mehoffer);
- Z. Beiersdorf, J. Purchla, Dom pod Globusem dawna siedziba krakowskiej Izby Handlowej i Przemysłowej, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1988, s. 90, nr kat. B 16, il. 77; także spis ilustracji, s. 102; porównaj też obraz Poskromienie żywiołów: il. barwna VII.
O dekoracji sali posiedzeń gmachu Izby Handlowej i Przemysłowej pisali, m.in. także:
- J. Puciata-Pawłowska, Józef Mehoffer, Ossolineum, Wrocław 1969;
- A. Radajewski, Józef Mehoffer, Warszawa 1976.