Obraz wystawiany:
– Przewodnik Nr 61 po wystawie Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych, Wystawy zbiorowe prac: Wojciecha Weissa, Karola Sicińskiego, Alfreda Józefa Sipińskiego, Stanisława Śliwińskiego. Wystawa ogólna, Warszawa II 1931, s. 6, poz. kat. 35 (jako Modelka na tle czerwonej chustki);
– Wystawa Wojciecha Weissa i jego uczniów [katalog], Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie, IV-V 1934, poz. kat. 70 (jako Akt na czerwonym tle);
– Wojciech Weiss. Obrazy olejne, akwarele, rysunki, grafiki, rzeźby, Katalog wystawy, [wstęp Helena Blum, oprac. katalogu H. Blum, Z. Tobiaszowa, Z. Kucielska], Muzeum Narodowe w Krakowie, Kraków 1962, nr kat. 105, jako własność rodziny artysty.

Obraz wzmiankowany:
– Sprawozdanie Komitetu TZSP za rok 1931, Warszawa 1932, s. 30.

W licznych aktach kobiecych ciało, cudownie modelowane – nikt tego dzisiaj w Polsce nie potrafi uczynić jak Weiss – stanowi główny temat obrazu, oprawione w bogatą kolorystycznie szatę tła, leżącego ubrania, draperyj, foteli, kapeluszy, łączących się naturalnie w jedną całość, grające kolorytem, gamą gorącą i zmysłową. Jest coś z rubensowskiego upojenia kształtem u Weissa – czytamy w rencenzji z wystawy w Zachęcie, na której prezentowane było oferowane dzieło (J.D., Wystawa Wojciecha Weissa w Zachęcie Warszawskiej, „Tęcza“, V, 1931, z. 10, s. 5). W aktach, które zajmują ważne miejsce w jego oeuvre, Weiss często wchodził w dialog z dawnymi mistrzami. Przykładem tych inspiracji jest prezentowany Akt. Zawsze są one jednak głęboko przetworzone przez artystę, dla którego najważniejsza była problematyka czysto malarska. Obraz był dla niego pretekstem do rozwiązania zagadnień kompozycyjno-kolorystycznych.

68
Wojciech WEISS (1875 Leorda w Rumunii-1950 Kraków)

AKT, 1930

olej, płótno
65,5 x 100 cm
sygn. p.d.: WW [monogram wiązany]
Na odwr. na płótnie p.g. pieczęci: 0907, poniżej: WW.
Na górnej listwie krosien malarskich częściowo zdarta nalepka (druk, pieczęć, atrament): 16538 | Autor (...) | Tytuł Akt | wykonanie o(...) | Cena ... | Właściciel ... | Data ...; na dolnej kartka z odręcznym napisem: Wojciech Weiss | Nr 58 akt; ponadto na obu listwach pieczęć odnosząca się do wymiarów: 99; na lewej listwie napis (kredka): MNK 62/3.

Do obrazu załączona opinia Fundacji Muzeum Wojciecha Weissa z lipca 2013 roku, podpisana przez Zofię Weiss-Nowinę Konopkę, wnuczkę Artysty.

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Obraz wystawiany:
– Przewodnik Nr 61 po wystawie Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych, Wystawy zbiorowe prac: Wojciecha Weissa, Karola Sicińskiego, Alfreda Józefa Sipińskiego, Stanisława Śliwińskiego. Wystawa ogólna, Warszawa II 1931, s. 6, poz. kat. 35 (jako Modelka na tle czerwonej chustki);
– Wystawa Wojciecha Weissa i jego uczniów [katalog], Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie, IV-V 1934, poz. kat. 70 (jako Akt na czerwonym tle);
– Wojciech Weiss. Obrazy olejne, akwarele, rysunki, grafiki, rzeźby, Katalog wystawy, [wstęp Helena Blum, oprac. katalogu H. Blum, Z. Tobiaszowa, Z. Kucielska], Muzeum Narodowe w Krakowie, Kraków 1962, nr kat. 105, jako własność rodziny artysty.

Obraz wzmiankowany:
– Sprawozdanie Komitetu TZSP za rok 1931, Warszawa 1932, s. 30.

W licznych aktach kobiecych ciało, cudownie modelowane – nikt tego dzisiaj w Polsce nie potrafi uczynić jak Weiss – stanowi główny temat obrazu, oprawione w bogatą kolorystycznie szatę tła, leżącego ubrania, draperyj, foteli, kapeluszy, łączących się naturalnie w jedną całość, grające kolorytem, gamą gorącą i zmysłową. Jest coś z rubensowskiego upojenia kształtem u Weissa – czytamy w rencenzji z wystawy w Zachęcie, na której prezentowane było oferowane dzieło (J.D., Wystawa Wojciecha Weissa w Zachęcie Warszawskiej, „Tęcza“, V, 1931, z. 10, s. 5). W aktach, które zajmują ważne miejsce w jego oeuvre, Weiss często wchodził w dialog z dawnymi mistrzami. Przykładem tych inspiracji jest prezentowany Akt. Zawsze są one jednak głęboko przetworzone przez artystę, dla którego najważniejsza była problematyka czysto malarska. Obraz był dla niego pretekstem do rozwiązania zagadnień kompozycyjno-kolorystycznych.