Roman Kramsztyk to wybitny malarz żydowskiego pochodzenia. W doskonały sposób potrafił połączyć tradycyjny, realistyczny sposób malowania z nowatorstwem Paula Cezanne`a czy kolorystyką i kształ towaniem formy impresjonistów i postimpresjonistów. Malował głównie portrety, pejzaże, a także akty.
Na oferowanym obrazie przedstawiona została piękna, młoda, zmysłowa dziewczyna, leżąca nago na białej pościeli. Lewą rękę położyła pod głowę, prawą bawi się kosmykiem swoich czarnych, falowanych włosów. Delikatnie uśmiecha się do malarza, a tym samym do widza. Jej głębokie, czarne oczy są delikatnie przymrużone. Sprawia wrażenie zupełnej swobody i nieskrępowania. Kwiat wpleciony we włosy modelki wzmacnia jej nagość. Może przywodzić na myśl "Olimpię" Maneta, gdzie kwiat oraz wstążeczka na szyi jeszcze bardziej ją "rozbierają". Artysta zastosował w obrazie silne kontrasty, które także mogą mieć znaczenie symboliczne. Z bielą pościeli, kojarzoną z niewinnością, zestawiona jest ognista czerwień mająca silny ładunek erotyczny. Jednak ów "erotyzm", wynikający zarówno z kolorystyki jak i ułożenia postaci jest niezwykle wysublimowany, co dowodzi wysokiego kunsztu malarza. Także pomiędzy pościelą i kolorem ciała modelki zachowany jest kontrast, wzmocniony jeszcze poprzez obrysowanie jej figury konturem. Jest to wybitny przykład sposobu malowania przez Kramsztyka aktów kobiecych, na których modelki o podobnej fizjonomii nie są wyzywające, a niezwykle eleganckie i dumne, świadome swojej urody. Często kokieteryjnie uśmiechają się do widza, jak w obrazach Akt kobiecy (Na plaży)[ olej, płótno, 91,4 x 73 cm, kolekcja Toma Podla, Chicago, USA], Akt kobiety zdejmującej bluzkę[ olej, płótno, 92 x 73 cm, własność prywatna] czy Akt kobiety z wachlarzem [olej, płótno, 99,5 x 80,5 cm, własność prywatna]

269
Roman KRAMSZTYK (1885 Warszawa -1942 Warszawa)

Akt

olej, płótno,
81 x 100 cm
sygn. p.d.: Kramstyk

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Roman Kramsztyk to wybitny malarz żydowskiego pochodzenia. W doskonały sposób potrafił połączyć tradycyjny, realistyczny sposób malowania z nowatorstwem Paula Cezanne`a czy kolorystyką i kształ towaniem formy impresjonistów i postimpresjonistów. Malował głównie portrety, pejzaże, a także akty.
Na oferowanym obrazie przedstawiona została piękna, młoda, zmysłowa dziewczyna, leżąca nago na białej pościeli. Lewą rękę położyła pod głowę, prawą bawi się kosmykiem swoich czarnych, falowanych włosów. Delikatnie uśmiecha się do malarza, a tym samym do widza. Jej głębokie, czarne oczy są delikatnie przymrużone. Sprawia wrażenie zupełnej swobody i nieskrępowania. Kwiat wpleciony we włosy modelki wzmacnia jej nagość. Może przywodzić na myśl "Olimpię" Maneta, gdzie kwiat oraz wstążeczka na szyi jeszcze bardziej ją "rozbierają". Artysta zastosował w obrazie silne kontrasty, które także mogą mieć znaczenie symboliczne. Z bielą pościeli, kojarzoną z niewinnością, zestawiona jest ognista czerwień mająca silny ładunek erotyczny. Jednak ów "erotyzm", wynikający zarówno z kolorystyki jak i ułożenia postaci jest niezwykle wysublimowany, co dowodzi wysokiego kunsztu malarza. Także pomiędzy pościelą i kolorem ciała modelki zachowany jest kontrast, wzmocniony jeszcze poprzez obrysowanie jej figury konturem. Jest to wybitny przykład sposobu malowania przez Kramsztyka aktów kobiecych, na których modelki o podobnej fizjonomii nie są wyzywające, a niezwykle eleganckie i dumne, świadome swojej urody. Często kokieteryjnie uśmiechają się do widza, jak w obrazach Akt kobiecy (Na plaży)[ olej, płótno, 91,4 x 73 cm, kolekcja Toma Podla, Chicago, USA], Akt kobiety zdejmującej bluzkę[ olej, płótno, 92 x 73 cm, własność prywatna] czy Akt kobiety z wachlarzem [olej, płótno, 99,5 x 80,5 cm, własność prywatna]