lit.: lit. W. Jaworska, Władysław Ślewiński, Kraków 2004, str. 41, tu z tytułem Pół akt kobiety z rudymi włosami

Autorstwo obrazu przypisywane Władysławowi Ślewińskiemu przez autorkę najnowszej monografii artysty prof. dr Władysławę Jaworską, która w ekspertyzie pisze: "Ponieważ nieznany dotychczas obraz nie jest sygnowany pozostaje piszącej te słowa odwołanie się do techniki malarskiej Ślewińskiego, wyboru motywu oraz charakterystycznego dla artysty rysunku postaci.
Obraz malowany jest gładko, kryjąc powierzchnię obrazu bez przebić splotów ścisłego płótna. Dukt pędzla widoczny jest tylko w secesyjnie krętych liniach włosów. Traktowanie włosów o rudo-rdzawym kolorycie, różowy, widoczny spod włosów policzek - nieodparcie nasuwa analogię z "Kobietą z rudymi włosami: (kol. pryw. Lozanna). Rysunek postaci, pochylenie głowy i tułowia, linia szyi, pleców, "omdlałość" prawego, anatomicznie "bezkostnego" ramienia - to elementy najbliższe znanej kompozycji "Czesząca się kobieta" z 1897 r. (Muz. Nar. Kraków). I w tym przypadku motywem przewodnim są rude włosy kobiety, (tym razem zaczesywane do tyłu).
Charakterystyczne, gładkie nakładanie farby dla wczesnego okresu malarstwa Ślewińskiego znalazło podobne zastosowanie w porównywanych płótnach. Ulubiony motyw kobiecych rudych włosów przez artystę i rozwiązywanie na nich swych malarskich problemów to dodatkowy aargument przemawiający za autentycznościa omawianej kompozycji. Jako datę powstania proponuję przyjąć 1896 rok. (Nie jest wykluczone, że do wszystkich przywoływanych tu obrazów pozowała ta sama modelka)."
W. Jaworska (Warszawa XII 2002 r.)

242
Władysław ŚLEWIŃSKI (1854-1918)

Akt

olej, płótno,
71,5 x 59 cm,
nie sygn.

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

lit.: lit. W. Jaworska, Władysław Ślewiński, Kraków 2004, str. 41, tu z tytułem Pół akt kobiety z rudymi włosami

Autorstwo obrazu przypisywane Władysławowi Ślewińskiemu przez autorkę najnowszej monografii artysty prof. dr Władysławę Jaworską, która w ekspertyzie pisze: "Ponieważ nieznany dotychczas obraz nie jest sygnowany pozostaje piszącej te słowa odwołanie się do techniki malarskiej Ślewińskiego, wyboru motywu oraz charakterystycznego dla artysty rysunku postaci.
Obraz malowany jest gładko, kryjąc powierzchnię obrazu bez przebić splotów ścisłego płótna. Dukt pędzla widoczny jest tylko w secesyjnie krętych liniach włosów. Traktowanie włosów o rudo-rdzawym kolorycie, różowy, widoczny spod włosów policzek - nieodparcie nasuwa analogię z "Kobietą z rudymi włosami: (kol. pryw. Lozanna). Rysunek postaci, pochylenie głowy i tułowia, linia szyi, pleców, "omdlałość" prawego, anatomicznie "bezkostnego" ramienia - to elementy najbliższe znanej kompozycji "Czesząca się kobieta" z 1897 r. (Muz. Nar. Kraków). I w tym przypadku motywem przewodnim są rude włosy kobiety, (tym razem zaczesywane do tyłu).
Charakterystyczne, gładkie nakładanie farby dla wczesnego okresu malarstwa Ślewińskiego znalazło podobne zastosowanie w porównywanych płótnach. Ulubiony motyw kobiecych rudych włosów przez artystę i rozwiązywanie na nich swych malarskich problemów to dodatkowy aargument przemawiający za autentycznościa omawianej kompozycji. Jako datę powstania proponuję przyjąć 1896 rok. (Nie jest wykluczone, że do wszystkich przywoływanych tu obrazów pozowała ta sama modelka)."
W. Jaworska (Warszawa XII 2002 r.)