W wyrysowane dodatkowo obramienie "wtłoczył" artysta ciało kobiece, ściskając członki granicami kartki. Modelka patrzy wielkimi oczyma, przechylając głowę w górę, w prawą stronę, skąd bije źródło światła. Twarz przypomina twarze-maski Picassa, który zainspirowany sztuka iberyjską rozpoczął w ten sposób patrzeć na postać malując portret Gertrudy Stein. Mocny czarny kontur stanowi ostry kontrast dla światła jaskrawych żółcieni.

PRZEGLĄD PRAC TOMASZA KAZIKOWSKIEGO

TOMASZ KAZIKOWSKI (ur. 1952)
Studiował na Wydziale Malarstwa w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych w pracowni prof. Jana Tarasina oraz równolegle - z aneksem w zakresie grafiki użytkowej - w pracowni profesor Haliny Chrostowskiej. Uprawia malarstwo i rysunek, miał wiele indywidualnych wystaw w Polsce, USA, Belgii, Szwajcarii, Austrii i Niemczech. Łukasz Kossowski we wstępie do katalogu wystawy malarstwa Kazikowskiego w Hamburgu w 2002 roku napisał: "Malarstwo Tomasza Kazikowskiego wyrasta z nieustającego dialogu prowadzonego z artystyczną tradycją. To świat złożony z wielu inspiracji, lecz niepowtarzalny i immanentny.
Malarz urzeczony jest wielkością sztuki najwyższej próby i jej warsztatową perfekcją. Sam osiąga ją w tworzeniu aktów. W rysunkowych i akwarelowych szkicach określa je kruchą, łamliwą linią konturu. To jakby nieustanne pasaże, które prowadzą do powstawania dzieł w pełni skończonych, często monumentalnych w wyrazie. Artysta zmierza konsekwentnie ku maksymalnej syntezie. Ciała modelek zmieniają się stopniowo w graficzne znaki złożone z płynnych, przenikających się plam światła i głębokiego cienia. Erotyzm tych aktów zostaje obezwładniony, a jednocześnie uwznioślony poprzez ich przynależność do świata sztuki. Jego dziewczyny i kobiety reprezentują ten sam klasyczny i ponadczasowy typ urody".

63
Tomasz KAZIKOWSKI (1952 Mogielnica - 2021)

AKT, 1992

Pastel, papier; 60,5 x 42,7 cm
Sygnowany p.d.: inicjały TK łączone w owalu 1992
Na odwrocie podpis: Tomasz Kazikowski inicjały TK łączone w owalu 1992 R

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

W wyrysowane dodatkowo obramienie "wtłoczył" artysta ciało kobiece, ściskając członki granicami kartki. Modelka patrzy wielkimi oczyma, przechylając głowę w górę, w prawą stronę, skąd bije źródło światła. Twarz przypomina twarze-maski Picassa, który zainspirowany sztuka iberyjską rozpoczął w ten sposób patrzeć na postać malując portret Gertrudy Stein. Mocny czarny kontur stanowi ostry kontrast dla światła jaskrawych żółcieni.

PRZEGLĄD PRAC TOMASZA KAZIKOWSKIEGO

TOMASZ KAZIKOWSKI (ur. 1952)
Studiował na Wydziale Malarstwa w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych w pracowni prof. Jana Tarasina oraz równolegle - z aneksem w zakresie grafiki użytkowej - w pracowni profesor Haliny Chrostowskiej. Uprawia malarstwo i rysunek, miał wiele indywidualnych wystaw w Polsce, USA, Belgii, Szwajcarii, Austrii i Niemczech. Łukasz Kossowski we wstępie do katalogu wystawy malarstwa Kazikowskiego w Hamburgu w 2002 roku napisał: "Malarstwo Tomasza Kazikowskiego wyrasta z nieustającego dialogu prowadzonego z artystyczną tradycją. To świat złożony z wielu inspiracji, lecz niepowtarzalny i immanentny.
Malarz urzeczony jest wielkością sztuki najwyższej próby i jej warsztatową perfekcją. Sam osiąga ją w tworzeniu aktów. W rysunkowych i akwarelowych szkicach określa je kruchą, łamliwą linią konturu. To jakby nieustanne pasaże, które prowadzą do powstawania dzieł w pełni skończonych, często monumentalnych w wyrazie. Artysta zmierza konsekwentnie ku maksymalnej syntezie. Ciała modelek zmieniają się stopniowo w graficzne znaki złożone z płynnych, przenikających się plam światła i głębokiego cienia. Erotyzm tych aktów zostaje obezwładniony, a jednocześnie uwznioślony poprzez ich przynależność do świata sztuki. Jego dziewczyny i kobiety reprezentują ten sam klasyczny i ponadczasowy typ urody".