Studiował w krakowskiej ASP w latach 1918-1921 u Józefa Mehoffera. W 1923 roku wyjechał do Paryża, gdzie uczył się malarstwa w Akademie Ranson pod kierunkiem nabisty - Maurice Denisa. W swoich obrazach nawiązywał do symbolizmu francuskiego oraz młodopolskiej tradycji krakowskiej. Pod wpływem Denisa płaszczyznę obrazu traktował dekoracyjnie i jako medium duchowych treści. Był twórcą realizującym własne subiektywne wizje, które wyznaczyły ostrą granicę między nim a resztą ówczesnego pokolenia malarzy. Pojmował świat w kategoriach specyficznej wyobraźni, która zacierała różnice między realnym światem a fantazją. Był biegłym rysownikiem, dobrym portrecistą, jego pejzaże odznaczały się znaczną różnorodnością.
Prezentowany rysunek przedstawia akt kobiecy. Temat do którego artysta powracał często i z wyraźną radością. Kobieta jest pochylona i w przyklęku. Delikatnym gestem poprawia włosy, nieświadoma spoczywającego na niej spojrzenia artysty i widza. Formy oddane są w typowy dla Kaspra Pochwalskiego sposób. Wyraźny, czytelny kontur sylwetki i roztarty ołówek miękko modelujący kształt brzucha i piersi.

98
Kasper POCHWALSKI (1899-1971)

AKT KOBIECY, 1936

Ołówek, papier; 34 x 24,5 cm
Sygnowany na odwrocie: l. d.: pieczątka artysty i piórem rok 1936 T. Pilski | p. d.: ołówkiem rok 1936

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Studiował w krakowskiej ASP w latach 1918-1921 u Józefa Mehoffera. W 1923 roku wyjechał do Paryża, gdzie uczył się malarstwa w Akademie Ranson pod kierunkiem nabisty - Maurice Denisa. W swoich obrazach nawiązywał do symbolizmu francuskiego oraz młodopolskiej tradycji krakowskiej. Pod wpływem Denisa płaszczyznę obrazu traktował dekoracyjnie i jako medium duchowych treści. Był twórcą realizującym własne subiektywne wizje, które wyznaczyły ostrą granicę między nim a resztą ówczesnego pokolenia malarzy. Pojmował świat w kategoriach specyficznej wyobraźni, która zacierała różnice między realnym światem a fantazją. Był biegłym rysownikiem, dobrym portrecistą, jego pejzaże odznaczały się znaczną różnorodnością.
Prezentowany rysunek przedstawia akt kobiecy. Temat do którego artysta powracał często i z wyraźną radością. Kobieta jest pochylona i w przyklęku. Delikatnym gestem poprawia włosy, nieświadoma spoczywającego na niej spojrzenia artysty i widza. Formy oddane są w typowy dla Kaspra Pochwalskiego sposób. Wyraźny, czytelny kontur sylwetki i roztarty ołówek miękko modelujący kształt brzucha i piersi.